×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نظارت ۱۵۹ گروه دامپزشکی بر ذبح دام ها به مناسبت عید سعید قربان

به گزارش توس اکو، نشست خبری مدیر کل دامپزشکی استان با حضور اصحاب رسانه و با هدف انعکاس تمهیدات نظارتی و بهداشتی در خصوص ذبح دام در عید سعید قربان در اداره کل دامپزشکی استان برگزار شد.
دکتر جواد اعلمی مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در این نشست خبری گفت: تمهیدات بهداشتی در روز عید قربان از سوی دامپزشکی استان انجام شده و بر این اساس ۱۵۹ تیم دامپزشکی شامل تیم‌های ثابت و سیار با همراهی ناظران بهداشتی و شرعی بر روند ذبح دام در سطح شهرستان‌های استان نظارت دارند.

وی افزود: دراین اکیپ‌ها حدود ۹۰ دکتر دامپزشک و حدود ۲۰۰ ناظر بهداشتی و حدود ۴۰ ناظر ذبح شرعی ‌حضور دارند که آماده ارائه خدمات هستند. در مراکز خیریه که قابلیت قربانی‌کردن دام را دارند و تمامی مراکز ذبح دام، این اکیپ‌ها در روز عید قربان حضور دارند.

در ادامه دکتر محمود قربان زاده معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان افزود:  ۳۳ کشتارگاه صنعتی و سنتی دام در استان هماهنگ و آماده همکاری کامل با شهروندان برای ارائه خدمات از جمله فروش دام، کشتار دام و پیش‌سردکردن لاشه برای تامین سلامت مردم هستند. در کلانشهر مشهد نیز ۲ کشتارگاه صنعتی به صورت غیرحضوری این خدمات را ارائه می‌دهند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: به هیچ‌وجه گوشت بلافاصله بعد از کشتار نباید مصرف شود و لازم است مردم به این نکته مهم توجه داشته باشند که پیش‌سرد لاشه‌ها به معنای نگهداشتن لاشه یا گوشت در دمای چهار درجه بالای صفر برای مدت ۲۴ ساعت است.

وی تاکید کرد گوشت و آلایش دام شامل دل، جگر و قلوه نباید بلافاصله بعد از کشتار مصرف شود.

قربان‌زاده گفت: هر مورد از کشتار غیرمجاز دام می‌تواند خطر ابتلا به تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو را در پی داشته باشد و سلامت مردم را به خطر بیندازد.

وی افزود: این بیماری در دام‌ها علایم مشخص و قابل تشخیصی دربر ندارد و اساسا بیماری برای دام محسوب نمی‌شود بلکه دام ناقل این بیماری به انسان است؛ از همین رو سلامت، شادابی و وزن خوب دام ملاکی بر نبود این بیماری در بدن دام نیست.

در پایان قربان زاده از شهروندان خواست در جهت پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو از هر گونه کشتار دام خارج از کشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکی خودداری نموده و به ویژه در عید سعید قربان برای تهیه دام جهت ذبح به مراکز مجاز زیر مراجعه کنند.
– بازار دام و کشتارگاه صنعتی گوشت مشهد: کیلومتر ۱۵ جاده فریمان – روستای تپه سلام ( با امکان خدمات غیر حضوری، تلفن هماهنگی: ۳۱۳۰۱ و ۳۲۰۱۵ ، عرضه و کشتار دام)
– کشتارگاه کوهان: کنارگذر شمالی مشهد: حدفاصل روستای برج آباد و پل کارخانه سیمان،  ابتدای جاده معدن اژدرکوه ( با امکان خدمات غیر حضوری، تلفن هماهنگی:  ۰۵۱۹۱۰۹۰۱۰۵ و ۰۵۱۳۸۴۴۴۳۲۵، عرضه و کشتار دام)
– بازار دام عسگریه: کیلومتر ۱۸ جاده قدیم قوچان، بعد از سه راه فردوسی -کنار مسیر روستای عسگریه (عرضه دام)
– بازار دام مهد توس: جاده بهشت رضا (عرضه دام)
– بازار دام سنگین کنه بیست: جاده کنه بیست – روستای مهدی آباد (عرضه دام)

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.