×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نشست روایت مشهد با موضوع «ثبت ملی بنای مصلی» برگزار شد

به گزارش توس اکو به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمود طغرایی رئیس اداره ثبت وحریم آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی روز گذشته در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات هویتی در سطح شهر و شناساندن بهتر ابنیه تاریخی شهر به مردم، اظهار کرد: ایرانی ها از گذشته به حفظ ابنیه تاریخی علاقمند بودند و به مرمت ابنیه می‌پرداختند، مقررات رسمی حفظ و مرمت بنا با تصویب قانون ثبت ملی در سال ۱۳۰۹ آغاز شده است.

او گفت: طبق این قانون دولت موظف به تهیه فهرست و مرمت اصولی ابنیه است و تاکنون در شهر مشهد ۱۴۵ اثر، در شهرستان مشهد ۲۷۴ اثر و در استان خراسان رضوی دو هزار و ۴۷ اثر در فهرست میراث ملی ثبت شده که در میان سایر استان‌های کشور آمار قابل توجهی است، همچنین سه هزار اثر دیگر واجد ارزش است که طبق قانون تا پیش از سال ۱۴۰۷ در فهرست ملی باید ثبت شود.

طغرایی افزود: بنای مصلی، حرم مطهر و خواجه ربیع هر سه در ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ و یکسال پس از تصویب قانون ثبت آثار تاریخی، در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.

هم‌چنین جواد نواییان رودسری پژوهشگر تاریخ مشهد نیز در بخش دیگری از این جلسه از اهمیت احداث بنای مصلی در زمان خود گفت و اظهار کرد: این بنا نمادی از امید و آرامش در دوران صفویان برای مردم بود که برای نخستین بار از حملات ازبکان رهایی یافته بودند. در ان دوران این بنای مدرن یک کیلومتر دورتر از شهر و در دروازه پایین خیابان ساخته شد.

او افزود: سازنده این بنا میرزا صالح رضوی «نقیب» شهر مشهد بوده که سفارش ساخت این بنا را از محل درآمد موقوفات برای اماکن مذهبی می‌دهد. حاجی ملک نیز شخصی است که مسئولیت احداث بنا را بر عهده می‌گیرد و استاد شجاع بنای اصفهانی نیز معمار این بنا است.

در این مراسم رضا ابراهیم‌نیا، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی، محمد رکنی رئیس گروه نظارت بر خدمات و تاسیسات گردشگری اداره کل، ستار قاسمی رئیس اداره پشتیبانی و منابع انسانی اداره کل و حسین امیرکلالی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مشهد نیز حضور داشتند.

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.