×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
نتوانسته‌ایم در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی موفق باشیم

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد:  نتوانسته‌ایم در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی موفق باشیم، اما مصوبه‌ای درخصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشور‌های جهان اسلام داشتیم که باب گفت‌وگو و جذب سرمایه‌گذار است.

به گزارش توس اکو، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد، در نشست خبری خود افزود: یکی از معضلات شهر، حاشیه شهر است و بسیاری از مشکلات در نبود زیرساخت، اعتبار و امکانات است.
وی افزود: در مشهد خدمات ملی، اما بودجه محلی است، حضور چند ده میلیونی زائر و جمعیت میلیونی با بودجه ۲۶میلیاردی پاسخگویی نمی‌شود.

وی افزود: پایه و اساس شورا، شورای انقلابی بود و به این سمت رفته‌ایم. معضلات شهر معطوف به حاشیه شهر است و به‌دلیل نبود زیرساخت و اعتبارات و جمعیتی است که در این بخش مشهد زندگی می‌کنند. بر همین اساس هرچه تلاش شد برای رفع این مشکلات جامعه شهری صددرصدی نبوده است.
به‌گفته وی، اعتبارات ما در مشهد شهری است و خدمات ملی است، بنابراین اعتقاد داریم با حدود ۴میلیون جمعیت روستا‌های اطراف و ۳۰میلیون زائر قبل از کرونا و امسال بعد دو سال با فروکش‌کردن کرونا این آمار افزایش یافت و تعدادی زیادی زائر به مشهد آمدند. بر همین اساس مدیریت شهری هم باید بر همین محور خدمت‌رسانی کند.

وی درباره اینکه بحث شفافیت حقوق چالش‌های زیادی داشته است، گفت: به‌صراحت اعلام شده طرح شفافیت حقوق مدیران جزو مصوبات است و حذف نشده است، بلکه اصلاح شده است. همچنین فرمانداری ایرادی به مصوبه نگرفته است.

 

توجه ویژه شورای ششم به حاشیه شهر 

وی در ادامه با بیان اینکه دو کمیسیون ویژه بانوان و خانواده و ورزش و جوانان تاکنون خروجی مثبتی داشته‌اند، افزود: همچنین کمیسیون اقتصادی چند مصوبه خوب داشته است.
به گفته وی، یک اتفاق خوب بازگشایی پادگان ارتش بود، یکی از شعار‌های ادوار گذشته این بود که پادگان تعیین تکلیف شود و نزدیک به ۱۴ سال است که جلسه گذاشته می‌شد، اما به سرانجام نرسیده بود.
حاجی‌بگلو ادامه داد: الحمدالله در این دوره پس از ورود شهردار و پیگیری ایشان و سفر رئیس قوه‌قضائیه در دستورکار قرار گرفت و نماینده ویژه‌ای برای این امر منصوب کردند.
وی با بیان اینکه ۳۰ جلسه کارشناسی در شهرداری و دستگاه‌های مربوطه برگزار شد، بعد سه ماه تلاش در آستانه عید فطر کمیسیون ماده پنج با بازگشایی موافقت کرده است.
وی خاطرنشان کرد: ۳۸درصد اعتبارات بودجه عمرانی شهرداری به حاشیه شهر اختصاص یافته است. همچنین در طرح‌های زودبازده مقرر شد با همراهی و هم‌فکری شورای محلات و معتمدان و بسیج محلات برای هر منطقه ۱۰میلیارد تومان با پیشنهاد منطقه هزینه شود.

 

طرح زیست‌بوم رسانه‌ای به‌سبب تداخل با مصوبات قبلی رد شد 

وی در ادامه این نشست با بیان اینکه طرح زیست‌بوم رسانه‌ای در صحن امروز رد شد، افزود: زیرا درخواست داشتند نمایی از رسانه دیجیتال ایجاد کنند، اما در بودجه ۱۴۰۱ حدود ۲۰میلیارد بودجه به شهرآرا اختصاص داده شده است تا در تولید محتوای خارج از شهرداری هزینه شود. بر همین اساس این طرح رد شد.
وی ادامه داد: ما معتقد به استفاده از بانوان در حوزه مدیریت شهری هستیم، اما شهرداری مدیران را انتخاب می‌کند و شورا دخالتی ندارد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: ۲۰درصد بودجه سازمان‌ها و مؤسسات را کاهش دادیم و به سوی پروژه‌های عمرانی حرکت کرده‌ایم و اعتقاد داریم که اقتصاد مقاومتی باید در جریان باشد.
به‌گفته وی، نام‌گذاری معابر به‌نام شهدا از فرمایشات مقام معظم رهبری است و جزو اولویت‌های ماست و در هر جلسه علنی نام‌گذاری چند خیابان جزو دستورات اول است.

 

استخدام‌های گسترده پیشین دست مدیریت شهری را بسته است
موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، در ادامه این نشست با بیان اینکه اعتبار ۵۰۰میلیارد تومانی در مجلس شورای اسلامی برای زیرساخت‌های شهر تصویب شده است و باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم، افزود: هنر مدیریت شهری است که قبل از اقدام دستگاه‌های اجرایی دیگر ما از این اعتبار استفاده کنیم.
وی درخصوص اقدامات استقبال از بهار گفت: نمی‌توان از شهرداری دفاع نکرد، اما باید ایرادات را هم گفت.
به‌گفته وی، تبصره هشت قانون و نیروهای به‌کارگرفته‌شده در شورا جزو اختیارات است و بنده از محل تبصره هشت ۱۰میلیون تومان استفاده کرده‌ام. در گذشته سه هزار نیرو بدون مجوز و سیر قانونی جذب شدند و اکنون نمی‌توانیم آنان را اخراج کنیم، اما دست ما را بسته‌اند و نتوانسته‌ایم یک نیرو جذب کنیم.
وی ادامه داد: دستیاران و مشاوران بیمه ندارند، ۳.۵میلیون حقوق به آن‌ها پرداخت می‌شود و هیچ کارت هدیه‌ای داده نمی‌شود.
به‌گفته وی، طرح بافت آبکوه ابلاغ شده است و دولت هزار میلیارد تومان به آن اختصاص داده است و بخشی هم شهرداری پرداخت می‌کند.

 

صادرات خدمات فنی و مهندسی، قدمی برای جذب سرمایه خارجی
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در مشهد گفت: نتوانسته‌ایم در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی موفق باشیم، اما مصوبه‌ای درخصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشور‌های جهان اسلام داشتیم که باب گفت‌وگو و جذب سرمایه‌گذار است.
به‌گفته وی، با برخی سرمایه‌گذاران درحال مذاکره هستیم که اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.
وی ادامه داد: در قرارداد‌هایی که با آقای ثابت داشتیم، تعهداتی داشتند که باید عمل می‌کردند، مانند ایجاد چندین تصفیه‌خانه. تاکنون هم پای مذاکره با ما نیامده‌اند و درخواست دادیم کارشناس رسمی دادگستری خسارات را مشخص و شهرداری را در این پروژه سهیم کند که تاکنون قبول نکرده‌اند.

 

متأسفانه پروژه‌های بدون مطالعه در مشهد وجود دارد
وی درباره پروژه‌های بدون مطالعه در شهر مشهد نیز گفت: متأسفانه از این قبیل پروژه‌ها وجود داشته که بدون قرارداد و مطالعه فقط کلنگ‌زنی شده که یکی از مشکلات اصلی ما همین است. بعضی پروژه‌ها در مشهد نه مصوبه‌ای داشتند و نه قراردادی و نه طرح مطالعاتی که حتی در پرداخت به پیمانکار هم با مشکل مواجه شده‌ایم که سازمان بازرسی باید به این موضوع ورود پیدا کند.

به‌گفته وی، پارک ۷۳هکتاری حاشیه شهر نمونه‌ای از پروژه‌های بدون مطالعه دوره قبل است؛ پارکی که دسترسی به آن فقط از طریق چهار پل عابرپیاده است و تأمین اعتبار هم نشده بود!

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی این است که برخی پارک‌ها مصوبه ندارد که بتوانیم اعتبار اختصاص دهیم، افزود: دستگاه قضا و بازرسی باید به این موضوع وارد شود. اگر یک نیرو به شهرداری وارد شود، بازرسی جلو آن را می‌گیرد، اما چگونه جلو این پروژه‌ها را نگرفته است؟!
حاجی‌بگلو با تأکید بر اینکه در این دوره شورا هیچ طرحی بدون مصوبه انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ما با اعتقاد به بدهکاری شهر مدیریت آن را برعهده گرفتیم. ۱۱هزار میلیارد بودجه امسال به بدهی‌های گذشته اختصاص یافته است. بنابراین با وجود این مسائل نمی‌توانیم به مشکلات پروژه‌های بدون مصوبه بپردازیم که کوه‌پارک و کوهشار از جمله پروژه‌هایی هستند که مصوبه شورا ندارند!

وی درباره طرح‌های زودبازه در حاشیه شهر که سؤال یکی از خبرنگاران بود، گفت: شهرداری طرح مطالعاتی برای جلوگیری از گسترش حاشیه شهر آماده کرده است که در اصلاح بودجه۱۴۰۰، ۲۸۰میلیارد به‌دلیل نبود اعتبارات محقق نشد.
به‌گفته وی، در بودجه۱۴۰۱ تخصیص صددرصدی در نظر گرفتیم و اگر این رقم در بودجه۱۴۰۱ انجام نشود، قصور از سمت مدیریت شهر است.

وی افزود: پاکبان‌ها در استخدام پیمانکاران هستند. ایمنی آن‌ها را الزام کرده‌ایم و اگر تخلف کنند، پیگیری خواهیم کرد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد نیز درخصوص به‌روزرسانی سامانه فاش و انتشار حفوق مدیران در سامانه گفت: درباره شفافیت حقوق مدیران اگر کسی خلاف قوانین دریافتی داشته باشد، تخلف است. اینکه حقوق مدیران در سامانه فاش قرار بگیرد، نظر شورا این بود. قرار شد اول در شورا بازرسی شود و بعد در سامانه فاش اطلاع‌رسانی شود و انتشار آن به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که باید انجام شود. هرکس خلاف قوانین دریافتی داشته باشد، تخلف کرده است، اما پاداش ۳۰۰میلیونی نداشته‌ایم.

وی در پاسخ به میزان دریافتی حقوقش گفت: حقوق من بین ۱۳ تا ۱۵میلیون تومان بوده است که به جلسات بستگی دارد و امسال ۲۰میلیون تومان حقوق ثابت برای اعضای شورا در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: سفر رئیس‌جمهور به مشهد و حضور در جلسه شورای اداری با حضور آیت‌الله علم‌الهدی دستاوردهای مهمی برای مشهد به همراه داشت. خوشبختانه انتقادهای ما درخصوص اعتبارات مشهد مورد توجه قرار گرفت و امسال تخصیص اعتبار بودجه به بخش مختلف در مدیریت شهری وضعیت بهتری داشته است. روی‌هم‌رفته سفر رئیس‌جمهور به مشهد ۲۷ تا ۳۳میلیارد اعتبار برای استان آورد که ۷۰درصد به مشهد اختصاص یافت، شش هزار میلیارد تومان برای مترو، هزار میلیارد برای اتوبوس و مبلغی برای پسماند و فاضلاب شهری خواهد بود.

حاجی‌بگلو ادامه داد: با بنده برای حضور در دولت صحبت شده است، اما هنوز مشخص نیست.
وی درخصوص پروژه کمربند جنوبی گفت: اگر کارشناسان و مراجع دستور توقف دادند، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، اما اگر مشکلی نباشد، می‌توان پروژه‌هایی را اجرا کرد. ذات شورا و مجلس بحث و تضارب آراست، اینکه برخی اعضا طرحی را مطرح کنند و نتوانند به سرانجام برسانند، طبیعی است.
وی ادامه داد: برای مسکن ارزان‌قیمت درخواست کردیم از دولت ۱۰۰هزار واحد مسکونی را به شهرداری واگذار کنند، اما عملی نشده است.

 

حامی اقدامات شهردار انقلابی هستیم
موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، در پایان نشست خبری خود گفت: ۱۲۰هزار میلیارد تومان سپرده مردم خراسان در بانک است، اما ۴۰هزار میلیارد به استان اختصاص و بقیه را بانک‌ها به‌جای سرمایه‌گذاری در مشهد به تهران انتقال می‌دهند.
وی با بیان اینکه در مشهد سرمایه‌گذاری کم است، زیرا بخش خصوصی تمایل ندارد و زیرساخت‌های شهر آماده نیست، افزود: برنامه‌هایی داریم ازجمله اینکه همایش سرمایه‌گذاری برگزار و از آن‌ها دعوت کنیم در مشهد سرمایه‌گذاری کنند.
وی گفت: شهرک فرودگاهی سی‌‌‌هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد. اگر سرمایه‌گذاران پای کار بیایند، به‌زودی رخ می‌دهد.
سخنگوی شورای شهر مشهد همچنین درخصوص مدیریت جدید الیت گفت: مدیریت جدید توانمند است و تاکنون موفق عمل کرده است.
وی تأکید کرد: قطعا از شهردار دفاع می‌کنیم، شهردار جوان انقلابی و پای کار است و تا زمانی که روش او برای منافع مردم باشد، دفاع خواهیم کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.