×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
مشارکت ۹۸ درصدی مشمولان خراسان رضوی در طرح کالابرگ الکترونیکی

به گزارش توس اکو، محمدامین بابایی امروز ۲۴ اسفندماه، در نشست خبری مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی که در محل این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: ما در استان در هفت دهک جمعیتی یک میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۸۷ خانوار با جمعیت ۵ میلیون و ۸۲ هزار و ۶۲۵ نفر داریم.

وی افزود: جمعیت خانوار یارانه‌بگیر در ۹ دهک استان ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۲۶۷ خانوار با جمعیت ۶ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۱۶۵ نفر است. در مرحله اول طرح فجرانه ۱۰۰ درصد خانوار مشمول طرح، خرید خود را انجام دادند و جزو استان‌هایی هستیم که در طرح کالابرگ رنکینگ بالایی داریم. ۲۰ درصد خرید کشور در مرحله اول توسط استان انجام شده است. انتظار ما هم غیر از این نبود؛ زیرا استان نسبت به کل کشور فضای بهتری داشت.

بابایی بیان کرد: بیش از ۲۵ هزار فروشگاه در سامانه فعال شدند، در حال حاضر تعداد فروشگاه‌هایی که فعال شده بیش از ۱۸ هزار و ۳۷۶ فروشگاه خرد هستند که ۱۸ هزار و ۵۱۳ پوز فعال دارند. ۵۰۶ فروشگاه زنجیره‌ای با ۹۹۰ پوز نیز فعال است. ۲۰ هزار و ۲۳۵ فروشگاه وجود دارد که در این چند روز هنوز خریدی از آن‌ها انجام نشده است. آمار فروشگاه‌های فعال مشهد ۷۲۸۹ مورد با ۷۶۹۹ دستگاه پوز فعال است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: از ابتدای طرح کالابرگ تاکنون بیش از ۱۲.۶ همت خرید در سامانه ثبت شده است. در ۲۵ بهمن‌ماه رکورد خرید روزانه ما ۱۰ هزار و ۸۸ میلیون تومان شد. از ۱۸ اسفند تاکنون ۱.۲ همت خرید اتفاق افتاده است.

وی در خصوص مشکلات سیستم عنوان کرد: حجم مراجعاتی که در کل کشور اتفاق می‌افتد، بالا است. از ۵ اسفند به مدت دو هفته سیستم از دسترس خارج شد تا به روزرسانی انجام شود و قطعی سیستم کاهش پیدا کند. از نظر سیستمی امکان خطا توسط فروشگاه وجود ندارد اما خطای انسانی کماکان وجود دارد که در این زمینه نظارت‌ها را فعال کردیم.

بابایی خاطرنشان کرد: خرید از هر برندی آزاد است و فروشگاه نمی‌تواند برای خرید از یک برند اجبار کند. همچنین سرپرست خانوار می‌تواند با هر کارت بانکی خریداری کند. در مجموع شرایط برای خرید تسهیل شده اما در برخی فروشگاه‌ها مشکل کم‌فروشی و برندفروشی را داریم. نظارت کامل با اتاق اصناف بوده که سامانه ۱۲۴، بسیج اصناف و از همه مهمتر نظارت همگانی خود مردم در این زمینه کمک‌کننده است. در استان در ماه گذشته دستگاه پوز حدود ۲۰۰۰ فروشگاه متخلف قطع شد اما قرار شد با تعهد فعال شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اضافه کرد: عمده‌ترین تخلفات دوره قبل طرح این بود که در برخی فروشگاه‌های خرده وزن صوری می‌زدند، در برخی فروشگاه‌ها مشتری‌ها را به خرید تمام اعتبار کالابرگ در یک مرحله اجبار می‌کردند، برخی پرداخت وجه نقدی از یارانه داشتند و برخی اجبار به خرید از نشان تجاری خاص می‌کردند. این موارد رصد و فروشگاه‌های دیگر جایگزین این فروشگاه‌های متخلف شد. فروشگاه‌هایی که تخلفات سنگین دارند را تحت هیچ شرایطی فعال نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه وجود صف برای استفاده از طرح طبیعی است، تصریح کرد: مردم معمولا خرید را در طول ماه و از فروشگاه‌های زیادی انجام می‌دهند اما الان خرید در ۱۶ الی ۱۷ هزار فروشگاه انجام می‌شود. در چند روز اخیر در یک روز ۴۸۸ میلیارد تومان خرید انجام شد و در روزهای دیگر به ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان رسید که نشان می‌دهد رفتار مردم نرمال شده است. این طرح تا ۱۷ فروردین ادامه دارد.

بابایی در خصوص طرح امنیت غذایی کودکان گفت: ۲۷ هزار کودک در سطح استان توسط مراکز بهداشت به اداره کار معرفی شدند که به ازای هر نفر حساب سرپرست خانوار یک میلیون تومان شارژ می‌شود. ۱۱ قلم کالا به ۱۶ قلم تبدیل و مغزدانه، هویج، میوه و خرما اضافه شده و نیاز نیست هزینه‌ای پرداخت شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: افرادی که به دهک خود اعتراض دارند می‌توانند به سامانه حمایت مراجعه کنند. در این مرحله بیش از ۵۲ هزار خانوار که یارانه آن‌ها قبلا قطع بود اکنون وصل شده است. یارانه ۳۷۰۰ خانوار نیز قطع شده که می‌توانند برای اعتراض به سامانه حمایت مراجعه کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.