×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فرهنگ سازی لازمه اجرایی شدن مقررات ملی ساختمان

به گزارش توس اکو،حسین بشیر شامگاه چهارشنبه در همایش «الزام اجرای تست‌های الکتریکال» که در دانشگاه خیام مشهد برگزار شد با اشاره به اینکه تأسیسات برقی یکی از عناصر حیاتی در هر ساختمان و صنعت است، اظهار کرد: تست و بازرسی از تأسیسات برقی (تست الکتریکال) برای اطمینان از عملکرد صحیح و ایمنی سیستم‌های برقی استفاده می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی بیان کرد: تست و بازرسی از تأسیسات برقی چون به شناسایی مشکلات و خطرات محتمل در سیستم برقی بویژه ساختمان و از وقوع حوادث جلوگیری می‌کند، بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه رشته مهندسی برق بعد از رشته‌های مهندسی عمران و معماری بیشترین اشتغال را در رشته‌های مهندسی در استان و کشور شامل می‌شود، افزود: اهمیت خدمات مهندسی در حوزه برق بیشتر از باقی بخش‌هاست زیرا با جان مردم سر و کار دارد، از این طریق می‌توان زندگی و دارایی مردم و سرمایه مملکت را حفظ کرد.

بشیر با اشاره به اینکه تعرفه‌های خدمات مهندسی برق اصلاح شده است تا مهندسین بتوانند رضایت مردم را جلب کنند، افزود: با وجود اینکه تعرفه خدمات مهندسی سال به سال افزایش پیدا می‌کند و وضعیت تعرفه‌ها در خراسان رضوی از سایر استان‌ها بهتر شده اما همچنان در کل تعرفه‌های خدمات مهندسی از یک بنگاه دار املاک کمتر است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با خاطر نشان کردن اینکه برای اجرایی شدن مقررات ملی ساختمان نیاز به فرهنگ سازی است، افزود: مقررات ملی ساختمان به ویژه مبحث ۲۲ آن که مانع از بروز حریق در ساختمان می‌شود، لازم الاجراست اما هنوز به طور کامل اجرایی نمی‌شود.

وی بیان کرد: باید همیشه شرکت‌های مسؤولیت نظارت بر نحوه ساختمان سازی را برعهده بگیرند، آزمایش بخش‌های مختلف ساختمان قبل از استفاده برای پیشگیری از حوادث ضروری است.

 

تجهیزات برقی یکی از کلیدی ترین بخش‌های حوزه ساختمان 

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این همایش تولید کیفی را یک الزام برای جامعه دانست و گفت: در برخی از حوزه های کالایی با وجود استراتژیک بودن آن کالا، تولیدات زیرپله ای و فاقد کیفیت لازم وجود دارد که این نوع تولیدات در بخش ساختمان بیشتر از بخش‌های دیگر است.

فیروز ابراهیمی اظهار کرد: آسیب‌های جدی در حوزه ساختمان در نقاط مختلف کشور شکل گرفته که دلایل آن عدم استفاده از تجهیزات و مصالح مناسب یا نظارت‌های ناکافی بر روند ساختمان سازی بوده است.

وی یکی از کلیدی ترین بخش‌ها در حوزه ساختمان را تجهیزات برقی آن دانست و گفت: با وجود اینکه نظارت‌ها بر این بخش جایگاه قانونی نیز دارد اما دقت و همت لازم برای اجرای آن نیست، اخیرا شاهد آتش سوزی بیمارستان گاندی در تهران بودیم که علت آن از اشکالات در برق ساختمان نشات گرفته بود.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: واحدهای تولید توانمندی در حوزه سیم و کابل و تجهیزات برق در استان وجود دارد اما به همان نسبت واحدهای زیرپله ای نیز کالاهای تقلبی با جعل برندهای نام آشنا، نیز فعالیت می‌کنند.

ابراهیمی افزود: واحدهای نظارتی نیز به سبب کمبود نیرو یا گستردگی حجم تخلفات نمی‌توانند نظارت کافی را بر تولیدات تقلبی و واحدهای زیرپله ای در حوزه صنعت برق داشته باشند، در این راستا لازم است که تولیدکنندگان و تشکل‌های بخش خصوصی به دستگاه های نظارتی کمک دهند تا با تشکیل گروه‌های مشترک نظارتی، تولیدات غیراستاندارد را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کنند.

وی اظهار کرد: در عین حال لازم است افراد دست‌اندرکار رسالت اجتماعی خود را در صیانت از تولید کیفی و حفظ سرمایه کشور انجام دهند تا مردم با طیب خاطر و اطمینان کامل سیم و کابل و سایر تجهیزات برق را مصرف کنند.

 

لزوم توجه کافی به تست الکتریکال در صنعت ساختمان

دبیر همایش الزام اجرای تست‌های الکتریکال در این مراسم گفت: شرکت مشاوران ساختمانی «کندو» که از سال ۱۳۹۹ آغاز به کار کرده است، طراحی، نظارت و اجرای طرح توجیهی ساختمان را برعهده دارد، مهمترین دغدغه این شرکت استاندارد نبودن برخی از تجهیزات و وسایل در ساختمان سازی است.

محسن صبوری افزود: دغدغه عدم استاندارد بودن برخی از متریال ها و تجهیزات ساختمانی بویژه سیم و کابل باعث شد که شرکت کندو نسبت به راه اندازی خانه «ارزیابی کیفیت تجهیزات ساختمانی» اقدام کرد.

وی اظهار کرد: برگزاری همایش مزبور در راستای دغدغه شرکت کندو در حوزه سیم و کابل غیراستاندارد است، تست الکتریکال که لازمه هر ساختمانی است تاکنون آن طور که باید مورد بحث و بررسی قرار نگرفته و اهمیت آن تبیین نشده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که اگر تست الکتریکال به صورت قانونی پیگیری و اجرا شود، سودش به مصرف کننده نهایی خواهد رسید، میزان بروز حریق و برق گرفتگی در ساختمان‌ها و همچنین تولیدات تقلبی و زیرپله ای نیز کاهش می‌یابد و ناظران نیز شیوه‌های قانونی در برابر مسوولیت‌هایی که ناخواسته بر دوش شان افتاده است را می‌آموزند.

 

در ادامه این همایش ایمان سریری، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در خصوص بررسی بندهای مقررات ملی ساختمان در بحث تست‌های الکتریکال و بهروز شوقی مطلق در خصوص همگرایی به بیان دیدگاه‌ها پرداختند و از سه پیشکسوت و متخصص صنعت مهندسی برق ساختمان خراسان رضوی تقدیر بعمل آمد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.