×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عملیات «ثامن‌الائمه (ع)»، سرآغاز همه پیروزی‌ها

در این مراسم، امیر سرتیپ آذریان با اشاره به اینکه پیروزی در فراز‌های مهم و گردنه‌های سخت دفاع مقدس به برکت پیشروی محبت جمهوری اسلامی در دل‌های مردم بود، اظهار داشت: در تاریخ دفاع مقدس گره‌های تاریخی و مشکلات ریز و درشتی مشاهده می‌کنیم که اگرچه برای امروز عبرت‌آموز است، اما حقیقت آن زمان این بود که رزمندگان اسلام به لطف ایمان و اراده انقلابی خود در هیچ چالشی زمین‌گیر نمی‌شدند و هر فتنه و تهدید را به فرصت تبدیل می‌کردند.

وی با بیان اینکه عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» یکی از نقاط عطف مهم تاریخ دفاع مقدس بود؛ افزود: در جایی که حزب بعث با محاصره آبادان در تلاش برای تصرف این شهر و تحمیل یک برتری میدانی فراگیر بر مدافعان ایرانی بود، اما بنیان‌گذار کبیر انقلاب؛ امام خمینی (ره) دستور داد که محاصره آبادان باید شکسته شود و اینجا بود که لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه (ع) با فرماندهان و رزمندگان جان‌برکف و انقلابی خود به میدان آمد و کاری کردند که در کمتر از ۹ ماه پس از این با اجرای عملیات‌هایی نظیر «طریق‎القدس» و «فتح ‎المبین» هیچ اثری از متجاوزان بعثی در خاک ایران اسلامی باقی نماند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا در تشریح دستاورد‌های عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» گفت: این عملیات سرآغاز و منشأ بروز تحولات فراوانی در تاریخ ایران شد؛ به گونه‌ای که امروز می‌توان ادعا کرد اگر توانمندی یگان‌های زرهی، موشکی، پهپادی و پدافندی این لشکر پیروز امروزه به این حد از اعتلا رسیده است، در حقیقت به برکت مجاهدت رزمندگان سرافراز و دلاوری بود که زمانی با حداقل امکانات، بیشترین توفیقات را کسب کردند و حتی از بذل جان خود ابایی نداشتند.

وی در انتهای صحبت خود تأکید کرد: استمرار همه آن جان‌فشانی‌ها نیز ده‌ها سال بعد در جبهه‌های دفاع از حرم مطهر حضرت زینب (س) رخ داد؛ آن زمان که نسل تازه‌ای از تکاوران و فرماندهان جان‌برکف این لشکر عملیاتی در امتداد حرکت اسلاف صدیق خود پا به میدان گذاشتند و یک‌بار دیگر تاریخ‎سازی کردند.

تمام اصول عملیات نظامی در عملیات ثامن‌الائمه رعایت شد

در ادامه این مراسم، امیر سرتیپ آراسته با بیان اینکه عبودیت و اطاعت، دو عنصر مهم در هر جنگ نظامی است، اظهار داشت: عبودیت، جنبه عبادی و معنوی مسئله است و اطاعت، جنبه علمی و عملیاتی آن. از همین دو موضع اگر عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» را بررسی کنید، درک می‌کنید که این عملیاتی یکی از آموزنده‌ترین و فنی‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس بود.

وی عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» را نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس خواند و افزود: این عملیات، یک فراز بی‌مانند در تاریخ پیروزی‌های دفاع مقدس است. هر هشت مورد از اصول هشت‌گانه یک عملیات نظامی همچون تمرکز قوا، تأمین و غافلگیری در این عملیات وجود داشت. سرعت پیشروی و پیروزی هم در این عملیات به حدی بالا بود که دشمن حتی فرصت پاتک رسمی و سازمان‌یافته پیدا نکرد.

مشاور نظامی رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح همچنین تأکید کرد: عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» تنها عملیاتی در دفاع مقدس است که از عالی‌ترین فرمانده درگیر تا یک سرباز صفر همه در خط مقدم حضور پیدا کرده و در جنگ نظامی فیزیکی مشارکت داشته‌اند.

رئیس هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی با اشاره به اینکه جسارت تاخت بر دشمن، بازپس‌گیری مناطق، به اسارت درآوردن نیرو‌ها و به غنیمت گرفتن تجهیزات آن‌ها از نتایج عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» بود، در ادامه یادآور شد: این نکته، بعد‌ها در میان رزمندگان نهادینه شد و به سایر جبهه‌های جنگ هم تسری یافت. دشمن بعثی با این عملیات بود که درک کرد جایش در این کشور نیست و با نیرو‌هایی مواجه شده که توان مقابله با او در هر زمان و موقعیتی را دارند. باید خدا را شکر کرد برای این افتخارات و البته دستاورد‌هایی که در امتداد این پیروزی‌ها حاصل شده است.

 

تجلیل از امیر سرتیپ کهتری و جمعی از خانواده‌های رزمندگان شهید عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» و رونمایی از کتاب خاطرات ستوان «علی حامداحمد» با عنوان «پشتیبانی جنگ در لشکر ۷۷»، نوشته رامین رامین‎ نژاد از بخش‌های دیگر این مراسم بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.