×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 9 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عدم وجود دستگاه پرتودرمانی به اندازه کافی در سطح استان و کشور

به گزارش توس اکو، حمید مستشاری، روز شنبه در نشست خبری هفته ملی پیشگیری از سرطان که در بیمارستان ناظران برگزار شد، اظهار کرد: سرطان، لطمه روحی و مالی فراوانی به بیمار و خانواده وی وارد می‌آورد و مطالبه ما از دولت و دستگاه‌های حاکم، همراهی بیشتر با این بیماران است.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد بزرگترین مرکزی است که باید درمان و پیشگیری را شعار خود ‌قرار دهد و در این راستا قدم بردارد. یک بیمار سرطانی علاوه بر اینکه خودش رنج می‌برد، خانواده نیز تحت تاثیر بیماری وی قرار می‌گیرد و از نظر مالی مستاصل می‌شوند. اگر تمام زندگی خود را بفروشند نمی‌توانند جوابگوی هزینه‌های مالی باشند. باید در این زمینه مطالبه‌گری شود.

مستشاری خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی برای پیشگیری و غربالگری نیز باید یک مساله در نظر گرفته شود. در سال ۱۵۰ هزار نفر مبتلا به سرطان در کشور داریم که باید درمان شوند، آیا کشور امکاناتی برای درمان این تعداد دارد؟ اگر به دنبال پیشگیری باشیم شاید این عدد به ۳۰ درصد این میزان کاهش یابد.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد با بیان اینکه ما دستگاه پرتودرمانی به اندازه کافی در سطح استان و کشور نداریم،گفت: براساس استاندارد به ازای هر یک میلیون نفر ۱۰ دستگاه پرتودرمانی نیاز داریم اما در خراسان ۱.۵ دستگاه برای هر یک میلیون نفر وجود دارد.

 

در سال بیش از ۱۰۰۰ مورد جدید سرطان پستان در استان ثبت می‌شود

بابک اقبالی، رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در ادامه گفت: رسالت معاونت بهداشت پیشگیری و تشخیص زودرس بیماری‌ها از جمله سرطان است که در این زمینه تمام مراکز ما مسئول هستند تا برای مراجعان در همه گروه‌های سنی پرونده تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه سه سرطان رایج پستان، روده بزرگ و دهانه رحم توسط پایگاه‌های مرکز سلامت ارزیابی شده و تشخیص زودرس انجام می‌شود، عنوان کرد: افراد در صورت مشکوک بودن به سطوح بالاتر ارجاع داده می‌شوند. آموزش و پیشگیری سرطان بسیار مهم است. با توجه به افرایش سن ‌و عوامل خطر سرطان در حال افزایش بوده، بنابراین باید راه‌های پیشگیری آموزش داده ‌شود و در زمینه پیشگیری و غربالگری زودرس نیز اقدام می‌کنیم.

اقبالی بیان کرد: شعار پویش امسال «من مسئولم برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده‌ام و جامعه‌ام» است. تعداد موارد جدید سرطان که هر سال در استان ثبت می‌شود ۱۰ هزار مورد بوده و شایع‌ترین آن‌ها سرطان پستان، روده بزرگ، معده، پروستات، پوست و ریه است. اگر سرطان پستان زود تشخیص داده شود تا حد زیادی قابل درمان است. خانم‌های ۳۰ تا ۷۰ ساله می‌توانند به مراکز ما مراجعه کنند. در سال بیش از ۱۰۰۰ مورد جدید سرطان پستان در استان ثبت می‌شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: سرطان روده بزرگ بسیار آرام رشد می‌کند، بروز آن از مراحل اولیه تا نهایی زمان طولانی دارد و چندین سال طول می‌کشد. افراد ۵۰ تا ۷۰ ساله می‌توانند برای آزمایش ساده مدفوع به مراکز سلامت برای غربالگری مراجعه کنند. این آزمایش ارزان‌قیمت و ساده بوده و سرطان در مراحل اولیه کاملا قابل درمان است. یکی دیگر از سرطان‌های شایع ریه بوده که وابسته به سیگار و دخانیات است.

وی با اشاره به اینکه باورهای غلط مردم باید اصلاح شود، تصریح کرد: برخی باور دارند سرطان مساوی مرگ است. ما در سال ۱۰ هزار مورد جدید شناسایی می‌کنیم، در حالی که میزان مرگ سالانه حدود ۴۰۰۰ مورد است. سرطان مسری نیست. برخی فکر می‌کنند اگر جراحی کنند سرطان پخش می‌شود.

اقبالی ادامه داد: درد جزئی از سرطان نیست، بلکه با انجام روش‌هایی می‌توان درد را کاهش داد. یک باور غلط این است که اگر به مراکز درمانی مراجعه کنند ممکن است سرطان بگیرند، در حالی که با تشخیص زودرس می‌توانند سریع درمان کنند. سرطان تا ۴۰ درصد قابل پیشگیری است.

 

کمک ماهانه بیش از یک میلیارد تومان انجمن به بیماران در مشهد

اصغر افراسیابی مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد نیز در این نشست خاطرنشان ساخت: انجمن حمایت از بیماران سرطانی از بعد تاسیس تمرکز خود را در حوزه سرطان قرار داد. مرکز درمانی رضا(ع) که ۱۷ سال قبل شروع به کار کرد، بزرگترین مرکز پرتودرمانی کشور است و بار عظیمی از درمان سرطان در حوزه پرتودرمانی را از سیستان تا دریای خزر پوشش می‌دهد.

وی افزود: ما با بهترین تکنولوژی و دستگاه‌های هایتک روز کار می‌کنیم. از دو سال و ‌نیم پیش که بیمارستان ناظران با گرایش سرطان تاسیس شد، ما تمام امکانات درمان‌های سنگین سرطان را در بیمارستان فراهم‌ می‌کنیم. در حوزه پرتودرمانی با توجه به افزایش قیمت خرید دستگاه و امکانات، گروه مددکاری ما تلاش می‌کند هیچ بیماری در حوزه پرتودرمانی به دلیل عدم تمکن مالی از این محل رد نشود.

افراسیابی ادامه داد: در دو سال گذشته با توجه به افزایش شدید قیمت تجهیزات پزشکی توانستیم مرکز درمان رضا(ع) را به دستگاه‌های جدید تغییر دهیم و در بیمارستان ناظران نیز سرمایه‌گذاری در زمینه پرتودرمانی انجام دهیم که امیدواریم تا نیمه سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد با بیان اینکه‌ سازمان غذا و دارو متولی حوزه دارو است و ما نمی‌توانیم دخالتی در این زمینه داشته باشیم، اما انجمن در ماه بیش از یک میلیارد تومان کمک به درمان بیماران سرطانی انجام می‌دهد تا به افراد ناتوان در تامین هزینه کمک کند؛ منابع این میزان را نیز خیرین تامین می‌کنند.

وی بیان کرد: در حوزه خیرین قانونی در کشور به نام ماده ۱۷۲ وجود دارد که به دولت اجازه می‌دهد هزینه‌هایی که شرکت‌ها و موسسات خیریه برای کمک به درمان بیماران انجام دهند و سرطان در اولویت قرار دارد، جزو هزینه مثبت شرکت‌ها قلمداد شود. انجمن حمایت از بیماران سرطانی بیش از ۱۰ سال است که اقدام به گرفتن ماده ۱۷۲ کرده و در هر مرحله‌ای وارد می‌شود ۱۰ موسسه خیریه دیگر نیز حضور دارند اما تنها با ما موافقت نمی‌کنند. این ماده قانونی می‌تواند تلاش خیرین را مضاعف کند، اگر این قانون تایید شود می‌توانیم ماهی یک میلیارد تومان کمک را به دو، سه برابر افزایش دهیم.

انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد

عکس: سمانه جعفری

 

در ۲ دهه آینده بیشترین رشد فزاینده سرطان را خواهیم داشت
سید امیر آل داوود رئیس بیمارستان ناظران مشهد نیز گفت: یکی از مسائل مهم ما در حوزه سرطان این است که روند رو به افزایش شدیدی را در یکی، دو دهه اخیر داریم. شاید الان میزان بروز سرطان در کشور ما کم باشد اما در دو دهه آینده شاید بیشترین رشد فراینده سرطان را شاهد باشیم، بنابراین باید در این زمینه کار شود.

وی با بیان اینکه مهمترین و ‌اثرگذارترین کار اطلاع‌رسانی به کل جامعه است تا سرطان را جدی بگیرند، عنوان کرد: درمان بسیار پرهزینه است. باید در مراحل ابتدایی درمان را شروع کنیم، در این صورت نتایج بهتری خواهد داشت، درصد علاج قطعی بالاتر و هزینه‌ها نیز کمتر خواهد بود اما در مراحل پیشرفته علاوه بر اینکه نیاز به درمان‌های پرهزینه دارد، ممکن است نتایج خوبی نیز نداشته باشد.

دکتر آل داوود بیان کرد: اگر بیماری در مراحل ابتدایی شناسایی شود، قطعا این هزینه‌ها را نخواهد داشت. برآورد هزینه دارویی در سال ۸ هزار میلیارد تومان است. پیشگیری از سرطان مسئولیت تنها یک گروه خاص و یک وزارتخانه نیست، بلکه همه افراد جامعه و مسئولان کشور به نحوی وظیفه دارند و اثرگذار هستند. در ۲۰ سال آینده با آمار زیاد سرطان مواجه خواهیم بود.

رئیس بیمارستان ناظران مشهد گفت: ۹۵ درصد سرطان‌ها اکتسابی و ۵ درصد ارثی بوده، بنابراین نقش ما بسیار مهم است. درصد عمده‌ای از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. ما به شدت نگران آلودگی سبزیجات آبیاری شده از کشف‌رود هستیم، همیشه عنوان می‌شود که مصرف میوه و سبزی از سرطان جلوگیری می‌کند اما نگران هستیم که این سبزی‌های آلوده افراد را بیشتر در معرض سرطان قرار دهند.

در ادامه دکتر محمدعلی دنکوب، مدیر اجرایی برنامه سرطان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: سیاست معاونت درمان این است که با همکاری بخش خصوصی، خیرین و امکاناتی که دارد تا حد امکان به بیماری سرطان کمک کند.

وی بیان کرد: معاونت درمان در زمینه طب تسکینی فعالیت‌هایی انجام می‌دهد. در بیمارستان امید واحد طب تسکینی داریم که روانپزشک مستقر بوده و اقدامات تسکینی و حمایتی را به بیماران ارائه می‌دهد. با بخش خصوصی نیز در این زمینه همکاری می‌کنیم. موسسه مکسا و خطیب در زمینه طب تسکینی خدمات حمایتی ارائه می‌دهند.

دنکوب خاطرنشان کرد: دولت بسته‌های حمایتی خاص برای بیماران خاص، صعب‌العلاج و سرطانی تعیین کرده است. به طور مثال در زمینه سرطان افراد نشان‌دار می‌شوند و تحت پوشش بسته‌های حمایتی قرار می‌گیرند که برخی خدمات برای آن‌ها رایگان است. خدمت شیمی‌درمانی و رادیوتراپی در بخش دولتی رایگان بوده و اگر فردی به بخش خصوصی مراجعه کند تنها مابه‌التفاوت بخش دولتی و خصوصی را پرداخت می‌کند.

مدیر اجرایی برنامه سرطان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ما دستگاه پرتودرمانی در مشهد کم داریم اما در آینده خیلی نزدیک یکی از دستگاه‌های فوق پیشرفته پرتودرمانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.