×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
طلب هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی مترو مشهد از دولت

به گزارش توس اکو، کیانوش کیامرز در نشست خبری با اصحاب رسانه  اظهار کرد: در شهر مشهد ٨۴ایستگاه قطار شهری طراحی کرده‌ایم. امروز یکی از توسعه‌ها که در طرح جامع مصوب شده، این بوده که خط یک قطار شهری ٢۴ ایستگاه دارد و جزو کامل‌ترین خطوط ایران از لحاظ فنی و تجهیزاتی است. روزانه حدود ١۵٠ هزار مسافر هم توسط خط یک جابه‌جا می‌شود. در طرح سی ساله مترو، طراحی بر ۱۲۰واگن بود، اما در آن زمان ۶۰ واگن خریداری شد که این یکی از چالش‌های خط یک است و حدود ۶۰واحد کم داریم و تا زمانی که ظرفیت مسافری و خط گلبهار تکمیل نشود این میزان به حد نصاب نخواهد رسید.

وی افزود: خط دو قطارشهری نیز ١٣ ایستگاه دارد و روزانه حدود ١٣٠ تا ١۵٠ هزار مسافر نیز جابه‌جا می‌شوند. این خط قیمتی معادل ١٨ هزارمیلیارد تومان ارزش دارد که حدود ٢ هزار میلیارد تومان کار باقیمانده دارد. با چالش برای تکمیل این خط مواجه هستیم، اما به‌نظر می‌رسد نتوانیم طی این مدت دو سال این خط را تکمیل کنیم.

کیامرز با اشاره به خط سه که ٣٠ کیلومتر است و با پول امروز حدود ۴۵هزار میلیارد تومان هزینه دارد، ادامه داد: تاکنون حدود ۶هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و حدود ٢٠ کیلومتر از شهرک ابوذر تا اول میدان امام علی(ع) در این خط تمام شده است. خط سه مترو را در سه فاز تعریف کردیم. فاز اول از ترمینال تا شهدا، فاز دوم از شهدا تا امام علی(ع) و فاز سوم از ترمینال تا حرم مطهر است. چون قطعات تحریمی است دچار هزینه‌های زیادی شده‌ایم.

به گفته وی در بحث ساخت ایستگاه سازه اصلی و سازه جانبی ایستگاه‌های میدان شهدا، ایستگاه شارستان، ایستگاه باب الجواد(ع)، ایستگاه دانش، ایستگاه بسیج، ایستگاه ۱۵خرداد و ایستگاه پایانه مسافربری خط سه در حال انجام و معماری ایستگاه‌های باب الجواد(ع) و پایانه مسافربری امام رضا(ع) نیز آغاز شده است.

وی ادامه داد: در فاز اول ایستگاه‌های میانی حدود ٨٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اما در بخش تجهیزات عقب هستیم و باید ٣ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان در حوزه تجهیزات و معماری هزینه کنیم و اکنون حدود هزار میلیارد تأمین شده و ٢ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان در قالب اوراق سال آینده تأمین خواهد شد. اما دنبال این هستیم که زودتر از سال۱۴۰۳ بتوانیم تکمیل کنیم.

وی افزود: تلاش ما این است آخر امسال تست گرم این خط را انجام دهیم. این به معنای آن است که خط از مبدأ به سمت مقصد کامل راه افتاده باشد و این کار بزرگی است که باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: منابع درآمدی به سختی در مدیریت شهری تأمین می‌شود، اما با این حال سرعت کار در قطار شهری را کم نکرده‌ایم. ریل گذاری ۶ کیلومتر خط میانی از پایانه امام رضا آغاز شده است و رکورد ١٠٠متر ریل‌گذاری روزانه کشور را توانستیم بزنیم.

وی با اشاره به خط چهار قطار شهری مشهد تأکید کرد: این خط بیش از ١٧ کیلومتر طول دارد و از انتهای مهرمادر شروع می‌شود. اراضی این محدوده در اختیار قطار شهری قرار گرفت و مردم مشهد به راحتی از انتهای مهر مادر می‌توانند سوار خط چهار شوند و تا انتهای شهرک شهید باهنر از این خط استفاده کنند.

مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد گفت: در طرح جامع مشهد این خط تصویب شده و قبلاً قرار بود فقط تا ابتدای شهید رجایی ادامه داشته باشد. اما توانستیم ٣ و نیم کیلومتر به آن اضافه کنیم و تا انتهای شهید باهنر ادامه دهیم.

کیامرز تصریح کرد: در ابتدای سال ١۴٠٠ از دولت مجوز حفاری خط چهار را اخذ کردیم و اکنون TBM از میدان امام حسین (ع) گذشته است و امیدواریم دستاورد خوبی از مدیریت شهری برای آیندگان به جا بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه توسعه خط دو نیز در طرح جامعه بعد از تمام شدن چهار خط پیش‌بینی شده است، ادامه داد: از انتهای خط دو تا انتهای هفت تیر، توسعه خط دو را خواهیم داشت و طول این خط به ٢١کیلومتر خواهد رسید.

؟وی تأکید کرد: ۵ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بتوانیم این خطوط را تکمیل کنیم.

مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه متروی گلبهار که حدود ۴۵ کیلومتر است، ادامه داد: روسازی خط گلبهار انجام شده، اما تجهیزات آن باقیمانده است. اگر تونل فعلی تمام شود قابلیت این را دارد که تا دو سال آینده خط گلبهار راه بیفتد. اما با روند فعلی چشم انداز سه ساله قابل دستیابی نیست. تونل گلبهار از سه کیلومتر یک کیلومتر آن احداث شده است.

وی ادامه داد: ٢۴ کیلومتر ریل ذوب آهن اکنون در دپو است. ریل سخت فقط توسط اروپا تولید می‌شود و ذوب آهن به تمام تعهدات خوب عمل کرده و ریل سخت تولید شده توسط این کارخانه، حدود ٢٠ روز دیگر به مشهد منتقل می‌شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.