×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
شیوع کرونا به صنعت گردشگری ایران ۹۵ درصد آسیب وارد کرد

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران گفت: شیوع کرونا از اسفند سال ۱۳۹۸ تاکنون به صنعت گردشگری کشور تا ۹۵ درصد آسیب وارد کرده است.

دکتر علی‌اکبر عبدالملکی پنجشنبه شب در بازدید از منطقه گردشگری چالیدره مشهد افزود: این در حالی است که بیش از هشت میلیون نفر توریست خارجی طی سال ۱۳۹۷ از کشور دیدن کردند که از این طریق مبلغی افزون بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به چرخه اقتصادی کشور وارد شد و در دوران کرونا زیانهای زیادی از این بابت به کشور متحمل شده است.

وی بیان کرد: با توجه به این که ایران هفتمین کشور پر جاذبه ی دنیا و امن‌ترین کشور در جهان و دارای چهار فصل به شمار می‌رود، امیدواریم که با کمک وزارت خارجه و امضای برجام در حوزه گردشگری اتفاقات خوبی رقم بخورد و از دولت سیزدهم تقاضا داریم نگاهی ویژه و فرامرزی به صنعت گردشگری داشته باشد.

تشکیل و راه‌اندازی کمیته بوم‌گردی

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران گفت: به منظور معرفی مناطق بوم‌گردی و جاذبه های گردشگری ایران کمیته بوم‌گردی تشکیل و راه‌اندازی شده است.

دکتر عبدالملکی افزود: برنامه‌ ما این است گردشگری را به‌ صورت کاملاً هوشمندانه به مناطقی سوق دهیم که دیده نشده‌ است، چرا که ایران دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که تاکنون اسمشان شنیده نشده و معرفی نشده اند، مانند همین “چالیدره” در مشهد که قصد داریم این مناطق را معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ منطقه بوم‌گردی معرفی نشده در ایران وجود دارد، افزود: موضوع توسعه بوم‌گردی ها نیز در دستور کار اصلی ما قرار گرفته است و بدین منظور کمیته بوم‌گردی نیز به منظور شناساندن این مناطق به ایرانیان و خصوصا گردشگران خارجی راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: امروزه دیگر هتل‌های ۵ ستاره برای گردشگر خارجی جذابیت خاصی ندارد و طبیعت بکر و بوم‌گردی و گردشگری تجربه گرا دارای جذابیت بیشتری برای آنان است.

ایجاد دفتر مشاوره کسب و کارهای گردشگری

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: همچنین با توجه به اثرگذاری و اهمیت بخش خصوصی در حوزه گردشگری، به منظور تسهیل و رفع موانع سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری، در اتاق بازرگانی ایران دفتر مشاوره کسب‌ و کارهای گردشگری راه‌اندازی شده است.

وی افزود: معرفی سرمایه‌گذاران به افرادی که دارای طرح و ایده در حوزه گردشگری هستند اما سرمایه ندارند و برعکس آن از جمله اهداف دفتر مشاوره کسب و کارهای گردشگری است.

دکتر عبدالملکی ادامه داد: کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران با ۱۶ کمیته تخصصی فعال در حوزه‌های مختلف دارای ۳۲۳ تشکل استانی، ۳۴ اتاق بازرگانی استانی، ۳۸ اتاق بازرگانی بین‌المللی و ۲۱۴ تشکل ملی است.

وی گفت: در اتاق بازرگانی ایران ما در حال تشکیل فدراسیون گردشگری هستیم به‌طوریکه تمام بخش های خصوصی کشور مانند انجمن های هتل‌داران، آژانس داران، بوم‌گردی ها، اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها، حمل‌ونقل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی در قالب فدراسیون ساماندهی شده تا صدای واحدی داشته باشیم و این اقدام نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری کشورمان دارد.

خراسان‌رضوی رتبه اول جذب گردشگر را دارد

عبدالملکی گفت: استان خراسان‌ رضوی رتبه اول از نظر جذب گردشگر را دارد و در سال بیش از هشت میلیون زائر و گردشگر به این استان سفر می کنند.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران افزود: در حال حاضر تنها از ۴۰ درصد ظرفیت بالای توریست خراسان رضوی استفاده شده است و این استان اگر بتواند از ظرفیت ۱۰۰ درصدی خود استفاده کند، اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد.

وی با بیان این که هیچ‌چیز در دنیا به‌ اندازه گردشگری نمی‌تواند پول را در چرخش قرار بدهد و باعث رونق اقتصادی منطقه شود، ادامه داد: گردشگری بسیار می‌تواند اشتغال‌زا، ارزآور و باعث رونق منطقه و نیز مانع مهاجرت افراد ساکن در مناطق مختلف به تهران و شهرهای بزرگ برای کسب کار شود.

دکتر عبدالملکی عنوان کرد: گردشگری یک صنعت پاک بدون دودکش است، یعنی هیچ آلایندگی ندارد چراکه گردشگری باعث رونق منطقه می‌شود.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به ظرفیتی که به واسطه وجود امام رضا (ع) در مشهد ایجاد شده و زائران بسیاری به این شهر می آیند باید موضوع زائر و گردشگر به نوعی مدیریت شود که علاوه بر بحث زیارتی، بحث گردشگری نیز دیده شود.

هر گردشگر خارجی معادل ۴۰ بشکه نفت ارزآوری دارد

عبدالملکی گفت: در شرایط کنونی گردشگری می‌تواند چاره برون رفت از چالشهای کشور باشد، با سود حاصل از فروش نفت می توان زیرساخت‌های گردشگری از جمله خرید هواپیما، نوسازی ناوگان‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای و ایجاد هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی را در ایران فراهم کرد.

وی بیان کرد: آمدن هر گردشگر افزون بر ۴۰ چهل بشکه نفت ارزآوری دارد که باید از ظرفیت مهم گردشگری در کشورمان به بهترین شکل استفاده کرد.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران افزود: عدم استقبال سرمایه گذاری در حوزه گردشگری باید چاره اندیشی شود، زیرا اگر فضا و جذابیتی برای سرمایه‌گذار فراهم شود، وی به‌ راحتی می‌تواند سرمایه اش را بگذارد و دغدغه ای جز اجرای پروژه نداشته باشد.

وی بیان کرد: باید بسته‌های سرمایه‌گذاری را با کمک شهرداری‌ها، شورای شهرها و مدیران ارشد گردشگری و استانداری در منطقه‌های مختلف گردشگری مانند چالیدره مشهد ایجاد کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.