×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
سهم ۱۷ هزار هکتاری خراسان رضوی در بافت ناکارآمد شهری

به گزارش توس اکو به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی، سمانه نصرالهی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم، موضوع نوسازی مسکن که ارتباط مستقیمی با حفظ جان هموطنان‌ مان دارد، در دستور کار قرار گرفته و شتاب بخشی به نوسازی مسکن به عنوان راهبرد اصلی دولت سیزدهم به شمار می‌آید.

رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری استان خراسان رضوی با اشاره به موضوع بد مسکنی و فرسودگی واحد‌های ناپایدار‌ در محلات فرسوده و بافت‌های ناکارآمد شهری، گفت: موضوع مردمی‌سازی در بازآفرینی شهری در قالب حمایت و راهبرد عملیاتی دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی مورد توجه است.

وی با بیان این که رویکرد دولت سیزدهم برای کاهش بافت‌های فرسوده و نوسازی مسکن تدوین و اجرای بسته‌های تشویقی موثر است؛ تصریح کرد: از مهمترین بسته‌های تشویقی می‌توان به بسته تشویقی ۱۹ بندی کالبدی اشاره کرد که شرایط خوبی برای مالکان و سازندگان در بافت‌های فرسوده فراهم کرده است.اما متاسفانه مردم از این بسته تشویقی اطلاع چندانی ندارند و باید با همکاری رسانه‌ها و به خصوص صدا و سیما در این زمینه اطلاع رسانی‌های لازم صورت گیرد تا مردم نسبت به حقوق‌شان در بافت‌ها آگاه شوند.

نصرالهی با تاکید بر این که در گام نخست اطلاع رسانی در خصوص بسته‌های تشویقی تاثیر بسزایی در کاهش بافت‌های فرسوده دارد، عنوان کرد: در گام دوم از شهرداری‌ها انتظار می‌رود بسته‌های تشویقی شهرسازانه را اجرا کنند؛ خوشبختانه استان خراسان رضوی در زمینه بسته‌های تشویقی پیشرو بوده و برای ۸۷ شهر استان بسته‌های تشویقی جداگانه و متناسب با  وضعیت خاص این شهرها بصورت بومی تهیه و در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده است.

رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری گفت: اعطای حداکثر دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌ های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل، امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیر مسقف مجموعه به منظور تامین بخشی از پارکینگ‌های مورد نیاز، امکان استفاده از مساحت معابر بن‌بست فاقد کارکرد در طرح مصوب بلوک و تراکم حاصل از آن را تنها بخشی از این مشوق‌ها با رعایت شرایط خاص برشمرد.

نصرالهی با بیان اینکه بر اساس قانون، شهرداری‌ها موظف هستند حداقل تا ۵۰ درصد در عوارض پروانه در محلات بافت فرسوده تخفیف بدهند. گفت: صدور پروانه‌نوسازی ساختمان در محلات بافت فرسوده شهر مشهد در محلاتی که بسته تشویقی اعمال شده است رو به افزایش است. ولی معتقدیم در طرح های تفضیلی بصورت کامل در بعضی محلات بسته ۱۹ بندی نوسازی بافت فرسوده اعمال نشده است.

وی با اشاره به اینکه بسته ۱۹ بندی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده توسط شهرداری‌ها به عنوان یک مصوبه لازم الاجراء و حق مردم است، گفت‌: طرح کلید به کلید در بافت‌های‌ فرسوده شهری (موضوع بند ث تبصره ۱۱قانون بودجه سال ۱۴۰۲) و اعطای سند به املاک  واقع در سکونتگاه‌های غیررسمی بر اساس بند “م” تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ دو اهرمی هستند که می‌توانند مسیر نوسازی را هموار و به آن شتاب ببخشند.

وی با اشاره به اینکه در تبصره ۱۱ بودجه سال جاری ظرفیت‌های خوبی برای بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده است، لذا انتظار می رود شهرداری مشهد در این امر پیشرو باشد و استفاده از ظرفیت بند م و بند ی و ث تبصره ۱۱ کمک شایانی به بازآفرینی شهری و مردم حاشیه شهر مشهد می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.