×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زمینه معرفی هنرهای دستی کلات خراسان رضوی به بازارهای جهانی فراهم شده است

به گزارش ,توس اکو به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، مریم جلالی در پنجمین همایش ملی ظرفیت‌ها و محدودیت‌های توانمندسازی زنان روستایی و عشایری کلات نادری که امروز چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، گفت: شهرستان کلات پارک موضوعی بزرگ فرهنگ ایران زمین است و در جای جای این منطقه ادبیات فردوسی، زیبایی‌های زمین‌شناسی، علم و خرد تجلی یافته است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اکنون زمینه معرفی هنرهای دستی شهرستان کلات خراسان رضوی به بازارهای جهانی فراهم شده و در مسیر پیشرفت قرار دارد.
او تصریح کرد: در این راستا زمینه معرفی رشته‌های نوار بافی و ابریشم‌بافی ۲ شهر «لائین و زاوین» و نیز گلیم‌ روستای «آغداش» در شهرستان کلات از طریق رایزنان فرهنگی به بازارهای جهانی فراهم شده است.
جلالی گفت: بیان ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان کلات به تنهایی کافی نیست، بلکه باید به توضیح، تشریح و اقدام برای معرفی این ظرفیت‌ها پرداخت.
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان این‌که هنرهای دستی شهرستان کلات تشنگانی در آن سوی مرزها دارد، گفت: اعلام هفته فرهنگی کلات در کاخ نیاوران یا سعدآباد با هدف ارائه و معرفی دستاوردهای فرهنگی شهرستان کلات برای اتصال این دستاوردها به اقتصاد در دستور کار است.
او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه زنان روستایی و عشایر توانمند هستند، افزود: توانمندسازی به معنای اتصال حوزه‌های ظرفیتی به یکدیگر است که باید از این بخش رفع موانع شود.
جلالی تاکید کرد: زنان روستایی این قابلیت را دارند که بار دیگر پرچمدار در حوزه صادرات غیرنفتی باشند و برای این منظور باید به بازارهای جهانی متصل شوند.


معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، زنان روستایی و عشایری را نمادی از آواها، نواها، قصه‌ها و روح بخشی به زندگی دانست و گفت: روستا یک جغرافیا نیست بلکه یک فرهنگ و زمینه برای رشد است و در این میان شهرستان کلات با وجاهت تاریخی سربندی بر پیشانی ایران زمین است.
او سهم زنان روستایی در تولید را بالاترین در مناطق روستایی دانست و افزود: باید به سمت توسعه خانواده محور حرکت کنیم و در این نقطه است که زنان روستایی با نقشهای متفاوت خواهرانه، زنانه، مادرانه و همسرانه خود بیشترین نقش را می‌توانند در این زمینه ایفا کنند.
همچنین جلالی از مجموعه تاریخی عمارت خورشید و نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات کلات که در محل این اثر تاریخی عمارت برگزار شده است، بازدید کرد.
این نمایشگاه با ۳۰ غرفه به مدت چهار روز در کاخ خورشید به‌مناسبت روز جهانی زن روستایی در حال برگزاری است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.