×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 15 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
روز‌های پاک در سال جاری ۶۰ درصد کمتر از سال گذشته

به گزارش توس اکو، محمدرضا قلندرشریف در مراسم بهره‌برداری از ۵ پروژه سازمان مدیریت پسماند که امروز (۱۷ بهمن ۱۴۰۲) برگزار شد، اظهار کرد: امروز از روز‌های خوب افتتاح پروژه‌ها و بهره‌برداری است. در این افتتاح‌ها علاوه بر اینکه کاری به نتیجه رسیده و در حوزه اقتصادی و اشتغال‌زایی نیز تاثیرگذار بوده، خوشحالی را مضاعف می‌کند و در محیط‌زیست و رفع آلودگی‌های محیطی نیز اثرگذار است.

وی با بیان اینکه تمام این پروژه‌ها در محیط‌شهری، محیط‌زیست شهری و بهترشدن محیط برای زیستن زائران و مجاوران اثرگذار است، عنوان کرد: در روز‌های گذشته و ایام‌الله دهه فجر پروژه‌های متعددی در شهرداری مشهدمقدس توسط مدیریت شهری با همراهی همه در بخش‌های مختلف به ویژه شورای شهر کلنگ‌زنی شده و خواهد شد، پروژه‌هایی نیز به بهره‌برداری رسیده و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

قلندرشریف افزود: اکثر پروژه‌هایی که چه به بهره‌برداری رسیده و چه کلنگ‌زنی شده، در محیط‌زیست شهری تاثیر دارد. توسعه یک‌بعدی شهر‌ها به ویژه کلان‌شهر‌ها و عدم توجه به محیط زیست ما را گرفتار موضوعاتی کرده که در برخی حوزه‌ها با بحران مواجه هستیم. شاخص‌ترین آن‌ها آلودگی هواست. روز‌های پاک ما در سال جاری ۶۰ درصد کمتر از سال گذشته بوده است.

شهردار مشهدمقدس ادامه داد: در حوزه‌های مختلف نیز غفلت شده، صرفا توسعه اقتصادی مدنظر بوده، اما در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به محیط‌زیست شهری شده است. همه در کنارهم باید به پیش برویم تا شهر برای زیستن پویا و مناسب باشد، شهری که محوریت تشکیل آن بر پهنه و کرانه خورشید ولایت بوده است. شهر مشهد شهر فرهنگ رضوی و شهر آقا علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) است، سالانه ۳۰ میلیون زائر، بیش از ۳.۵ میلیون ساکن و قریب به یک میلیون مهمان از تبعه خارجی داریم که باید خدمت‌رسانی شوند. شهر مشهد باید با برکت به زائران و مجاوران خدمت کند.

وی بیان کرد: یکی از پروژه‌هایی که سه هفته پیش با حضور وزیر کشور افتتاح شد، پارک برکت بود. یکی از موضوعات آن کشاورزی شهری بوده که قطعات ۲۵ متری تحویل شهروندان شد و در حال کشاورزی و سبزی‌کاری در آن هستند. این پروژه مورد استقبال وزیر قرار گرفت و تاکید کردند در سایر شهر‌ها و به ویژه مشهد توسعه داده شود. بهره‌برداری از اتوبوس‌ها و ون‌ها را نیز داشتیم که ثمره آن در محیط‌زیست است.

قلندرشریف اضافه کرد: اتصال بلوار امام خمینی(ره) به نماز و تقویت پل میدان انقلاب و تکمیل آن در راستای کاهش ترافیک، مصرف سوخت، آلودگی هوا و کمک به محیط زیست است. موضوعات ترافیکی بر روح و جان ما اثر منفی دارد. روز گذشته عملیات اجرایی سه پروژه مهم با هزینه ۴ هزارمیلیارد تومان شروع شد.

شهردار مشهدمقدس خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌ها حفاری بخش غربی قطارشهری مشهد در خط سه به میزان ۱۰ کیلومتر بود که حفاری هر کیلومتر ۳۰۰ میلیاردتومان هزینه دارد. اجرای سطح سوم میدان خیام درراستای کاهش ترافیک و اجرای چپ‌گرد‌های سطح سوم میدان فهمیده از دیگر پروژه‌ها بود که اثر آن‌ها در محیط زیست و کاهش آلودگی‌های محیطی مخصوصا آلودگی هواست. سالانه تعداد زیادی از هم‌میهنان ما در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

شهردار مشهدمقدس افزود: سال آینده با حضور رئیس‌جمهور فاز یک خط سه قطار شهری به طول ۶ کیلومتر با اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد. در این دوره حفاری تمام خطوط ریلی تمام می‌شود که در دوره‌های بعد براساس پولی که استحصال کرده، ایستگاه‌ها را در مسیر اضافه کنند. اگر محیط زیست مناسب و سالم نباشد، همه دچار افسردگی و بیماری خواهیم شد و شهر پویایی خود را از دست خواهد داد. همه باید به این سمت حرکت کنیم.

وی ادامه داد: مشهد همیشه در دوره پسماند پیشرو بوده، در همه بخش‌ها فعالیت کرده و ادامه نیز دارد.

 

بهره‌برداری از ۵ پروژه مدیریت پسماند شهرداری مشهد

مهدی یعقوبی در این مراسم اظهار کرد: مجتمع شماره یک صنعتی بازیافت شهرداری مشهد دارای ٢٣٠ هکتار و ٢۵ هکتار حوزه صنعتی است و به دلیل تنوع، وسعت و نوع کاربری این مجموعه صنعتی بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین مجتمع در حوزه بازیافت است.

این مجموعه صنعتی فعالیت‌های متنوعی دارد و کارخانه کاغذ آن توسعه یافته است و ۴٩ تن رول کاغذ، کارتن و کاغذ سفید چاپی با کیفیت بالا تولید می‌کند. همچنین کارخانه آسفالت فعالیت خوبی دارد.

وی افزود: پروژه‌های متعددی با اهداف زیست‌محیطی، حمایت از بخش خصوصی و اشتغال‌زایی در دستور کار مدیریت پسماند این معاونت قرار گرفته بود.

یعقوبی با بیان اینکه در این مراسم شاهد بهره‌برداری از ۵ پروژه زیست‌محیطی مدیریت پسماند بودیم، عنوان کرد: بهره‌برداری از پروژه‌های شبکه گازرسانی مجتمع صنعتی بازیافت به مساحت ۳۱ هکتار و خط تولید کود گرانوله و اورهال کارخانه تولید کود پلیت با سرمایه گذاری ١٨٠ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای ۳۰ نفر از جمله این پروژه‌ها هستند.

وی ادامه داد: همچنین واحد بازیافت زیستی پسماند با هدف تکثیر صنعتی حشرات و لارو آن‌ها که غذای مناسبی برای پرندگان و آبزیان است و سایت پشتیبان بهداشت شهری به مساحت ٣ هکتار از پروژه‌هایی هستند که در این مراسم به بهره‌برداری رسیدند.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز طرح هوشمند جمع‌آوری پسماندهای بازیافتی و استقبال شهروندان از این طرح، اضافه کرد: هم‌اکنون ۶ شرکت اکو، بهروب، بازیست، نانو، پاکو و کارو در حال خدمات‌رسانی به شهروندان در این زمینه هستند و در این مراسم شرکت همپاک نیز به عنوان هفتمین شرکت فعال در این حوزه معرفی شد.

 

اقدامات خوبی در راستای رشد سازمان پسماند در شهرداری مشهد صورت گرفته است

حمیدرضا طهوری مشاور وزیر کشور در این مراسم گفت: اقدامات خوبی در راستای رشد سازمان پسماند در شهرداری مشهد صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه کار‌های عقب مانده زیادی در این حوزه وجود دارد گفت: حوزه پسماند ظرفیت‌های بزرگی دارد که یافتن آن‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به شهر‌ها و محیط زیست شهروندان داشته باشد.

مشاور وزیر کشور در امور فناوری با اشاره به موضوع تولید غذای دام با استفاده از دورریز غذایی گفت: امروزه کشور به منظور تامین غذای دام مقدار زیادی ارز را از دست می‌دهد، زیرا در این خصوص مجبور تامین از خارج کشور هستیم.

طهوری افزود: ورود مدیریت شهری مشهد و شیراز به این موضوع می‌تواند کمک بسیار زیادی در حوزه مالی برای کشور به ارمغان بیاورد و ما را به سویی ببرد که نهاده‌های دامی را از داخل کشور بتوانیم تهیه کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه پسماند دولت به سبب منابع مالی خود توانایی اجرای پروژه‌های صنعتی متعدد را ندارد از این رو پیشنهاد می‌شود مدیریت شهری در کلانشهر‌ها با بهره گیری از توان بخش خصوصی به سوی نوآوری در بازیافت بروند و در این مسیر نیز تلاش می‌کنیم تا بخش خصوصی از حمایت‌های دولت بی بهره نماند.

مشاور وزیر کشور در امور فناوری با اشاره به ابلاغیه ۱۰ ماده‌ای وزیر کشور در زمینه توجه ویژه کلانشهر‌ها به رویکرد‌های نوین در عملکرد بیان داشت: آن ابلاغیه به سازمان شهرداری‌ها و سپس به شهرداری شهر‌های کشور ابلاغ شد؛ در این راستا نیاز است تا شهرداری‌ها مجددا به ان ۱۰ ماده رجوع کرده و انتظارات و رویکرد‌های مدنظر را در پیش بگیرند.

طهوری در نهایت گفت: پسماند امروز موضوع مهمی در کشور شده به نحوی که مقاماتی در سطح وزیر و ریاست جمهوری در خصوص آن صحبت می‌کنند؛ این موضوع باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد تا تبدیل به بحران نشود.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.