×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رشد ۱۵ درصدی ورود زائران در دومین روز دهه آخر صفر

 

به گزارش توس اکو ، حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی‌نژاد در دومین نشست خبری قرارگاه عملیاتی زائران دهه آخر صفر استانداری خراسان رضوی که در سالن سردار صلح هلال احمر برگزار شد، افزود: با ورود ۱۸۲ هزار و۱۳۳ نفر در روز دوم به مشهد، شاهد ۱۵ درصد افزایش به نسبت مدت مشابه سال قبل هستیم.

وی ادامه داد: ۳۵۲ هزار و ۹۱۱ نفر از ابتدای دهه پایانی ماه صفر وارد مشهد شدند و در مجموع ۶۷۲ هزار و ۷۵۳ نفر شب از ظرفیت اسکان در مشهد استفاده کردند.

گنابادی نژاد با بیان اینکه بیشترین حجم ورودی به مشهد از طریق جاده ها بودند که عدد ۱۳۶ هزار و ۴۳۰ نفر را نشان می دهد، خاطرنشان کرد: در حوزه حوادث در ۲۴ ساعت گذشته سه مورد حادثه جاده‌ای داشتیم که ۵ تیم امداد و نجات اعزام شدند و به آسیب دیدگان کمک های درمانی

کردند.

 

کمبود ۲۸ پایگاه امداد جاده‌ای در خراسان رضوی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه استاندارد فاصله بین پایگاه‌های امداد جاده‌ای بین ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر است، گفت: بر اساس آمایش سرزمینی استان که نقاط حادثه‌خیز در آن مطرح شده، با استاندارد فاصله ۳۰ کیلومتری برای پایگاه‌ها، باید ۵۰ پایگاه در استان داشته باشیم اما متاسفانه ۲۸ پایگاه موجود داریم که برخی ملکی نبوده و استیجاری یا کانکسی است و فقط ۲۲ پایگاه ملکی و ساختمانی هستند؛ بنابراین عقب‌افتادگی ما ۲۸ تا ۳۰ پایگاه برای خدمت‌رسانی استاندارد است.

محسن ذاکریان اظهار کرد: جمعیت هلال احمر به صورت ذاتی در ایام پایان تابستان در امدادرسانی جاده‌ای پرکار بوده و پیک کاری دارد اما امسال با ماموریت‌های ویژه دیگری نیز مقارن شده است.

وی بیان کرد: تا روز اربعین شاهد حضور فعالانه جمعیت هلال احمر استان در عملیات اربعین حسینی بودیم. از یک طرف قرارگاه مرزی در مرز دوغارون و امدادرسانی به اتباع و زائران در این مرز را انجام دادیم و از سوی دیگر با اینکه در دهه پایانی صفر درگیری جدی خواهیم داشت اما خودمان را از فیض عملیات اربعین محروم نکردیم.

ذاکریان افزود: تیم ۶۰ نفره‌ای از پزشکان جمعیت هلال احمر استان بیش از دو هفته با استقرار در بیمارستان العمل شهر نجف امدادرسانی به زائران را داشتند و روزانه به حدود ۴۰۰ بیمار ارجاعی خدمات ارائه می‌کردند. از دیروز شاهد بازگشت همکاران به مشهد و پایان عملیات بودیم. از روز بعد اربعین آغاز عملیات دهه پایانی صفر را داشتیم، البته چندین ماه بوده که هماهنگی‌های استانی و ملی انجام شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر در دهه پایانی صفر در سه حوزه خدمت‌رسانی ویژه خواهند داشت، تصریح کرد: حوزه اول خدمت‌رسانی در مسیر زائران است. ما همیشه در سطح استان ۲۸ پایگاه ثابت جاده‌ای داشتیم اما برای خدمت‌رسانی ویژه این ظرفیت از دیروز تا پایان صفر به ۱۱۰ پست ارتقا پیدا کرده که در هر پنج کیلومتر یک پست امدادرسانی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این پست‌ها فراتر از خدمات امدادی ایفای نقش می‌کنند و با همکاری استان خراسان رضوی و ۱۵ استان دیگر فعالیت خواهند داشت. این اقدامات موسوم به سفیران خورشید است. امسال کار ما در پیک دهه آخر صفر و تابستان در زمینه استقراض آمبولانس و خودروی امدادی سخت‌تر شده؛ زیرا استان‌های دیگر در حداکثر ظرفیت امدادی خود هستند.

ذاکریان خاطرنشان کرد: حوزه دوم خدمت‌رسانی ما که از سال گذشته شروع شده، اسکان زائران در مشهد است. ظرفیت‌های رسمی مشهد برای پاسخگویی به زائران کفاف نمی‌دهد. بسیاری از زائران از نظر مالی و اقتصادی ظرفیت اسکان در بسیاری از فضاها را ندارند، بنابراین جمعیت هلال احمر از سال گذشته عضو فعال کمیته اسکان شد که اخذ این مجوز یک اتفاق بزرگ بود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با بیان اینکه ما در زمینه اسکان در دو حوزه ایفای نقش می‌کنیم، عنوان کرد: حوزه اول برای مواکب، حسینیه‌ها، سالن‌ها، ادارات و مدارسی است که تمهیدات زیرساختی لازم را ندارند. ما از فردا تحویل اقلام اسکان را آغاز خواهیم کرد و در پنج روز پایانی صفر نیز ۲۴ ساعته تحویل اقلام انجام می‌شود. دپوی اختصاصی اسکان زائر با احتساب ۱۰۰ هزار نفر زائر در جمعیت هلال احمر استان شکل گرفته است. جمعیت هلال احمر محدودیتی برای افزایش ظرفیت ندارد. سال گذشته بیش از ۶۰ تریلی موکت، پتو و اقلام به استان وارد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با اشاره به اینکه مهم‌ترین اقدام ما استقرار یک فروند بالگرد داخل حرم است، تصریح کرد: یکی از درخواست‌های ما استقرار یک پایگاه امدادی ثابت در حرم بوده که منتظر هماهنگی‌ها در حرم هستیم. بالگرد ما امکان حمل ۱۵ تا ۲۰ مصدوم را دارد و در ورودی خیابان شیرازی مستقر می‌شود. ۶۰ دستگاه آمبولانس، ۲۹ دستگاه ست نجات و ۳۷ دستگاه وانت کمک‌دار خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی بیان کرد: در زمینه دارو، نیازهای امدادی اولیه و فوریت‌ها را به طور کامل برای ۱۱۰ پست تامین کردیم و نگرانی برای پایگاه‌ها نداریم، البته مردم نباید توقع کار درمانی از ما داشته باشند. ما متولی درمان در کشور نیستیم، بلکه در خارج از کشور کار درمان انجام می‌دهیم. کار ما در داخل کشور در حوزه امداد است و در این ایام نیز اگر فردی جراحت و آسیبی داشته باشد امدادرسانی می‌کنیم.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.