×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رشد ۱۰۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی طی سال جاری

مدیر اجرایی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خراسان رضوی گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ تعداد، تقریبا مشابه بوده و تنها ۱۰ درصد افزایش داشته، اما به لحاظ رقم سرمایه گذاری رشد ۱۰۰ درصدی را کسب کرده و تا این زمان تقریبا دو برابر سال پیش جذب سرمایه‌گذار اتفاق افتاده است.

فاضل خیاط  در خصوص میزان سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در استان طی سال جاری اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۲۸ طرح سرمایه گذاری خارجی در خراسان رضوی به ارزش ۵۸ میلیون دلار به تصویب رسیده و ۱۱ طرح دیگر به ارزش ۱۱ میلیون دلار برای تصویب به هیات سرمایه‌گذاری خارجی فرستاده شده که در صورت تصویب مجموع سرمایه‌گذاری خارجی در استان حدود ۳۹ طرح با رقم تقریبی ۶۸ میلیون دلار می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه بیشترین سرمایه‌گذاری در استان در چه بخش‌هایی صورت گرفته، افزود: بیشترین میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته از لحاظ تعداد طرح در حوزه‌ صنعت با ۱۹ طرح بوده که سرمایه‌گذاری به ارزش حدود ۴۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است. همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه‌های خدمات گردشگری و ساختمان با حدود ۱۳ میلیون دلار و حمل و نقل و کشاورزی به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

مدیر اجرایی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خراسان رضوی در خصوص اینکه بیشترین سرمایه‌گذاری از سوی چه کشورهایی انجام شده، ادامه داد: بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌ صنعت از سوی کشورهای آلمان و ترکیه انجام گرفته است. همچنین به لحاظ تعداد طرح و سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها، کشور افغانستان بیشترین تعداد سرمایه‌گذار را در استان با توجه به شرایط مشترک دو کشور داشته است. به لحاظ رقم سرمایه‌گذاری بیشترین میزان مربوط به کشور آلمان و ترکیه است.

خیاط تاکید کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ تعداد، تقریبا مشابه بوده و تنها ۱۰ درصد افزایش داشته، اما به لحاظ رقم سرمایه گذاری رشد ۱۰۰ درصدی را کسب کرده و تا این زمان تقریبا دو برابر سال پیش جذب سرمایه‌گذار اتفاق افتاده است.

مدیر اجرایی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خراسان رضوی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای رشد و توسعه‌ سرمایه‌گذاری خارجی در استان، تصریح کرد: در حوزه‌ ماموریت مرکز خدماتی سرمایه گذاری چند برنامه از جمله تشویق سرمایه‌گذاران جدید به سرمایه‌گذاری با استفاده از شناسایی پروژه‌های جدید در استان و در نهایت معرفی این پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران و همچنین فراهم آوردن فرصت‌های جدید برای سرمایه گذاران و انجام امکان سنجی آن‌ها برای معرفی به سرمایه‌گذاران جدید در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه تاکیدکرد: در سال جاری برنامه‌های مختلفی از جمله برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها در حوزه‌ سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار داده شده است. سعی بر آن داریم تا با شرکت در نمایشگاه‌های کشور یا حتی خارج از کشور، سرمایه‌گذاران خارجی زیادی را جذب کنیم. همچنین با افزایش نمایندگان در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری و برنامه‌های انجام گرفته در سطح ملی با حمایت وزارت اقتصاد و دارایی در استان سعی بر تسهیل صدور مجوزها و بهبود شرایط کسب و کار در استان داریم.

خیاط عنوان کرد: در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی نظارت بر طرح‌هایی که در گذشته جذب شده‌اند جزو ماموریت‌های اصلی محسوب می‌شوند. طی سال جاری به طور مستمر طرح‌های گذشته را مورد بازدید قرار داده و به طور کامل رصد کرده‌ایم، تا بتوانیم مسائل و مشکلات این طرح‌ها را از بین برده تا طرح‌هایی که قبلا تصویب شده‌اند به مرحله‌ بهره برداری برسند.

مدیر اجرایی مرکز خدمات سرمایه گذاری خراسان رضوی درباره‌ موانع پیش روی سرمایه‌گذاری خارجی در استان تصریح کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در استان خارج از کشور نیست، مسلما همان مسائلی که در سطح کشور وجود دارد در استان هم مشاهده می‌شود و سرمایه‌گذاران با محدودیت‌های موجود در انتقال سرمایه به ویژه سرمایه نقدی مواجه هستند . خدمات مورد درخواست سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه‌ خدمات بانکی و حوزه ثبت شرکت خدمات است، که با چالش‌هایی زیادی روبه‌رو است.

وی افزود: سعی بر آن داریم تا این موانع را رفع کرده و راهکار بهتری برای انتقال سرمایه نقدی فراهم کنیم. همچنین تا زمانی که محدودیت‌های بین المللی برای کشور وجود دارد باید به دنبال راهکار جایگزین باشیم و امیدواریم این مسائل در سطح ملی مرتفع شود تا بتوانیم از طریق سیستم بانکی این انتقالات را انجام دهیم.

خیاط با پیش‌ بینی افزایش سرمایه‌گذاری در استان تا پایان سال جاری اظهارکرد: طبق برنامه‌ای که به استاندار خراسان رضوی تقدیم شده و برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ابتدای سال، پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری رقم سرمایه‌گذاری خارجی استان به ۲۵۰ میلیون دلار افزایش یابد و امیدوارم این میزان در ماه‌های آینده محقق شود.

مدیر اجرایی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: طی یک ماه اخیر حساب‌های بانکی اتباع خارجی و ثبت شرکت اتباع خارجی در سطح ملی با مشکلاتی رو به رو شد که سبب کندی سرعت ما در جذب سرمایه شده که این موضوع مسائل بسیاری را به وجود آورد. امیدواریم با پیگیری‌های انجام گرفته از سوی ما و با کمک رسانه‌ها از مراجع ذی ربط همچون وزارت کشور، وزارت اقتصاد و سازمان‌هایی که در این حوزه متولی پیگیری برای حل این مشکل هستند، صورت گیرد./ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.