×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 1 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
در دهه پایانی صفر از ۸ میلیون زائر، یک میلیون زائر پیاده است

به گزارش توس اکو و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا قلندر شریف در تشریح ویژه برنامه‌های دهه آخر صفر در برنامه اشاره اظهار کرد: از ویژه‌ترین مناسبت‌ها در ایام سال می‌توان به محرم و صفر به ویژه دهه اول محرم و دهه آخر صفر اشاره کرد. از ماه‌های قبل برنامه‌ریزی های لازم انجام و ستادهای ویژه‌ای را برای این ایام راه‌اندازی کردیم. برنامه‌ریزی ما در دهه اول محرم به نحوی بود که بتوانیم به طور شایسته خدمت‌رسانی داشته باشیم و مراسم ویژه و خاصی را در کل شهر پیاده سازی کردیم که در همه محدوده‌های شهری گسترده بود.

وی با اشاره به اینکه هدف‌گذاری ما این بود که محور اصلی خود مردم باشند، افزود: محوریت مردم باید پررنگ‌تر شود و ما نیز حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

قلندر شریف خاطرنشان کرد: ما مراسم‌ها و فضاآرایی‌های خوبی در سطح شهر داشتیم که امیدواریم این مراسمات مورد قبول مردم باشد. همچنین پشتیبانی های مالی به هیئات مذهبی داشتیم اما اکثر هزینه‌ها توسط خود مردم انجام شد. ایستگاه‌های صلواتی مشکلاتی داشته و مجوزهایی نیاز داشت که امسال تاکید کردیم سنگ‌اندازی نشود، بنابراین کمترین مشکل را داشتیم.

شهردار مشهد با بیان اینکه کنگره عظیم پیاده‌روی اربعین با درایت مقام معظم رهبری احیا شد، عنوان کرد: تجمع عظیم مردمی را خواهیم داشت که دشمن با این جمعیت جرات نمی‌کند نگاه چپ به جامعه اسلامی و مسلمانان داشته باشد.

وی با بیان اینکه از خردادماه ستاد اربعین را در قالب کمیته‌های مختلف تشکیل دادیم، ادامه داد: شهرداری مشهد در کشور عراق متولی نظافت و سرویس‌دهی ایاب و ذهاب در محدوده مرز مهران شد. بیش از هزار نفر از همکاران ما اعزام شدند که ۶۰۰ نفر آن‌ها پاکبان هستند و کار نظافت ۱۷ کیلومتر خیابان‌های اطراف حرم امام علی(ع) را به صورت ۲۴ ساعته برعهده دارند.

قلندر شریف با اشاره به این موضوع که سعی کردیم مشکلات سال‌های قبل را آسیب‌شناسی و رفع کنیم، تاکید کرد: راهنمایی زائران یکی از مشکلات سال‌های قبل بود که همکاران را در این زمینه آموزش دادیم. در حوزه فرهنگی و فضاآرایی نیز در شهر نجف در نزدیکی حرم اقداماتی انجام شد. ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات خدمات شهری را در حوزه‌های مختلف اعزام و برای راحتی زائران و انجام درمان‌های سرپایی از کمک داوطلبانه پزشکان و پرستاران بهره‌مند شدیم.

شهردار مشهد اضافه کرد: همچنین ۱۲۵ دستگاه اتوبوس و ۱۳۰ دستگاه ون نیز اعزام کردیم که در داخل مرز سرویس‌دهی می‌کنند. همکاران و ماشین‌آلات روز پنجشنبه به مشهد بازمی‌گردند. تمام نیروهایی که در کاروان خادم‌الحسین شهرداری با شعار مشهد برای حسین(ع) اعزام شدند در جهت رضای خداوند و ائمه اطهار بدون چشمداشت و حق ماموریت داوطلب اعزام شدند و آموزش دیدند. خدماتی که ارایه شد مورد بازدید همه مسئولان ایران قرار گرفت و همه ارزیابی خوبی نسبت به سال‌های گذشته داشتند. امسال خدمت‌رسانی پررنگ‌تر و ویژه‌تر بود.

وی تصریح کرد: همچنین برای دهه پایانی صفر برنامه‌های ویژه‌ای را در کمیته‌های هفت‌گانه برنامه‌ریزی کردیم. یکی از برنامه‌ها که آغاز عملیات اجرایی دهه پایانی صفر بوده، پیاده‌روی جاماندگان اربعین است. فضاآرایی مناسبی در خیابان امام رضا(ع) انجام دادیم. پیاده‌روی از ساعت هشت صبح از میدان پانزده خرداد به سمت حرم مطهر شروع می‌شود.

قلندر شریف گفت: در این مسیر بیش از ۱۱۰ ایستگاه صلواتی و موکب در حوزه‌های مختلف خدمت‌رسانی می‌کنند که توسط مساجد و هیئت‌های مذهبی راه‌اندازی شده‌اند. ما در این حوزه نیز نقش پشتیبانی و حمایت داشتیم. مراسم عزاداری در موکب‌های مسیر انجام می‌شود و در چهار ‌موکب اصلی مراسم چهارپایه‌خوانی توسط مداحان معروف انجام خواهد شد.

شهردار مشهد ادامه داد: از شب گذشته خطوط مختلف منتهی به حرم سرویس‌دهی را آغاز کردند. در این مسیر ۱۵۰ اتوبوس تقویت شد و امروز نیز ۲۵۰ دستگاه اتوبوس به محدوده اطراف حرم اضافه می‌شوند. دو پارکینگ در پایانه مسافربری امام رضا(ع) و پارک جهانشهر در نظر گرفته‌ایم که به صورت رایگان رفت و برگشت و با سرفاصله کوتاه را انجام می‌دهند.

قلندر شریف تاکید کرد: امسال حداقل هست میلیون زائر در دهه پایانی صفر به مشهد وارد خواهند شد، حدود یک میلیون نفر از این تعداد زائران پیاده خواهند بود که برای آنها اسکان یکی از موضوعات مهم است. حدود ۲۰۰ هزار اسکان موقت و اضطراری پیش‌بینی شده که ما در شهرداری بیش از ۶۷ هزار اسکان موقت و اضطراری را سامان‌دهی و تجهیز کردیم. همچنین در مبادی ورودی نیز پنج ایستگاه و موکب استقبال برای زائران پیاده و سه ایستگاه برای زائرانی در نظر گرفته‌ایم و در طول مسیر با همکاری هیئات و مساجد ۳۰۰ موکب در مسیرهای منتهی به حرم خدمت‌رسانی و پذیرایی از زائران را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به این موضوع که در روزهای پایانی صفر مسیر خدمت را خواهیم داشت که ۲۰۰ ایستگاه صلواتی و موکب ارائه خدمت می‌کنند، ادامه داد: در روزهای رحلت پیامبر(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و همچنین روز شهادت امام رضا(ع) اتوبوس‌ها‌ در محدوده مرکزی شهر تقویت می‌شوند. ۲۵۰ دستگاه نیز در محدوده حرم تقویت شده و رایگان سرویس‌دهی می‌کنند. سرویس‌دهی قطار شهری نیز در سه شب پایانی صفر در هر دو خط رایگان و از ساعت هفت تا ۲۲ خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در شهر مشهد ۲۷ فروشگاه شهرما وجود دارد، بیان کرد: کالاهای اساسی بدون تخفیف با پنج تا هشت درصد و سایر کالاها با ۱۵ تا ۳۰ درصد تخفیف ارائه می‌شود که مردم کالاهای مورد نیاز خود را به طور میانگین با ۲۰ درصد تخفیف دریافت می‌کنند. دو فروشگاه و هفت غرفه فروشگاهی را در اطراف حرم ایجاد کردیم و قصد داریم تعداد آنها را افزایش و به ۱۲ غرفه برسانیم.

برای تمام مکان‌های اسکان موقت اتوبوس‌هایی را به صورت ۲۴ ساعته با سرفاصله‌های معین در نظر گرفتیم

قلندر شریف بیان کرد: در نظر داریم اتوبوس‌های درون‌شهری را برای سفرهای درون استان جهت کمک اعزام کنیم. برای سفرهای درون‌شهری نیز تمام امکانات را فراهم کردیم تا خدمت مناسبی ارائه شود. برای تمام مکان‌های اسکان موقت اتوبوس‌هایی را به صورت ۲۴ ساعته با سرفاصله‌های معین در نظر گرفتیم. در این ایام سرویس‌‌دهی مسیرهای منتهی به حرم ۲۴ ساعته است. تاکسیرانی نیز به همین صورت و با نرخ مصوب ارائه خدمت می‌کند. سیستم نظارتی در تاکسیرانی نیز تقویت شده است. ما در شهرداری دوام ثامن را ایجاد کردیم که تاکنون ۱۴ هزار نفر به صورت رایگان آموزش دیدند. این گروه نیز داوطلبانه در این ایام خدمت‌رسانی می‌کنند.

قلندر شریف در خصوص جای پارک در محدوده اطراف حرم گفت: حدود چهار هزار جای پارک دائمی و بیش از سه هزار و ۱۰۰ جای پارک موقت در اطراف حرم داریم. یکی از مشکلات ما در محدوده بافت پیرامونی حرم امام رضا(ع)، پارکینگ است. یکی از مصوبات سفر هیات دولت کمک به ایجاد پارکینگ در اطراف حرم بوده که با انجام این کمک‌ها حداقل ۱۲ هزار پارکینگ در اطراف حرم ایجاد می‌شود. پارکینگ‌های زیرگذر حرم پارکینگ نبوده، در آینده رواق خواهند بود و بعد از ایجاد پارکینگ‌های مناسب از زیر بار پارکینگ خارج خواهند شد.

شهردار مشهد با بیان اینکه دغدغه ما خدمت بی‌منت و جهادی است، عنوان کرد: به مدیران و معاونان بیان کردیم که بدون چالش به ارائه خدمت بپردازند. یکی از دغدغه‌های اصلی مشهد حمل‌ونقل عمومی بوده و یکی از هدف‌گذاری‌های ویژه شورا و شهرداری این است که قطار شهری را به سرانجام برساند. فاز یک خط سه از میدان شهدا تا باب‌الجواد(ع) و پایانه مسافربری تا پایان بهار سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: حفاری تونل‌های خط سه و چهار قطار شری نیز تا پایان این دوره به اتمام می‌رسد. برای احداث ایستگاه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم تا با همکاری سرمایه‌گذاران ایستگاه‌های چندمنظوره ایجاد کنیم. ورود ناوگان جدید اتوبوسرانی و ون و همچنین نوسازی تاکسی‌ها را پیگیری کردیم. ۱۳۰ دستگاه ون و ۲۵ دستگاه اتوبوس به زودی اضافه خواهند شد و بعد از این ایام به بهره‌برداری خواهند رسید.

قلندر شریف با اشاره به اینکه انتصابات مراحل قانونی دارد، تصریح کرد: دنبال این نیستیم همه افراد را تغییر دهیم. از نیروها پس از جابجایی در بخش‌های دیگری استفاده خواهیم کرد. طبق روال قانونی باید برای نیروهای جدید استعلام بگیریم و بعد اقدام به جابجایی کنیم. همچنین در ماه ربیع پروژه‌های ناتمام خوبی را به بهره‌برداری می‌رسانیم. پروژه‌های کلانی را کلنگ‌زنی خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم بیشتر آن‌ها را در این دوره بهره‌برداری کنیم. هدف‌گذاری ما در این دوره اینگونه است که پروژه‌ها باید نیازسنجی شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.