×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
در جهت ارتقاء کیفیت بهداشتی تخم مرغ، عرضه تخم مرغ فاقد «نشانه گذاری» ممنوع می شود

به گزارش توس اکو، دکتر سیدمحمد مهدی احمدی افزود: از تاریخ ۲۵ دیماه عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه گذاری در مراکز عرضه شامل؛ انوع فروشگاه های سطح شهروروستا و یا مراکز مصرف نظیر؛ انواع قنادیها ، رستوران ها و….. ممنوع می باشد.
وی عنوان کرد: تخم مرغ نشانه گذاری شده باید دارای تاریخ تولید ، تاریخ انقضاء و نام مرغداری بر اساس پروانه بهداشتی بهره برداری بر روی تخم مرغ باشد و در صورتیکه مرغداران یا مراکز بسته بندی بخواهند از نشان خاصی به جای نام مرغداری استفاده نمایند باید این نشان (لوگو) دارای گواهینامه ثبت علامت از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و به نام خود متقاضی بوده و قبل از درج بر روی تخم مرغ، درخواست استفاده از این نشان را باید کتبا به همراه گواهی ثبت مربوطه به اداره کل دامپزشکی استان و شبکه دامپزشکی شهرستان ارسال نمایند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: مرغدارانی که فاقد دستگاه های «جت پرینتر» ویژه نشانه گذاری می باشند حق عرضه مستقیم محصولات خود به مراکز عرضه و مصرف را نداشته و تا زمان تهیه تجهیزات مورد نیاز باید با گواهی بهداشتی حمل صادره توسط مسئول فنی بهداشتی مرغداری، تخم مرغ های خود را جهت نشانه گذاری به مراکز بسته بندی مجاز دارای پروانه بهداشتی بهره برداری از دامپزشکی منتقل و سپس به مراکز عرضه و مصرف ارسال نمایند.
وی افزود: دراین راستا از اول بهمن ماه کلیه مرغداران محترم باید از کارتن های اختصاصی واحد تولیدی خود با درج مشخصات چاپی ثابت بر روی کارتن و درج تاریخ تولید و انقضاء بر روی کارتن با استفاده از جت پرینتر یا نهایتا مهر استفاده نموده و حق حمل و عرضه تخم مرغ با کارتن های فاقد مشخصات و یا با عناوینی که در این چند ساله اقدام می شده است و بر روی همه کارتن ها فقط عبارت تخم مرغ روز درج می شود را ندارند و مشخصات ثابتی که باید به صورت چاپ شده بر روی کارتن درج شود شامل: نام مرغداری براساس پروانه بهداشتی بهره برداری دامپزشکی، آدرس مرغداری، شماره پروانه بهداشتی بهره برداری دامپزشکی می باشد و در ضمن تاریخ تولید و انقضاء محموله باید به صورت «جت پرینتر» یا مهر خوانا و در ابعاد و اندازه مناسب بر اساس روز تولید و بر اساس ضوابط دامپزشکی و با نظارت مسئول فنی بهداشتی بر روی کارتن درج گردد.بدیهی است تخم مرغی که در این کارتن ها ارسال می شود با ید دارای نشانه گذاری کامل براساس موارد ذکر شده دربالا باشد.
احمدی یادآور شد: اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی و تعاونی پروش دهندگان مرغ تخمگذار موظف به اطلاع رسانی به مجموعه تحت نظارت خود هستند.
وی افزود: کلیه واحدهای صنفی فعال در امرپخش، عرضه و مصرف تخم مرغ شامل؛ مراکز عرضه خرد و عمده و…رستورانها، قنادی‌ها و … موظف به استفاده از تخم مرغ نشانه‌دار با قابلیت ردیابی کامل اینگونه تخم مرغ ها در بسته بندی های مجاز یا در کارتن با مشخصات کامل و با مجوز بهداشتی مرتبط و معتبر می‌باشند و تخم مرغ باید در یخچال با دمای بالای صفر وحداکثر ۸تا۱۰ درجه نگهداری و عرضه شود.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی اظهار کرد: مسئولین فنی و بهداشتی تمام مرغداری‌های پرورش دهنده مرغ تخمگذار استان مکلف به نظارت کامل بر روند تولید بهداشتی و نشانه گذاری معتبر وصحیح و صدور مجوزهای بهداشتی مربوطه بر اساس موازین قانونی اعلام شده می‌باشند.
وی تصریح کرد: از تاریخ ۲۵ دی ماه جاری، هرگونه تخم مرغ فاقد مشخصاتی که در بند های بالا مشروح آن یادشد، مشاهده گردد به عنوان محصول فاقد هویت ضبط و پس از انجام آزمایشات لازم و دریافت هزینه آزمایشات مربوطه از مرکزی که تخم مرغ فاقد هویت در آن مشاهده و توقیف شده، در صورت قابل مصرف بودن فقط به مصارف صنعتی خواهد رسید.
او در پایان یادآور شد شهروندان می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در عرضه بهداشتی فرآورده های خام دامی مراتب را با سامانه پیامک ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ اطلاع رسانی کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.