×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
خودکفایی حدود ۹۵درصدی در حوزه تولید بذر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی توس اکو، دکتر مسعود نجفی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران در سالن جلسات شهید هاشمی نژاد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی ضمن تاکید بر این امر که نامگذاری هفته جهادکشاورزی با عنوان امنیت غذایی، گشایش در سفره مردم در سال ۱۴۰۲ باشعار سال مهار تورم رشد تولید همخوانی دارد، گفت:مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در حوزه تولید بذر ماده و هسته اولیه و ایجاد امنیت غذایی در منطقه حدود ۹۵ درصد به خود کفایی رسیده است.

وی افزود:امنیت غذایی وظیفه جهاد کشاورزی است که از چند عنصر فرآوری غذایی، تولید، تجارت، ذخیره سازی و نگهداری غذا تشکیل شده است، در حوزه تولید غذا ناچاریم به سراغ دانش بنیان کردن بخش کشاورزی برویم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی ادامه داد: در مورد دو منبع پایه و اصلی آب و خاک در حوزه کشاورزی با محدودیت روبه رو هستیم، باید سعی شود رقم برداشت در هکتار را با تلاش همکاران در مراکز وبا اصلاح ارقام بالاتر ببریم، عملکرد رقم در اثر تغییر اقلیم متوقف می‌شود و برای معرفی یک رقم جدید ۸ تا ۱۲ سال زمان لازم است همچنین فرآیند‌های بهره برداری زراعی تغذیه آبیاری مبارزه با علف‌های هرز نیز مطرح است.

نجفی بیان کرد:مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی بزرگترین مرکز استانی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی می‌باشد این مرکز با دارا بودن ۱۰ بخشی تحقیقاتی ۸ ایستگاه تحقیقاتی و آموزشی، گروه‌های آموزشی، تخصصی و با پشتوانه بیش از ۷۰ سال سابقه خدمت مصمم است تا با ورود یافته‌های پژوهشی به عرصه‌های تولید زمینه ارتقاء سطح دانش و فناوری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان را فراهم آورده و به عنوان یک مرکز علمی و عملیاتی پیشران و پیشرو در کشاورزی دانش‌بنیان شناخته شود.

دکتر نجفی فعالیت های مهم و تاثیر گذار مرکز را طرح تولید خوراک دام کامل تخمیری،طرح کشاورزی کم نهاده ،طرح کلان زعفران ،تولید سورتر پشت تراکتوری زعفران ،توسعه کشت نشاء زمستانی چغندر قند ،تهیه سیمای حاصلخیزی و تغذیه گیاهی استان ، تولید لاین مادری کلزای بهاره مقاوم به سرما،طرح اجرای سرشاخه کاری درختان میوه،رونمایی از ارقام خودبارور و جدید گیلاس ،رونمایی از دستگاه برداشت ذرت علوفه ای ،اجرای طرح الگویی روستایی ، خشک کن بهینه زعفران ، معرفی ارقام گیلاس زشک و عطار و معرفی رقم پسته کویر بیان کرد و افزود: اگر دشمن نتوانسته است تا کنون بذر را در کشور تحریم کند نتیجه تلاش دانشمندان سازمان تحقیقات وآموزش و ترویج کشاورزی است که سالیان سال در حال تحقیق برای تولید ارقام جدیدی هستند که علاوه بر عدم وابستگی امنیت غذایی را نیز برای ملت ما به ارمغان آورده است.

وی ضمن تاکید بر اهداف و راهبرد‌های مرکز تصریح کرد: افزایش بهره وری و منابع نهاد‌های تولیدی (آب و خاک)، افزایش کیفیت کاهش ضایعات و بهبود سلامت غذا، انجام پژوهش‌های کاربردی هدفمند و مسئله محور، انتقال یافته‌های تحقیقاتی موثر و نوین در جهت ارتقای دانش و مهارت بهره‌برداران، حفاظت و نگهداری از ذخایر ژنتیکی گیاهی و دامی حمایت و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی از جمله اهداف و راهبرد‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی می‌باشد.

نجفی با اشاره به شعار هفته جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۲ با عنوان «جهاد کشاورزی، امنیت غذایی و گشایش در سفره مردم» تصریح کرد: واژه امنیت غذایی از چند عنصر تشکیل شده است که اولین عنصر امنیت غذایی فراهمی غذا یعنی تولید، تجارت غذا و ذخیره سازی و نگهداری است. این سه بخش وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است‌.

وی افزود: نقش مرکز تحقیقات در کنار جهاد کشاورزی ارائه آخرین دستاوردها و نفوذ دانش به عرصه کشاورزی است. در بخش دانش بنیان کردن حوزه کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها عقب هستیم. در ابتدای سال  گذشته از مجموع  ۸۰۰۰ شرکت دانش بنیان تنها ۴.۳ درصد مربوط به بخش کشاورزی بوده  که با تاکیدات مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱، سهم شرکت‌های دانش بنیان حوزه کشاورزی در کشور به ۶‌.۹ درصد رسیده است.

نجفی گفت: این مرکز از ۵۸ شرکت دانش بنیان و فناور در حوزه های مختلف بخش کشاورزی حمایت می کند و تمامی این شرکت ها در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی مستقر و امکاناتی مانند زمین های زراعی و فضاهای کارگاهی و غیره در اختیار این شرکت ها قرار گرفته است.

در حاشیه این تور خبری از برخی از امکانات و تحقیقات در حال انجام این مرکز از جمله مرکز تولید خوراک تخمیری دام، مراکز تولید نهال و مزارع گندم و جو بذری ، چغندرقند پاییزی، شرکت دانش بنیان ارائه کننده خدمات پایش ماهواره‌ای در کشور و نمایشگاه شرکت های دانش بنیان بازدید شد.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.