×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خسارت تاخیر قطار چقدر است؟

تاخیر در هر یک از وسایل حمل‌ونقل برای مسافرت، از دغدغه‌های مسافران است که بلیتی خریده اما به‌دلیل تاخیر پیش‌آمده، برنامه‌ریزی‌شان با اختلال مواجه شده است. یکی از روش‌های حمل‌ونقلی هم استفاده از قطار است که البته شرکت راه‌آهن در بخش قوانین و مقررات و مقررات مربوط به بلیت مسافری، به موضوع خسارت تاخیر قطارها پرداخته است.

طبق این قوانین، مسافر می‌تواند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ حرکت قطار، با اصل بلیت به همراه کارت شناسایی معتبر (کارت ملی یا شناسنامه) به دفاتر فروش بلیت مراجعه و نسبت به دریافت مبلغ خسارت اقدام کند. البته به قطارهای عادی، حومه‌ای، محلی و بین‌المللی خسارت تاخیر تعلق نمی‌گیرد.

در صورت تاخیر از مبدا حرکت قطارهای مسافری، چنانچه تاخیر از مبدا کمتر از یک ساعت باشد، در هر صورت به تاخیر نهایی ورود قطار به مقصد اضافه خواهد شد؛ چنانچه تاخیر قطار از مبدا بیشتر از یک ساعت باشد، مسافرین می‌توانند درصورت انصراف از سفر خود تا قبل از حرکت قطار نسبت به اخذ کل مبلغ بلیت از ایستگاه اقدام کنند. در صورت سفر با قطار ” تاخیر از مبدا اولیه”به تاخیر نهایی ورود به مقصد اضافه خواهد شد. مسئولیت تائید و اعلام دقیق میزان تاخیر نیز بر عهده “رئیس قطار مسافری” است.

 

شرایط تاخیر در طول مسیر

در صورت مسدودی خطا یا مشکل فنی قطار که امکان اعزام قطار از مبدا یا ادامه مسیر از بین راه تا مقصد میسر نباشد و مسافرین، بخشی از مسیر را به‌وسیله اتوبوس جابه‌جا شوند ۵۰ درصد بهای بلیت به مسافرین بازگردانده شده و هزینه تامین وسیله نقلیه جایگزین، به‌منظور جابجایی مسافرین خسارت‌دیده، به عهده راه‌آهن یا شرکت حمل‌ونقل ریلی مسافری خواهد بود. در صورتی که موارد تاخیر ناشی از حوادث طبیعی (مانند سیل و زلزله) باشد، هیچ خسارتی پرداخت نخواهد شد.

 

شرایط تاخیر منجر به جاماندن مسافر

چنانچه مسافرین بعد از رسیدن قطار به مقصد خواستار مسافرت با قطارهای دیگر باشند، ملزم به رعایت فاصله زمانی حداقل سه ساعت بین ساعت ورود قطار تا ساعت حرکت قطار بعدی هستند؛ اما در صورتی که فاصله زمانی فوق لحاظ شده و تاخیر قطار منجر به جا ماندن مسافر از قطار بعدی شود، نسبت به پرداخت ۱۰۰ درصدی بهای بلیت قطار بعدی به آنها اقدام می‌شود.

چنانچه مسافرین بعد از رسیدن قطار به مقصد خواستار مسافرت با سایر وسائط نقلیه (کشتی، اتوبوس، هواپیما و…) باشند، ملزم به رعایت فاصله زمانی چهار ساعت از زمان رسیدن قطار به مقصد تا ساعت حرکت سایر وسائط نقلیه هستند؛ در صورتی که فاصله زمانی فوق لحاظ شده و تاخیر قطار منجر به جاماندن مسافر از سایر وسائط نقلیه بعدی شود، نسبت به پرداخت ۱۰۰ درصدی بهای بلیت سایر وسائط نقلیه به آنها اقدام می‌شود.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.