×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جذب ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی در استان

امیررضا رجبی در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن  در بیان توانمندی های صنعت و معدن استان تشریح کرد: استان خراسان رضوی سومین تولید کننده سیمان کشور، قطب دوم زنجیره فولاد، قطب سوم خودرو سازی است و در قطعه سازی بین سه استان اول کشور هستیم و تا ۱۸ درصد قطعات مورد نیاز کشور را تولید می کنیم.  

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خاطر نشان کرد: در حوزه تولید شیشه و ال ای دی در کشور اولین و تنها تولیدکننده هستیم. در تولید ورق از ضایعات کاغذ که در حوزه پسماند و حفظ و ایجاد مجدد زنجیره تولید بسیار مهم است اولین هستیم و انواع کاغذ را از ضایعات کاغذ و کارتن تولید می کنیم.

وی ادامه داد: اولین تولید کننده سی تی اسکن در کشور هستیم که با گرفتن پروانه بهره برداری در پارک علم و فناوری تولید آن آغاز می شود.

رجبی به آمار حوزه معدن اشاره کرد و گفت: در حوزه معدن بیشترین پروانه معدن متعلق به استان است که  بیش از ۱۰۰۰ مجوز معدن در استان صادر شده که برخی از آن ها که نیاز به کار کارشناسی دارد در حال حاضر فعال نیستند.

وی با یادآوری تنوع ماده های معدنی استان تاکید کرد: تقریبا از ٧٠نوع ماده معدنی کشور ۵١مورد آن در استان وجود دارد و معدن سنگ آهن خواف ۳۰ درصد سنگ آهن کشور را تولید می کند. بعضی از معادن ما مانند سنگ معدن هرکاره که از آن ظرف درست می شود خیلی خاص است نیاز به توجه بیشتر دارد.

رجبی تشریح کرد: تقریبا ۷ و نیم درصد ذخایر معدن کشور یعنی ۳ میلیارد تن در استان خراسان رضوی قرار دارد و معادنی مانند مس، طلا و کرومیت سیلیس در استان داریم.  

مدیرکل صمت خراسان رضوی به آمار حوزه تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: از استان خراسان رضوی به ۸۶ کشور صادرات داشته باشیم و بیشترین حجم صادرات استان به افغانستان است و رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ در بخش صادرات داریم که نشان دهنده  رشد خوب صادرات استان خراسان رضوی است.

وی ادامه داد: صنایع غذایی، ماشین آلات، آهن، صنایع بهداشتی، مخمر های زنده و گسترده ای از محصولات در استان برای صادرات وجود دارد و در نشستی که امروز با تجار افغانستان داشتیم در حیطه ارائه خدمات فنی و مهندسی بیشترین درخواست مطرح شد.

وی در پاسخ خبرنگار ما درباره حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در خراسان رضوی عنوان کرد: حدود ۳۰۰ میلیون دلار طی سال گذشته در استان ما سرمایه‌گذاری شد که ۴۰ درصد آن مربوط به بخش صنعت بوده است. به طور دقیق‌تر ۵۱ میلیون دلار در این بخش سرمایه‌گذاری شده که امسال و تا این لحظه نیز ۱۲ میلیون دلار جذب بخش صنعت استان شده است. بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های صنایع دارویی و غذایی بوده است.

رجبی تاکید کرد:در حال حاضر کشور‌هایی مانند امارات و آلمان ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری در کشور ما دارند.

رجبی به واگذاری معادن غیر فعال از طریق مزایده اشاره کرد و توضیح داد :در بحت مزایده معادن سال گذشته ۴۰۰مزایده برگزار شد که استقبال خوبی در این زمینه انجام نشد. تقریبا از این تعداد مزایده ۱۲۰ برنده مشخص شد که این معادن در حال فعالیت هستند و در مابقی مزایده ها کسی شرکت نکرد و برنده ای نداشتیم.

وی خاط نشان کرد:امسال در ۱۱ماده معدنی افزایش استخراج خواهیم داشت و در اکتشافات در چهار ماده معدنی از جمله کرومیت و منگنز حداقل ۳۰ درصد افزایش پیدا می کند و در استخراج طلا، منگنز و مرمر پیش بینی می کنیم بیش‌از ۳۰ درصد رشد اکتشاف داشته باشیم.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان به تدوین برنامه رشد تولید برای واحدهای تولیدی بزرگ اشاره و تاکید کرد: امسال بیش از ۱۲۰ کالا رشد تولید دارند اما در حدود ۲۵کالای منتخب بالای ۳۰ درصد رشد خواهند داشت که در این صورت مورد حمایت جدی قرار می گیرند.

 

قیمت گذاری دستوری بزرگترین معضل اقتصاد است

همچنین فیروز ابراهیمی مدیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی در جمع خبرنگاران گفت: در جشن روز صنعت استان، از ٧٠ واحد استانی که تجلیل به عمل می‌آید ۵ واحد با مدیریت بانوان است و ٢٠ واحد نیز از واحدهای جدید است. همچنین ٧ واحد تولیدی و صنعتی استان در جشن روز ملی صنعت مورد تجلیل قرار خواهند گرفت که از این حیث خراسان رضوی رتبه اول کشور را دارد.

وی ادامه داد: برای اولین بار در استان اولویت های صنعت و معدن را در استان تدوین کرده ایم تا بتوانیم سرمایه گذاری‌ها را جهت دهی کنیم. با توجه به محدودیت‌ها باید منابع را به سمت اهداف اولویت دار سوق دهیم.

ابراهیمی با اشاره به جمعیت بانوان شاغل در واحدهای صنعتی استان گفت: جمعیتی حدود ٢۵ هزار نفری از خانم‌های شاغل را در صنایع استان داریم و غربالگری سرطان‌های زنان در این افراد را در دو محور انجام دادیم تا بانوان شاغل صنعتی دچار مشکل بیماری نشوند و هیچ بار مالی نیز برای این افراد ندارد.

مدیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص مسکن کارگران و شاغلان واحدهای صنعتی بیان کرد: در طرح نهضت ملی مسکن سعی کردیم کارخانجات را به متولیان امر متصل کنیم تا بتوانیم کارگران را در این طرح ملی دخیل کنیم. از تمام ظرفیت‌ها برای رشد تولید و مهار تورم استفاده خواهیم کرد.

ابراهیمی با اشاره به مشکلات ارزی و قیمت گذاری تولیدات صنعتی گفت: بزرگترین معضلی که داریم قیمت گذاری دستوری در حوزه اقتصادی است. ما تورم ۵٠ درصدی داریم اما انتظار داریم تولید با همان قیمت قبل ارائه شود که این شدنی نیست. تمام دولت‌ها تاکید داشتند که دو حوزه نان و ارز گران نشود اما هر دو مورد گران شدند. این نشان دهنده این است که مشکل اقتصاد با دستور حل نخواهد شد.

وی با انتقاد از تورم موجود در کشور اظهارداشت: در افغانستان تورم تقریبا صفر است اما در ایران بیش از ۵٠ درصد تورم داریم که بسیار مشکل ساز شده است. واحدهای کوچک و متوسط تولیدی صادرات محور ما، حدود شش درصد ارز کشور را شامل می شوند.این ۶ درصد صادر کننده، ٨۵ درصد اشتغال صنعت صادراتی کشور را تشکیل می‌دهند و این رفع تعهد ارزی برای واحدهای کوچک باید رفع شود.

مدیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان همچنین گفت: بانک‌های ما به اقتصاد کشور خدمت می‌کنند اما تسهیلات تکلیفی که به بانک‌ها تحمیل شده برای این سیستم بسیار مشکل ساز خواهد شد. اگر معیشت و اشتغال ما درست باشد نیازی به وام‌های این چنینی نداریم و فشار بر بانک‌ها نیز کم خواهد شد.

وی در خصوص ایجاد زیرساخت برای صدور مجوزات تاسیس ادامه داد: زیرساخت‌ها در حال حاضر شرایط خوبی دارد و به مراتب بهتر هم خواهد شد و ظرفیت تامین زمین در شهرک های صنعتی نیز شرایط خوبی را دارد و فضا برای ایجاد سرمایه گذاری فراهم است.

ابراهیمی بیان داشت: سعی داشتیم ارتباط معناداری بین صنعت و دانشگاه ایجاد کنیم اما بنا به دلایلی به میزان دلخواه نرسیدیم و سعی داریم این ارتباط را مستمر برقرار کنیم و از ظرفیت دانشگاه در حوزه صنعت استفاده کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.