×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
تیشه به ریشه مراتع با چرای بی رویه دام

به گزارش توس اکو، علی شکاری طرح مدیریت چرا و ساماندهی کوچ با رویکرد پیشگیرانه و حفاظتی را بعنوان موثرترین اقدام در مدیریت بهره برداری از مراتع دانست و گفت: در این طرح در ایل راهها و گلوگاهها تعداد دام مجاز ، تاریخ ورود و خروج دام از مرتع و وضعیت پرداخت عوارض چرای دام کنترل می گردد و با توجه به اینکه عوارض چرای دام بصورت به روز محاسبه می گردد بهتر است مرتعداران هر چه زودتر نسبت به پرداخت عوارض و تمدید پروانه چرای دام اقدام نمایند.

وی گفت : این اقدامات با هدف حفظ مراتع و کمک به تداوم و پایداری معیشت دامداران و عشایر انجام می شود لذا از تمامی دامداران عزیز می خواهیم ضمن همکاری با مسئولین امر با چرای غیراصولی دام باعث تخریب مراتع نشوند.

شکاری افزود از ۸ میلیون هکتار اراضی ملی استان حدود ۶ونیم میلیون هکتار مراتع هستند که متاسفانه حدود ۷۰ درصد آنرا مراتع کم تراکم تشکیل می دهند بنابراین کوچکترین سهل انگاری در این زمینه منجر به از بین رفتن مراتع استان و به خطر افتادن معیشت دامداران خواهد شد.

وی از دامداران ،مرتعداران و عشایر کوچ رو مراتع ییلاقی استان خواست تا از کوچ زودهنگام و پیش از موعد مندرج در پروانه مرتعداری به مراتع ییلاقی خودداری نمایند و قبل از وورد به مراتع با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری نسبت به تمدید پروانه مرتعداری یا همان پروانه چرای دام اقدام نمایند.

شکاری افزود ر صورتیکه دارندگان پروانه مرتعداری تحت هر عنوان پروانه خود را در اختیار سایر دامداران قرار دهند پروانه آنها باطل خواهد شد و دامداران فاقد پروانه چرا حق ورود به مراتع را ندارند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی از خانواده مرتعداران متوفی خواست تا در مهلت قانونی یعنی تا مرداد ۱۴۰۲ بامراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری نسبت به تعیین تکلیف پروانه چرا و معرفی شخص جایگزین اقدام نمایند در غیر اینصورت پروانه آنها باطل خواهد شد .

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.