×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه ۱۰۰ هکتاری شهرک صنعتی توس برای استقرار واحدهای دانش‌بنیان

وی با اشاره به تسری ظرفیت‌های مصوبه ۲۳ خرداد سال جاری هیات وزیران برای تهران با موضوع ساماندهی فعالت‌های کارگاهی، صنفی و صنعتی و حذف شعاع ۱۲۰ کیلومتری محیط‌های کار با ۲ محور زیست‌محیطی و رعایت منایع آبی مجاز به استان افزود: در استان ۱۲ لکه صنعتی وجود دارد. موضوع ساماندهی لکه‌های صنعتی بسیار اهمیت دارد. در این زمینه بررسی‌های لازم انجام شده و بارها تقاضا کرده‌ایم مصوبه تهران به لکه‌های شناسایی شده استان تسری یابد.

با دستور یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی این موضوع در جلسه امروز مصوب شد.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی درباره بسته ۱۰ بندی پیشنهادی رفع موانع چالش‌ها و مشکلات شهرک‌های صنعتی استان نیز بیان کرد: این بسته به دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری شرکت شهرک‌های صنعتی استان، اتاق اصناف، خانه صنعت و معدن استان و… ارائه شده است. بر این اساس اولین مشکل در شهرک‌های صنعتی مشهد محدودیت واگذاری زمین است. در شهرک صنعتی توس و ماشین‌ابزار این مساله به صورت قطعی دیده می‌شود و شهرک صنفی شماره پنج مشهد نیز مشکلات خاص خود را دارد. در مشهد باید امکان واگذاری زمین به هر شکل فراهم شود. در گذشته برای شهرک ماشین‌ابزار مصوبه ۱۰۰ هکتاری شورای گفت‌وگو و کارگروه زیربنایی اجرا نشده است. همچنین برای شهرک صنعتی توس از گذشته مصوبه‌ای در خصوص اختصاص ۲۰۰ هکتار زمین جهت استقرار صنایع دانش‌بنیان کم‌آب‌طلب بر و فاقد آلاینده موافقت شده که این موضوع نیز اجرا نشده است. با توجه به اسناد بالا دستی و مصوبه استانداری پیشنهاد می‌شود از ۲۰۰ هکتار، ۱۰۰ هکتار از زمین‌ها به همین دسته از صنایع دانش‌بنیان اختصاص یابد.

جعفر فرشچی، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی، در این خصوص اظهار کرد: این موضوعات از قدیم پیگیری شده است. هیات وزیران به راحتی برای مسائل مربوط به شهرک‌های صنعتی مصوبه صادر نمی‌کند. باید توجه داشت قرار نیست در محور غرب مشهد صنایع آلاینده مستقر شود بلکه این مصوبه برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع های‌تک و پاک در محور غرب باید مد نظر قرار گیرد.

استاندار خراسان رضوی در این خصوص بیان کرد: کلیت مصوبه اعطای ۱۰۰ هکتار زمین به شهرک ماشین‌ابزار در شورا به تصویب رسیده و لازم است مدیران در خصوص جزئیات این توسعه و واگذاری در نشست‌های دیگر گفت‌وگو و بحث و بررسی کنند.

وی درباره مشکلات بخش خصوصی به دلیل کاهش تخصیص اعتبارات استانی در طول سال‌های گذشته در حوزه زیرساخت‌ها و افزایش هزینه‌های آب، برق و گاز و… گفت: هیچ مشکلی در تامین زیرساخت‌ها برای شهرک‌های صنعتی وجود ندارد. در حال حاضر عملیات مربوط به احداث پست‌های برق و همچنین تامین آب شهرک‌ها نیز در حال انجام است. به طور کلی اصل موضوع در دستور کار دستگاه‌های متولی است.

علیرضا طاهری، مدیر کل آب منطقه‌ای خراسان رضوی، درباره اختصاص آب به شهرک‌های صنعتی بیان کرد: اخیرا رویه‌ای برای تخصیص آب به صنایع شکل گرفته که بر اساس آن و با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در استان، صنایع باید به سوی استفاده از آب‌های نامتعارف و پساب و همچنین استفاده از آب دریا بروند.

در ادامه علی‌اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، درباره فرایند طولانی ارائه مفاصاحساب از سوی اداره کل تامین اجتماعی برای نقل و انتقال واحدها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گفت: طبق ماده ۳۷ قانون تامین اجتماعی بدهی همه واحدهای صنعتی یک مالک در سراسر کشور باید تسویه شود تا امکان انتقال یکی از واحدهایش وجود داشته باشد. باید توجه داشت فرایند درخواست صدور گواهی عدم بدهی سازمان تامین اجتماعی برای واحدهای در  شرف انتقال به لحاظ تعیین میزان بدهی به طول می‌انجامد و این موضوع شرایط را بین فروشنده و خریدار دشوار می‌کند. این مساله پیشتر در دبیرخانه مطرح و پیگیری شده است.

استاندار خراسان رضوی در این خصوص گفت: اداره کل تامین اجتماعی باید پاسخ این مهم را طی ۲۰ روز آینده ارائه دهد تا هر چه سریع‌تر مشکلات برطرف شود.

وی همچنین درباره موضوعات مطرح شده پیرامون واگذاری طراحی و اخذ مجوزهای ساختمانی سازه‌های واحدهای صنعتی به سازمان نظام مهندسی و مشکلات ناشی از آن تصریح کرد: از آنجا که نوع و ماهیت سازه‌های صنعتی که اصولا در واحدهای صنعتی داخل شهرک‌ها تولید، استانداردسازی و نصب می شود با سازه‌های ساختمانی کاملا متفاوت است؛ بنابراین برای این مهم باید به لحاظ فنی در شرکت شهرک‌های صنعتی ظرفیتی ایجاد شود تا تصمیم‌گیری درباره این موضوع از هیات چهار نفره خدمات مهندسی به شرکت شهرک‌های صنعتی واگذار شود.

در ادامه علی‌اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، درباره موانع و مشکلات شهرک صنعتی شماره پنج مشهد نیز خاطرنشان کرد: اراضی این شهرک از منابع ملی تملک شده و علی‌رغم تلاش دستگاه قضایی در زمینه حل و فصل مشکلات معارضان و تامین زیرساخت‌ها هنوز مشکلات آن حل نشده است.

استاندار خراسان رضوی در این زمینه بیان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی باید اقدامات لازم برای تسریع در ایجاد این شهرک را انجام دهد. همزمان حل مشکل معارضان باید سرعت بگیرد و از این رو نباید معطل مصوبه‌ها ماند.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.