×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تلاش رسانه ها برای ارائه روایت اول

به گزارش توس اکو،  سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم به تشریح ضرورت‌ های کار رسانه در جنگ نرم فرهنگی پرداخت و اظهار کرد: مهم‌ ترین کار خبرنگاران و اصحاب رسانه، آراستن یک تصویر مطلوب و واقعی از مجاهدت‌ها و دستاوردها است.

سردار علی‌ محمد نایینی افزود: تراز کار حرفه‌ ای شما خبرنگاران باید امروز متناسب با یک جنگ بزرگ رسانه‌ ای باشد. مهارت شما باید متناسب با جنگ روایت‌ ها و بیان واقعیت‌ ها باشد. قطعاً خبرنگاران ما در این فضا که پیوسته آمیخته با حوادث مختلف است، انسان‌ های خنثی و بی‌ تفاوتی نیستند. سختی کار نیز به همین است که از دل حوادث و در میانه تحریف‌ ها و جعل‌ ها، حقیقت کشف و امید ترویج شود.

وی افزود: امروزه این خبرنگاران بودند که ۱۶۶ شهید دادند تا جبهه جنگ غزه به کل عالم کشیده شود و هر انسانی در عالم بداند نسل‌ کشی و جنایت در چه سطحی اجرا می‌ شود. اگر جهاد فرهنگی خبرنگار برپا باشد، رزمنده ما در کف میدان احساس تنهایی نمی‌ کند.

مسئول روابط عمومی کل سپاه با بیان ویژگی‌ های مبنایی جنگ روایت‌ ها خاطرنشان کرد: در جنگ روایت‌ها هرکس بهتر بتواند تصویر بسازد، موفق‌ تر است زیرا مردم بیش از این‌ که با واقعیت‌ های عینی سر و کار داشته باشند، با تصویرسازی سر و کار دارند. حدود ۲۵ سال قبل یکی از اندیشکده‌ های آمریکایی سند جنگ شناختی را منتشر کرد و به‌صراحت گفت در جنگ آینده، برنده جنگ کسی نیست که موشک‌ های بردبلند و حتی کشتار جمعی داشته باشد بلکه کسی برنده است که باورپذیرترین روایت را مطرح و افکار عمومی را به‌ دست بگیرد.

وی ادامه داد: در این سند به صراحت تأکید شده که مهمات جنگ‌ های جدید، اسناد خبری و رسانه است و شما امروز نیز می‌ بینید هر عملیات میدانی از جمله همین ماجرای ترور رئیس دفتر سیاسی حماس آقای دکتر هنیه با پیوست‌ های دقیق رسانه‌ ای همراه می‌ شود.

سردار نایینی تصریح کرد: در این ماجرا، هدف اصلی دامن‌ زدن به فتنه شیعه سنی بود تا با بی‌ اعتبارکردن قدرت و امنیت جمهوری اسلامی، از نهادهای انقلابی و تأمین‌ کننده امنیت هویت‌ زدایی شود. صهیونیست‌ ها با این عملیات هم مهمان و هم میزبان را هدف قرار دادند و هدف اصلی آن ها فراتر از تغییر واقعیت میدان، به راه انداختن یک موج در جنگ شناختی بود. همین الان گزارش‌ هایی که در رسانه‌‌ های انگلیسی و آمریکایی منتشر می‌ شود، مبتنی بر اطلاعاتی است که موساد به آن‌ ها می‌ دهند.

وی تأکید کرد: دشمن بر این حوزه متمرکز است و به‌ صورت یک شبکه بهم‌ پیوسته عمل می‌ کند. به همین دلیل، رهبر معظم انقلاب همیشه تأکید داشته‌ اند که کار در فضای جنگ شناختی باید قرارگاهی و شبکه‌ ای باشد. کار رسانه در این فضا باید روایت اول باشد، معتبر و مستند باشد و بتواند به‌ قدری جذابیت پیدا کند که فراگیر شود.

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رسانه و فضای خبری را یکی از ارکان محور مقاومت در عصر حاضر خواند و گفت: از جنگ ۳۳ روزه که پیوست رسانه‌ای پای کار جریان مقاومت آمد، صهیونیست‌ ها هرگز نتوانسته‌ اند در جنگی به پیروزی برسند. رسانه بزرگترین سلاح محور مقاومت در عصر حاضر است و اگر آمریکا توانست ارتش منظم صدام را درهم بکوبد اما از مقاومت اسلامی عراق شکست خورد، به‌خاطر همین کارهای رسانه‌ ای بود.

وی بیان کرد: امروز شرایطی رقم خورده که همه ملت‌ های منطقه و حتی کشورهای دیگر، خلق‌ و خوی بیگانه‌ ستیزی پیدا کرده‌ اند و به چشم‌ انداز نابودی اسرائیل و آزادی قدس فکر می‌ کنند. حقیقت این است که با واکنش فراگیر نخبگان جهان اسلام، تشییع باشکوه، نماز رهبر معظم انقلاب و مواضع هوشمندانه حماس و خانواده شهید هنیه، توطئه دشمن خنثی شد و محاسبات او درهم ریخت. نخستین پاسخ صهیونیست‌ ها، درهم شکستن جنگ شناختی آن‌ ها بود و در این عرصه، رسانه جبهه مقاومت پیروز شد.

سردار نایینی خاطرنشان کرد: مهم‌ ترین وظیفه همه رسانه‌ها در شرایط امروز، پرداختن به ابعاد مختلف شکست صهیونیست‌ هاست تا برای همه به طور کامل نهادینه شود که افسانه شکست‌ ناپذیری این‌ ها دیگر واقعیت ندارد، ملت فلسطین در شرایط اقتدار است و این رویه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: نتیجه این جنگ علیه رژیم صهیونیستی، پیروزی کامل محور مقاومت است و این نقطه نیز بسیار نزدیک است. اشتباه است اگر گمان کنیم عملیات اسرائیلی‌ ها در تهران یک برنامه آفندی بود و نشان از ابتکار عمل آن‌ ها داشت. این اقدام، یک عمل از روی استیصال بود و نشان از شکست دشمن در میدان تقابل نظامی داشت.

حجت‌الاسلام برهان باقری مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه امام رضا (ع)، نیز در این مراسم خبرنگاران را از سلسله پیامبران دانست و اظهار کرد: همان‌طور که پیامبران در تمام طول عمر خود در تلاش برای هدایت و آگاه‌سازی مردم بودند، اصحاب رسانه نیز مهم‌ترین رسالت خود را در روشنگری برای مردم می‌جویند و بر همین اساس، ضرورت دارد تا حتی یک روز در سال، از زحمات کسانی تجلیل کنیم که اثر آنها در گره‌گشایی از مردم کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: متأسفانه امروزه با پدیده اخبار جهت‌دار روبه‌رو هستیم؛ یعنی آن دسته از اخباری که براساس سلایق سیاسی و بی‌توجه به حقیقت شکل می‌گیرد و افکار عمومی را متشنج و حتی جریحه‌دار می‌کند. روشنگری و آگاه‌سازی مردم خیلی مهم است. در فتنه سال ۱۳۷۸ من دانشجو بودم و یادم نمی‌رود که بعضی از آقایان با اخبار جهت دار خود به گونه‌ای فضاسازی کردند که گویا هزاران دانشجو توسط نظام کشته شده‌اند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: خوشبختانه به‌جرأت می‌توان ادعا کرد که خبرنگاران و جامعه رسانه ایران اسلامی در سال‌های اخیر با وجود فراگیری جنگ نرم تبلیغاتی و فرهنگی دشمن توانسته‌اند از عهده بسیاری از وظایف خود بربیایند و بازوی توانمند بیان حقایق و اثبات خباثت‌ها بوده‌اند. به همین دلیل، باید با تقدیر از رویه‌های صحیح و آزادگی در موضع‌گیری رسانه‌ای، زمینه تقویت این فضای فکری را فراهم کرد.

مهدی شاد، رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی در بخشی از این مراسم تصریح کرد: ما یکی از پیچیده‌ترین برهه‌های تاریخ کشور را در سال ۱۴۰۱ تجربه کردیم؛ آن زمان که همه توان رسانه ای، فکری و فرهنگی نظام سلطه بر این متمرکز شد تا گسست اجتماعی در جامعه ایران اسلامی را تقویت کنند و در این راه، حتی چهره‌های هنری، ورزشی و فرهنگی برجسته جهان نیز همراه با این موج رسانه‌ای شدند و بیش از هر زمان دیگر ثابت شد که اهمیت رسانه می‌تواند تا چه حد باشد.

وی تأکید کرد: باور ما این است که امیدآفرینی، بازخوانی تاریخ مقابله نظام سلطه با نظام حقیقت و معرفت افزایی، رسالت ذاتی جریان رسانه است و خبرنگاران، سنگردار خط مقدم این تقابل هستند.

در انتهای این مراسم، جمعی از پیشکسوتان جامعه رسانه استان موردتجلیل قرار گرفتند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.