×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 12 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
تقدیر وزیر کشور از اقدام برای مصرف بهینه گاز در خراسان رضوی

به گزارش توس اکو، احمد وحیدی پنجشنبه مورخ ۲۸ دیماه در آیین افتتاح پویش مردمی‌سازی مدیریت مصرف گاز با کاهش ۱۰ درصدی در بخش خانگی که در کارخانه چسب سامد مشهد برگزار شد، اظهار کرد: رعایت صرفه‌جویی در مصرف گاز همواره از موضوعاتی است که مورد تاکید قرار دارد و استان خراسان کار قابل تقدیری را در این زمینه انجام داده است.

وی ادامه داد: محدودیت‌های پیش آمده در سال گذشته برای صنایع درواقع به این معنی بود که صنایع برای تامین گاز خانگی محدودیت‌هایی را تحمل کردند و امروز مردم استان با صرفه‌جویی به کمک صنایع استان آمده‌اند تا محدودیت صنایع را در زمستان کاهش دهند.

وزیر کشور تاکید کرد: هر زمان مردم پای کارباشند و کار مردمی‌سازی شود موفقیت آن تضمین شده است و در برنامه‌ریزی بخش های مختلف نیز باید همین رویکرد مردمی‌سازی را تسری دهیم.

مردم با صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در مصرف گاز چرخ صنایع و اشتغال را فعال نگه داشتند 

یعقوبعلی نظری نیز در این مراسم افزود: مشترکان گاز به منظور شرکت در «پویش خانگی کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز» با مراجعه به سامانه Egas.ir/pooyesh شماره اشتراک گاز طبیعی خود را ثبت می‌کنند تا ارزیابی‌ها شرکت داشته باشند.

استاندار خراسان رضوی به توصیه‌های صورت گرفته در قالب این پویش اشاره کرد و افزود: رعایت دما، استفاده از البسه مناسب، پوشاندن کانال کولر، عدم استفاده از شومینه، سرویس دوره‌ای موتورخانه، دو جداره کردن پنجره‌ها، استفاده از نوار درزگیر، باز کردن فضای جلوی شوفاژ، تنظیم دمای پکیج و خاموش کردن وسایل گرمایشی اضافی از جمله توصیه‌هایی است که در قالب این پویش به جهت صرفه‌جویی در مصرف گاز بر آن تاکید شده است.

وی خاطرنشان کرد: ثبت نام در سامانه فوق به معنی مشارکت آگاهانه در پویش کاهش مصرف و شرکت در قرعه کشی است که امروز از بخشی از برگزیدگان آن تقدیر به عمل می‌آید.

استاندار خراسان رضوی گفت: مردم استان با صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در مصرف گاز که در پویش مردمی‌سازی مدیریت مصرف گاز اتفاق افتاد چرخ صنایع و اشتغال را فعال نگه داشتند. صرفه جویی ۱۰ درصدی هر ۵۰ خانواده معادل پایداری یا ایجاد یک شغل در استان است.

نظری با اشاره به اینکه مشارکت هر چه بیشتر بخش خانگی در پویش کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز، تعطیلی کمتر صنایع و پایداری تولید و اشتغال را به دنبال خواهد داشت، تاکید کرد: شرکت گاز خراسان رضوی به بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک شهری و روستایی خدمت رسانی می‌کند. همچنین کلانشهر مشهد مقدس با یک میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک سهم جدی در میزان مصرف گاز بخش خانگی استان خراسان رضوی دارد.

به ازای هر ۲۰۰۰ متر مکعب کاهش مصرف گاز در ۶ ماه یک شغل ایجاد می‌شود

امیررضا رجبی ، نیز در این مراسم اظهار کرد: پویش مردمی‌سازی مدیریت مصرف گاز در جهت کمک به صنایع است. صنایع به این دلیل برای استان مهم هستند که بیشترین سهم اشتغال ثبت شده در سامانه رصد مربوط به بخش صنعت و معدن است.

وی افزود: سال گذشته ۴۴ هزار نفر اشتغال در سامانه ثبت کردیم. اگر صرفه‌جویی کنیم و گاز به صنعت بیاید، اشتغال پایدار ایجاد می‌شود. بیشترین سهم ارزش افزوده را صنایع پرداخت می‌کنند که برخی به خزانه دولت می‌رود و ۴۵ درصد نیز به شهرداری‌های استان برمی‌گردد. وقتی صنعت کار می‌کند، بر اشتغال، ارزش افزوده و صادرات تاثیر می‌گذارد.

رجبی بیان کرد: مردم می‌توانند با استفاده از بخاری‌های هوشمند و توان خودشان در کاهش مصرف نقش داشته باشند. اگر مردم در ۶ ماه از سال به اندازه ۲۰۰۰ متر مکعب کاهش مصرف گاز داشته باشند، یک شغل در صنایع غیر فولادی یا پایدار مانده یا به آن اضافه می‌شود

 

گاز صرفه‌جویی شده در پویش مردمی‌سازی مدیریت مصرف، تحویل بخش صنعت می‌شود

حسن افتخاری، نیز در حاشیه آیین افتتاح پویش مردمی‌سازی مدیریت مصرف گاز با کاهش ۱۰ درصدی در بخش خانگی، اظهار کرد: هر ساله با افزایش برودت هوا در بخش خانگی شاهد افزایش قابل توجه مصرف گاز هستیم و با توجه به اینکه تامین گرمایش در بخش خانگی در اولویت قرار دارد، محدودیت‌هایی برای بخش صنعتی اعمال می‌شود.

وی افزود: با توجه به تجارب استان به ویژه سال گذشته و همکاری مردم در پویش «هر خانه یک اتاق گرم»، در سال جاری نیز بر آن شدیم که با همکاری همه دست‌اندرکاران بخش مردمی، صنعت و متولیان حوزه انرژی، از مردم درخواست داشته باشیم که با ارائه راهکارهای کاملا عملی و بدون اینکه در تامین گرمایش منازل خدشه‌ای وارد شود، با مصرف کمتر صرفه‌جویی داشته باشند.

افتخاری بیان کرد: با جلسات بین استاندار و شرکت ملی گاز ایران این توافق حاصل شد که مابه‌ازای گاز صرفه‌جویی شده در خراسان رضوی تحویل بخش صنعت استان شود ‌تا انگیزه‌ای باشد که مردم بدانند خاموش کردن یک شعله بخاری به معنی این است که یک صنعت می‌تواند ادامه فعالیت داشته باشد، بنابراین طرح مردمی‌سازی مدیریت مصرف را در استان شروع کردیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان ادامه داد: با توجه به این نکته که خراسان رضوی بعد از تهران بیشترین مصرف‌کننده بخش خانگی را به میزان حدود ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار مشترک دارد، بنابراین این تعداد می‌توانند کارهای خارق‌العاده‌ای را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: پویش به این صورت است که خانوارهای استان وارد سایت شرکت گاز استان شده و ثبت نام می‌کنند، البته پیامکی نیز برای شهروندان ارسال کردیم. با توجه به میزان مصرف هر خانوار سه تا هفت راهکار را پیشنهاد دادیم که در سایت وجود دارد و شهروندان می‌توانند انتخاب کنند، البته اگر راهکار دیگری به ذهنشان رسید می‌توانند آن را قید کنند.

افتخاری اضافه کرد: هدف این است که بخش خانگی مصرف گاز خود را نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش دهد. ما پایان هر ماه از بین ثبت نام‌کنندگان قرعه‌کشی می‌کنیم که ۱۰۰۰ جایزه غیر نقدی ۲۰ میلیون تومانی، عمدتا تجهیزات گرمایشی گازسوز با راندمان بالا به برندگان تعلق می‌گیرد. همچنین براساس مصوبه هیات وزیران خانوارهایی که ۱۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند، تعرفه گاز آن‌ها تقریبا رایگان بوده و حتی ممکن است بستانکار نیز بشوند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: ما طرح تعویض بخاری‌های با راندمان پایین را نیز همزمان با این طرح در استان شروع کردیم و اطمینان داریم که استانی پیشرو خواهیم بود.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.