×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ترانزیت کالا از مرزهای خراسان رضوی به آسیای مرکزی افزایش یافت

رضا صحراگرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون خراسان رضوی با ترکمنستان سه گذرگاه مرزی سرخس، لطف آباد و باجیگران دارد که ترددهای تجاری فقط از ۲ مرز سرخس و لطف آباد انجام می شود.

وی اضافه کرد: با توافقها و اقدامات صورت گرفته اخیر برای تسهیل تجارت بین ۲ کشور، در مجموع ۱۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون حامل بار ترانزیت خروجی و بیش از ۱۵ هزار دستگاه کامیون ترانزیت ورودی از این ۲ مرز تردد داشته اند اما باید توجه داشت بخشی از ترددها مربوط به ناوگان خالی ناشی از عملیات ترانشیپمنت مرزی بوده است.

ترانشیپ یا ترانشیپمنت عبارت است از انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر. این نوع نقل و انتقال بیشتر در حمل و نقل ترکیبی رایج است که در آن از وسایل نقلیه مختلف از جمله کشتی، هواپیما، قطار، کامیون، تریلر و سایر وسایل برای ارسال کالا به مقصد استفاده می شود. جریان انتقال غالبا با تخلیه و بارگیری مجدد همراه بوده و به ۲ شکل انتقال مستقیم و انتقال غیر مستقیم است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: با وجود ترانشیپمنت و ثبت تردد ناوگان خالی در مرزها باز هم تناژ حمل کالای ترانزیتی در مرزهای سرخس و لطف آباد افزایش داشته است.

صحرا گرد افزود: مقایسه  تناژ بار ترانزیتی در سه ماهه نخست امسال با سال قبل نشان می دهد رشد تناژ بار ترانزیت خروجی از این ۲ مرز ۱۱۱ درصد و تناژ بار ترانزیت ورودی نیز ۶۰ درصد بوده است که رونق تجارت در مرزهای استان با ترکمنستان را تایید می کند.

وی ادامه داد: عمده کالای ترانزیت خروجی از کشور به مقصد ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی شکر، انواع لباس، انواع لاستیک، پارچه و خودروی سواری و بیشترین کالای ترانزیت ورودی از ترکمنستان به ایران شامل گوگرد، انواع پنبه، پلی اتیلن، ارزن و پوست گوسفند بوده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: بهار سال ۱۴۰۰ مرزهای ۲ کشور همچنان تحت تاثیر محدودیتهای کرونایی بود و فقط تردد تجاری اندکی در مرزها صورت می گرفت اما امسال به لطف رایزنی های مسوولان عالی رتبه ۲ کشور و با لغو محدودیتها روند تبادلات تجاری تسهیل شده و امید است در آینده نزدیک مرز و بازارچه مرزی باجگیران بازگشایی و ترددهای تجاری در سرخس و لطف آباد نیز با کاهش حق عبور ناوگان ایرانی از خاک ترکمنستان بیش از پیش تسهیل شود.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر دارای مرز مشترک با ترکمنستان است که این مرز در محدوده شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.

ترکمنستان دارای چهار گذرگاه مرزی سرخس، لطف آباد، باجگیران و اینچه برون با ایران است که عمده ترددهای تجاری ریلی و جاده ای به ترتیب از طریق سرخس، اینچه برون و لطف آباد انجام می شود.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.