×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصدی اقامتگاه‌های رسمی در هفته گردشگری

به گزارش توس اکو، روز سه شنبه ۴ مهر ماه، نشست خبری هفته گردشگری با حضور معاونان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی برگزار شد، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در ابتدای نشست گفت: امسال ۵ مهرماه روز جهانی گردشگری، «گردشگری و سرمایه گذاری سبز» نام گرفته شده است. همزمان با آغاز هفته گردشگری، مراسم افتتاحیه ۱۹ پروژه گردشگری و اقامتی در استان به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

یوسف بیدخوری با اشاره به معرفی ظرفیت‌های گردشگری مشهد در این هفته اضافه کرد: با همکاری شهرداری در هفته گردشگری تورهای تخفیف‌دار مشهد گردی ارائه خواهد شد که در سایت شهرداری اطلاع رسانی می‌شود.

وی ادامه داد: برخی برنامه‌های این هفته نیز با محتوای آموزشی ارائه می‌شود. اولین نشست تحقیقی گردشگری با عنوان زیارت و سلامت معنوی با همکاری پژوهشگاه گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار خواهد شد. در راستای برنامه‌های آشناسازی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری، ۶ مهرماه جشنواره ملی پسته در مه‌ولات برگزار خواهد شد.

بیدخوری با اشاره به روز سالمندان در ۹ مهرماه گفت: یک تور گردشگری ویژه سالمندان برای آشنایی با تربت حیدریه و در روز ۸ مهرماه نیز تور مشهد گردی ویژه ناشنوایان و معلولین نیز برگزار خواهد شد. همچنین در روز سالمند بناست تا با حضور ۸۰۰ سالمند تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، در آرامگاه فردوسی برنامه‌ای فرهنگی اجرا شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان گفت: سمیناری با عنوان مدیریت هتل‌داری و رستوران با همت تشکل و جامعه آموزشی ما در هتل نوین پلاس، روز هشتم مهرماه برگزار می‌شود. در موزه بزرگ خراسان نیز کارگاه‌های آموزشی ویژه بوم‌گردی و همچنین تقدیر از فعالان این حوزه اجرا می‌شود.

بیدخوری به برگزاری جشنواره سیب در شهرستان بار نیشابور اشاره کرد و افزود: در روز ۵ مهرماه بازدید از کلیه موزه‌ها و پایگاه‌های میراث فرهنگی استان رایگان خواهد بود. همچنین واحدهای اقامتی در هفته گردشگری با ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف همراه خواهند بود. همزمان با هفته دفاع مقدس، از ایثارگران حوزه گردشگری و خادمان این حوزه نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی افزود: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۷ هزار و ۲۰۱ مورد بازدید از واحدهای گردشگری استان، ۱۱۳۳ مورد تذکر و ۳۴۳ مورد اخطار انجام شده است. همچنین از فعالیت ۲۸۲ واحد غیرمجاز جلوگیری به عمل آمده و ۷۳ مورد رسیدگی به شکایت داشتیم. همچنین ۲۲۵ واحد به خاطر عدم مجوز پلمب شدند.

معاون گردشگری اداره کل میراث گفت: در سال گذشته درصد اشغال واحدهای اقامتی در کل سال ۶۰ درصد بوده است. در ۶ ماهه اخیر این درصد اشغال به ۶۶ درصد رسیده است.

بیدخوری تعداد اقامت‌های دهه آخر صفر را ۵ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۴۰۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: درصد اشغال واحدهای اقامتی در این ایام ۶۸ درصد بوده است. در مشهد نیز میزان اقامت ۴ میلیون و ۹۶۲ هزار و ۱۴۰ نفر شب بوده است. میزان اشغال واحدهای اقامتی نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین در خصوص سیم‌کارت ویژه گردشگران خبر داد: در ۶ ماهه اخیر بیش از ۲ میلیون زائر خارجی به مشهد آمدند که اکثر ان‌ها از کشور عراق بودند. طرح سیم‌کارت بدون فیلتر نیز هنوز در مشهد اجرایی نشده است و با توجه به صحبت‌های وزیر محترم و معاون گردشگری وزارتخانه، این احتمال وجود دارد که پس از تهران، در مشهد هم اجرایی شود.

 

۱۴۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری خراسان رضوی

معاون سرمایه گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی استان نیز در ادامه بیان کرد: شعار روز جهانی گردشگری نشان می‌دهد رویکردهای جهانی به سمت تأسیسات و کسب و کارهایی است که ماهیت ان‌ها مصرف کمتر انرژی و توجه به اصول توسعه پایدار گردشگری است.

احمد دیناری افزود: این یک مسؤلیت اجتماعی است برای تمام فعالان و دست اندرکاران گردشگری تا برای افزایش پروژه‌هایی که ماهیت سرمایه گذاری سبز دارند تلاش کنند.

وی به افتتاح ۱۹ پروژه در هفته گردشگری اشاره کرد و گفت: در ساعت ۱۵ روز پنج مهرماه با حضور مهندس ضرغامی به صورت آنلاین، این پروژه‌ها در سرتاسر استان افتتاح خواهد شد. این پروژه‌ها شامل ۵ هتل، ۱ هتل آپارتمان، ۱ مرکز تفریحی سرگرمی، ۳ اقامتگاه بوم‌گردی و ۹ دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی است که در مشهد، تربت جام، تایباد و کاشمر افتتاح خواهند شد.

دیناری ادامه داد: مشهد بیشترین حجم سرمایه گذاری و بیشترین تعداد پروژه را در استان داراست. حجم سرمایه گذاری این ۱۹ پروژه ۱,۶۲۰ میلیارد تومان است و برای حدود ۲۵۷ نفر اشتغال‌زایی می‌کند. استان خراسان رضوی در حوزه حجم سرمایه‌گذاری و تنوع پروژه‌ها در کشور اول است.

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی آماری از تعداد جوازهای صادرشده در ۶ ماهه نخست سال جاری ارائه کرد و گفت: تعداد جوازهای تأسیس صادر شده حوزه گردشگری و صنایع دستی در این مدت ۷۵۰ مورد با ارزش ریالی ۶۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: تعداد پروانه‌های بهره برداری صادر شده از ابتدای سال تا امروز ۴۵ مورد و ارزش ریالی آن‌ها ۲۴ هزار میلیارد ریال است. اشتغال ناشی از صدور مجوزهای گردشگری در این مدت نیز ۱۳۰۰ نفر بوده است.

دیناری به فرصت‌های سرمایه گذاری گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: ۱۶۰ فرصت سرمایه گذاری تهیه و به وزارت خانه ارسال شده است. ۲۰ بسته سرمایه گذاری نیز تهیه کردیم که در انتهای کار قرار دارد. ضمن این که طرح تحول گردشگری استان با رویکرد اقتصادی در ۵ محور در دست تهیه است.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در پاسخ سوال خبرنگار ما، از جذب ۱۴۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در تاسیسات گردشگری استان خراسان رضوی در دو سال گذشته خبر داد و گفت: از این مبلغ ۵۷ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ و مبلغ ۹۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ سرمایه‌گذاری شده است.

 

بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت کرونا به حوزه گردشگری و واحدهای اقامتی استان

در ادامه نشست محمود مادرشاهیان، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی نیز بر تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصدی هتل‌ها و اقامتگاه‌های رسمی در هفته گردشگری تاکید کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ هتل‌های استان افزایش قیمت نداشتند و برای افزایش و ماندگاری زائر تلاش زیادی صورت گرفت.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی افزود: بین ۴۰ تا ۵۰ درصد سطح اشغال هتل‌ها بابت هزینه‌های واحد است و مازاد آن به عنوان درآمد و سود محل اقامتی محاسبه خواهد شد.

وی  در پاسخ سوال خبرنگار ما، با اشاره به اینکه واحدهای گردشگری خراسان رضوی بیشتری ضرر را در دوران کرونا متحمل شدند گفت: در دوران کرونا بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت به حوزه گردشگری و واحدهای اقامتی استان وارد شده است. در حالی که میزان خسارت این حوزه در کشور ۲۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

 

وجود ۶۰۰ آژانس مسافرتی فعال در استان

سعید ولی‌زاده، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی نیز در ادامه نشست مطرح کرد: ۶۰۰ آژانس مسافرتی فعال در استان داریم و در هفته گردشگری نیز ۹ آژانس جدید افتتاح می‌شود که برای هر آژانس بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری شده و در هر دفتر به طور متوسط ۱۰ نیرو مشغول به کار هستند.

محمد حسن حسین‌پور، رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی خراسان رضوی نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه امسال سال گردشگری سبز نامیده شده‌است، بوم گردی‌ها گردشگری سبز هستند. ۱۶۴ اقامتگاه بوم‌گردی فعال در استان داریم که ۸۰۰ اشتعال مستقیم و هزار و ۶۰۰ اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است.
توحید فروزان‌فر، رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۰ سال است این انجمن تاسیس شده است، گفت: نقش اصلی تورهای داخل و خارج از کشور توسط اعضای انجمن انجام می‌گیرد و مقوله گردشگری را برای مردم باز می‌کنند. در خراسان رضوی ۴۵۰ راهنمایی گردشگری داریم که توسط آموزشگاه‌های زیر نظر اداره کل آموزش دیده‌ و از پروتکل‌های سازمان عبور کرده و کارت گرفته‌اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.