×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تجارت ایران – افغانستان مجدد روی ریل

به گزارش توس اکو ، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی روز گذشته در مراسم افتتاح این طرح گفت: این مسیر، مسیر آسان‌تر و ارزان‌تر برای حمل کالا به افغانستان است و با تسهیل موضوعات امنیتی و ترافیکی در مرز دوغارون، صادرات به افغانستان را افزایش می‌دهد. این خط ریلی برای تجارت ایران و افغانستان راهبردی است و سالانه ظرفیت جابه جایی ۶ میلیون تن کالا را میان دو کشور ایجاد می‌کند. این خط ریلی که سال ۹۹ کار خود را آغاز کرد در تحولات داخلی افغانستان به دلیل آسیب‌های وارد شده قطع‌ شده بود که با پیگیری‌های انجام شده، خط، تکمیل و نخستین قطار باری عصر روز گذشته از ایران وارد افغانستان شد.
نظری تصریح کرد: ساخت راه‌آهن خواف – هرات مسیر اتصال ریلی کشورمان به کشور افغانستان از سال ۸۶ آغاز و بیستم آذر ۱۳۹۹ افتتاح شد، اما در بیش از دو سال گذشته، هیچ تردد ریلی بین دو کشور به‌جز یک تا دو تردد آزمایشی انجام نشد. درحالی‌که ساخت قطعات یک، دو و سه‌راه آهن خواف – هرات به طول ۱۴۰ کیلومتر، هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت و قرار بر این بود که سالانه حداقل ۳ میلیون تن بار از این مسیر عبور کند.
وی خاطرنشان کرد: ابتدای این محور در داخل کشور در شمال شرق کشور در نزدیکی معادن سنگان است. در گذشته اتصال ریلی معادن سنگان به راه‌آهن سراسری کشور اجرا شده که به حوالی تربت‌حیدریه وصل می‌شود. بنابراین در داخل ایران مسیر راه‌آهن حدفاصل شبکه ریلی سراسری- معادن سنگان و تا مرز شمتیغ ساخته ‌شده است.در بخش خارج از ایران در همان ابتدا یعنی ۲۰ سال قبل با افغانستان توافق شد که نیمی از مسیر داخل افغانستان توسط ایران و نیمی دیگر توسط ایشان ساخته شود. ساخت ۶۲ کیلومتر مسیر ریلی از مرز شمتیغ در خاک افغانستان بر عهده ایران بود که در انتهای این مسیر ریلی، ایستگاهی به نام روزنک وجود دارد که هم‌جوار جاده هم قرار می‌گیرد. فرض بر این بوده که بار از طریق جاده به ایستگاه روزنک برسد و از روزنک بار به ریل منتقل و از طریق راه‌آهن وارد ایران شود و برعکس. ایران تعهدات خود را انجام داد و این ۶۲ کیلومتر نیز ساخته‌ شده است.
به گزارش روابط عمومی استانداری، نظری یادآور شد: هنگامی‌که قطعه ۶۲ کیلومتری راه‌آهن در خاک افغانستان به اجرا رسید و به طرف افغانستانی تحویل شد برخی موانع فنی و سیاسی مانع راه‌اندازی این مسیر شد. یکی از دلایلی که مانع از به راه افتادن این مسیر ریلی طبق برنامه‌ریزی‌ها شد، روی کار آمدن دولت جدید در افغانستان بود به‌طوری‌که در خلال تغییر دولت در افغانستان بخشی از این راه‌آهن تخریب (بخشی از خطوط ریلی به سرقت رفت) شد، اما به تازگی اقداماتی برای راه‌اندازی مجدد این مسیر ریلی بین دو کشور ایران و افغانستان در راستای اصلاح تخریب‌ها انجام‌ شده و ساخت ادامه این مسیر در هرات در دست اجرا قرار گرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.