×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بهبود اعتبارات ریلی و جاده ای خراسان رضوی ، خوب اما ناکافی

 به گزارش توس اکو و به نقل از روابط عمومی اتاق مشهد، نگاه دولت به پروژه‌های ریلی و جاده‌ای استان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ و افزایش بیش از ۵۰ درصدی اعتبارات این پروژه‌ها گامی مثبت ارزیابی می‌شود اما با توجه به کم مهری‌های سال‌های گذشته به پروژه‌های استان و سهم ۶ درصدی استان از اعتبارات حوزه حمل‌ونقل سال آینده نیز تحول چندانی در پیشرفت فیزیکی پروژه‌های ریلی و جاده‌ای استان نخواهیم داشت.بر اساس پیوست شماره یک لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت برای فصل حمل‌ونقل و تکمیل پروژه‌های عمرانی در دو حوزه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای  کشور حدود ۲۲ هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است که این اعتبارات نسبت به مصوب قانون بودجه ۱۴۰۱ که معادل ۱۹ هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان بوده حدود ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است.
بهبود نسبی اعتبارات حمل‌ونقل
سهم استان خراسان رضوی از اعتبارات فصل حمل‌ونقل لایحه بودجه ۱۴۰۲ که در قالب ردیف‌های متعدد حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای در لایحه درج‌شده معادل ۱۳۴۷ میلیارد تومان است. سهم استان خراسان رضوی از کل اعتبارات عمرانی حوزه حمل‌ونقل کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تنها ۶ درصد است. این در حالی است که مجموع اعتبارات مصوب پروژه‌های حوزه حمل نقل استان در بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۸۸۶ میلیارد تومان است. بنابراین به رغم افزایش ۴۶۱ میلیارد تومانی (معادل بیش از ۵۰ درصدی) در مقایسه با افزایش ۱۶ درصدی اعتبارات فصل حمل‌ونقل کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به مصوب ۱۴۰۱ سهم استان از اعتبارات این فصل از ۵ درصد مصوب ۱۴۰۱ به ۶ درصد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرده است.
تنها ۱۴ پروژه درون استانی
بر اساس آن چه در جدول های پیوست شماره یک در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است مجموع پروژه‌های ریلی و جاده‌ای استان که دارای ردیف بودجه تعریف‌شده در لایحه‌اند ۲۶ پروژه هستند. البته این ۲۶ پروژه صرفاً در محدوده جغرافیایی استان خراسان رضوی قرار نگرفته‌اند و با دیگر استان‌ها مشترک هستند. از مجموع ۲۶ پروژه تنها ۱۷ پروژه در درون مرزهای جغرافیایی استان قرارگرفته‌اند و ۹ پروژه عمرانی ریلی و جاده‌ای با دیگر استان‌ها مشترک هستند مانند آزادراه حرم تا حرم.
کدام پروژه‌ها بیشترین اعتبار را گرفته‌اند؟
«احداث بزرگراه بهشهر – گرگان – آزادشهر – بجنورد – شیروان – قوچان» ، «احداث راه‌آهن زاهدان -زابل- بیرجند و اتصال آن به راه‌آهن بافق – مشهد» ، «احداث آزادراه حرم تا حرم (قم- گرمسار-مشهد)» و «مشارکت در احداث آزادراه کنار گذرشمالی مشهد و مشهد – قوچان» بیشترین اعتبارات را به خود اختصاص داده‌اند که به ترتیب ۱۵۰ میلیارد تومان، ۱۴۰ میلیارد تومان و دو ردیف ۱۲۰ میلیاردی‌اند که درمجموع بیش از ۵۳۰ میلیارد تومان اعتبار به خود اختصاص داده‌اند.
سهم ۱۲۰ میلیاردی آزادراه حرم تا حرم 
پروژه آزادراه حرم تا حرم نیز با این که حدود ۳۰ میلیارد تومان افزایش اعتبار خواهد داشت اما با توجه به سابقه اجرایی این پروژه که تاکنون عمده اعتبارات به قطعات خارج استان اختصاص پیدا کرد نمی‌توان چندان امیدوار بود که سال آینده بخش عمده ۱۲۰ میلیارد اعتبار این پروژه برای تکمیل آن در قطعه مشهد- نیشابور هزینه شود. البته با رایزنی و پیگیری جدی مسئولان استان می‌توان به گرفتن سهم استان از اعتبارات این پروژه امیدوار بود.
آزادراه مشهد- قوچان و بهبود اعتبارات
احداث آزادراه مشهد – قوچان یکی از پروژه‌های جاده‌ای درون استانی است که بهره‌برداری از آن می‌تواند حجم بالایی را از بار ترافیکی ورودی‌های شهر مشهد به دوش بکشد و منجر به کاهش تصادفات در این محور شود اما به دلیل نبود اعتبارات و مشکلات تملک اراضی به آزادراه گرفتار مشهور است که در طول ۵ سال گذشته حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. مسئولان دولتی هر بار که از این آزادراه بازدید کردند وعده تأمین اعتبار داده‌اند و نکته مثبت آن است که دولت برای تکمیل این پروژه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است که نسبت به مصوب ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است.
گذرگاه خونین همچنان تشنه اعتبار
جاده محور کاشمر به شادمهر به دلیل بار ترافیکی سنگین و یک‌بانده بودن آن به یکی از محورهای پر تصادف استان تبدیل‌شده است. بعد از پیگیری‌های چندساله دولت در سال ۹۸ برای احداث باند دوم این محور ردیف اعتباری در نظر گرفت اما این اعتبارات ناچیز باعث شده این مسیر ۲۰ کیلومتری هنوز به سرانجام نرسد. با وجود پیگیری‌ها و وعده‌های دولت به منظور اختصاص اعتبار بیشتر برای به سرانجام رساندن این پروژه، اعتبارات در نظر گرفته‌شده برای باند دوم جاده کاشمر- شادمهر در لایحه بودجه ۱۴۰۲  تغییر چندانی نسبت به اعتبارات مصوب ۱۴۰۱ نداشته و تنها حدود ۵ میلیارد تومان اعتبارات این پروژه افزایش داشته است و به عدد ۳۵ میلیارد تومان رسیده درحالی‌که تکمیل این پروژه نیازمند حداقل ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.
نگاه مثبت دولت به متروی مشهد- گلبهار
دو پروژه مهم قطار شهری یعنی احداث قطار شهری مشهد و قطار مشهد- گلبهار در حوزه حمل‌ونقل شهری و روستایی نیز اعتبارات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در فصل مسکن تعریف‌شده است. اعتبارات پروژه متروی مشهد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ معادل ۱۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده که نسبت به مصوب بودجه ۱۴۰۱ افزایش حدود ۶۰ میلیاردی پیداکرده است. دولت برای تکمیل پروژه قطار حومه مشهد- گلبهار نگاه مثبتی داشته و اعتبارات این پروژه با افزایش ۶ میلیارد تومانی نسبت به مصوب ۱۴۰۱ به رقم ۹۵٫۸میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ رسیده است.یکی دیگر از بخش‌های مهم تعیین‌شده در لوایح بودجه، تعیین اعتبار بر اساس هزینه‌هاست. دولت برای نزدیک شدن بودجه به واقعیت یا به‌نوعی عملیاتی شدن آن، چند سالی است که هزینه‌های هر پروژه عمرانی را بر مبنای قیمت تمام‌شده عملیات اجرای آن محاسبه و در ردیف‌های بودجه ثبت می‌کند. دولت برای پروژه‌های عمرانی حوزه حمل‌ونقل، هزینه هر واحد (کیلومتر) را برای احداث در نظر گرفته است. بر این مبنا باید دید حداقل بر اساس برآورد کارشناسان دولت، با اعتباراتی که در لایحه بودجه برای هر یک از طرح‌های جاده‌ای استان در نظر گرفته‌شده است چند کیلومتر پیشرفت فیزیکی را می توان برای هر یک از پروژه‌های ریلی و جاده‌ای استان  متصور شد.
باند دوم تربت‌حیدریه- باغچه و پیش‌بینی پیشرفت ۵۴ کیلومتری
بر این اساس سه پروژه «احداث باند دوم تربت‌حیدریه – باغچه – نیشابور- سبزوار- شاهرود – دامغان – سمنان –گرمسار»، «احداث راه‌آهن بافق – مشهد و راه‌آهن تربت‌حیدریه – سنگان – هرات»، « احداث بزرگراه بهشهر – گرگان – آزادشهر – بجنورد – شیروان – قوچان» بناست بر اساس میزان اعتباری که در سال آینده به آن‌ها تخصیص پیدا کند پیشرفت فیزیکی و احداث مسیر حدود ۵۰ کیلومتر برای هرکدام صورت بگیرد که امیدوار هستیم با توجه به تغییرات گسترده و لحظه‌ای هزینه‌های تمام‌شده این امر محقق شود.
۶ پروژه زیر یک کیلومتر 
با توجه به آن چه درباره میزان اعتبار موردنیاز تکمیل و اجرای یک کیلومتر مسیر از پروژه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است ۶ پروژه مهم ریلی و جاده‌ای استان با توجه به میزان اعتبار پیش‌بینی‌شده حتی یک کیلومتر هم پیشرفت فیزیکی نخواهند داشت.در پایان باید اذعان کرد هرچند دولت در تلاش است برای تکمیل پروژه‌های عمرانی اقدامات جدی کند و اعتبارات مناسبی تخصیص دهد اما با توجه به این که خراسان رضوی در حوزه حمل‌ونقل و زیرساخت‌های جاده‌ای به خصوص بزرگراه و آزادراه جزو استان‌های فقیر کشور به شمار می‌رود، انتظار می‌رود دولت حداقل در چند پروژه مهم مانند آزادراه حرم تا حرم قطعه مشهد- نیشابور، آزادراه مشهد- چناران و گذرگاه خونین نگاه ملی و اعتبارات جدی‌تری در نظر بگیرد تا شاهد جبران عقب‌افتادگی در اجرای این پروژه‌ها و ارتقای وضعیت زیرساخت‌های جاده‌ای خراسان رضوی باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.