×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
برگزاری نشست رسمی استانداران خراسان رضوی و ماری ترکمنستان

به گزارش توس اکو به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی پنجشنبه ۵ بهمن‌ماه در صدر یک هیات اقتصادی و برگزاری نشستی رسمی با اورازوف استاندار ماری ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

تبادلات دو استان خراسان رضوی جمهوری اسلامی ایران و ماری ترکمنستان در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری، برگزاری سفرهای خانوادگی، گردشگری درمانی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های دو کشور؛ بخشی از موضوعات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته در این نشست بود.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی علاوه بر رفع موانع همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه، افزایش تبادلات مرزی و تجاری و طرح ایده های جدید برای بهبود روابط ۲ طرف از دیگر اهداف سفر استاندار خراسان رضوی است.

چمندی گفت: در این سفر، چند سند همکاری بین ۲ هیات استانی امضا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مسایل مربوط به پایانه‌های مرزی و بازارچه مرزی مشترک، فعالیت‌های گمرکی و ترانزیتی و موضوع گذرگاه (کریدور) شمال- جنوب با حضور کنشگران بخش خصوصی فعال در این حوزه و همچنین انعقاد موافقتنامه‌های علمی و دانشگاهی از دیگر مباحثی است که قرار است در این سفر مطرح شود.

همکاری‌های زیست محیطی و مساله ریزگردها از جمله دیگر مباحث مورد گفت و گو در مرو است که البته ترکمنستان معتقد است منشا بخشی از ریزگردها مربوط به کشور ازبکستان است.

شهر مرو دومین شهر پرجمعیت ترکمنستان پس از عشق‌آباد، پایتخت این همسایه شمالی است. استان ماری علاوه بر این که منطقه‌ای صنعتی در کشور ترکمنستان محسوب می‌شود، مهمترین بخشهای تاریخی آن کشور شامل مناطق مرو قدیم و “مارگوش” را در خود جای داده است. کشور ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت در شمال ایران، با استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان مرز دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.