×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برگزاری مراسم روز سیاه کشمیر در مشهد با قرائت پیام رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان

به گزارش توس اکو، محمد شهریار سرکنسول پاکستان امروز شنبه ۶ آبان ماه در مراسم بزرگداشت روز سیاه کشمیر در محل کنسولگری پاکستان در مشهد طی سخنانی به همین مناسبت ، با تاکید بر اهمیت روز ۲۷ اکتبر در تاریخ کشمیر ، به تخطی از قوانین بین الملل و نقض حقوق بشر توسط هند در این روز در سال ۱۹۴۷ و در تک تک روزهای پس از آن طی ۷۶ سال گذشته اشاره کرد.

وی همچنین اهمیت مداخله جامعه بین الملل برای حل بحران جاری در جامو و کشمیر تحت اشغال غیر قانونی هند را مورد تاکید قرار داد.

کنسول پاکستان در ادامه ، ضمن ادای احترام به مبارزه بحق کشمیری ها علیه اشغالگران هندی ، بار دیگر بر حمایت تزلزل ناپذیر سیاسی، اخلاقی و دیپلماتیک پاکستان از مردم کشمیر تا تحقق حق شان برای خود مختاری مطابق با قطعنامه های شوری امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

 

پیام رئیس جمهور پاکستان به مناسبت روز سیاه کشمیر

در ادامه پیام عارف علوی رئیس جمهور پاکستان به مناسبت ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ روز سیاه کشمیر  قرائت شد .

متن پیام به این شرح است:

۲۷ اکتبر سال ۱۹۴۷ یکی از تاریک ترین روزهای مردم کشمیر است. اشغال جامو و کشمیرتوسط هند که از همان روز شروع شد، آرمان های مشروع کشمیری ها برای تعیین سرنوشت شان را سرکوب کرد.

طی ۷۶ سال گذشته هند نه تنها به تعهدات خود در قبال مردم جامو و کشمیر عمل نکرده بلکه با عدم پایبندی به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل چند جانبه گرایی را نیز نادیده گرفته است. مردم جامو و کشمیر تحت اشغال غیر قانونی هند طی این دوران طولانی ظلم و ستم بی پایانی را متحمل شده اند. با این وجود هند موفق نشده است درعزم و اراده آنان برای تحقق حق لاینفک‌شان برای خود مختاری خللی ایجاد کند.

در این روز به شجاعت مثال زدنی کشمیری ها در مبارزه مستمرشان برای دستیابی به حق خود مختاری و مقاومت همزمان در برابر زیاده خواهی های نیروهای هندی ادای احترام می کنیم. بدون شک فداکاری های آنان بی نتیجه نخواهد بود.

اقدامات یک جانبه و غیر قانونی ۵ آگوست ۲۰۱۹ نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و قوانین بین الملل است. همه تلاش ها برای ایجاد تعییر در بافت جمعیتی و تداوم اشغال سرزمین مورد مناقشه توسط هند با هدف تضعیف حق دموکراتیک مردم کشمیر برای تصمیم گیری درباره آینده شان انجام می شود.

امروز مردم کشمیر محدودیت هایی چند جانبه ای را متحمل می شوند، رهبران‌شان در حبس به سر می برند و آزادی بیان از آن ها سلب شده است، با این وجود نقض مداوم حقوق بشرنمی تواند مبارزه به حق کشمیری ها را سرکوب کند. جامعه بین الملل و رسانه ها باید ضمن تاکید بر مصیبت مردم بی دفاع کشمیر، هند را برای قساوت هایش و نقض حقوق بشر در جامو و کشمیر تحت اشغال غیرقانونی‌اش مسئول و پاسخگو بدانند.

پاکستان در مناسبت های مختلف این مهم را مورد تاکید قرار داده است که صلح و ثبات درمنطقه جنوب آسیا همچنان منوط به حل مسالمت آمیز مناقشه جامو و کشمیر مطابق با قطعنامه های مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل و آرمان های کشمیری ها ست. هند باید این نکته را بپذیرد که نمی تواند با اعمال زور ، مبارزه آزادی خواهانه کشمیری ها را سرکوب کند.

از زمان آغاز اشغال توسط هند در سال ۱۹۴۷ پاکستان همواره حمایت راسخ و همبستگی اش را با برادران و خواهران مظلوم کشمیری خود ابراز داشته است و همچنان تا حل وفصل نهایی مناقشه در راستای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و مطابق با آرمان های مردم کشمیر به حمایت خود ادامه خواهد داد.

 

پیام نخست وزیر پاکستان به مناسبت روز سیاه کشمیر

متن پیام به این شرح است:

امروز هفتاد و ششمین سالروز اشغال بخش های بزرگی از جامو و کشمیر توسط هند برخلاف میل مردمانش است. ۲۷ اکتبر ۱۹۴۷ هند برای اولین بار نیروهایش را در جامو و کشمیر تحت اشغال غیرقانونی خود مستقر کرد و از آن زمان تاکنون با اعمال زور به اشغال این سرزمین ادامه داده است.

طی ۷۶ سال گذشته هند با توسل به روش های مختلف تلاش کرده است حاکمیت غیر قانونی خود را بر جامو و کشمیر تداوم ببخشد. در این ضمن از ۵ آگوست ۲۰۱۹ عملیات تشدید یافته برای هندی مآب کردن کشمیر و تبدیل کشمیری ها به یک جامعه ناتوان در سرزمین خودشان در بالاترین سطح خود بوده است. اشغالگران هندی برای تحقق اهداف شنیع شان اقداماتی اتخاذ کرده اند همچون تقسیم بندی ناعادلانه حوزه های انتخاباتی ، الحاق و اضافه کردن غیرکشمیری ها به واجدین شرایط رای دادن ، صدور گواهی های سکونت به خارجی ها و غیرکشمیری ها و معرفی قوانین جدید مالکیت زمین و ملک. این اقدامات غیر قانونی و غیر دموکراتیک نقض مستقیم قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و کنوانسیون چهارم ژنو است.

امروز جامو و کشمیر تحت اشغال غیر قانونی هند همچنان یکی از نظامی ترین مناطق جهان است. نمایندگان واقعی مردم کشمیر سال هاست که مستبدانه تحت بازداشت به سر می برند. قطع و سانسور رسانه ها با هدف پنهان کردن ظلم و ستم و سرکوب مخالفت ها در سطح گسترده اعمال می شود. طی ۳ دهه گذشته هزاران مرد، زن و کودک بی گناه کشمیری به واسطه بی رحمی و قساوت هندی ها زندگی خود را از دست داده اند، با این وجود هند موفق به سرکوب مردم کشمیر نشده است.

تحولات اخیر خاورمیانه نشان می دهد که نباید به مناقشات دیرینه اجازه داد که ادامه پیدا کند. لاپوشانی و نادیده گرفتن مسائل تضمین کننده صلح پایدار نیست. ۳ نسل پیاپی کشمیری ها در انتظار واکنش جهان به ویژه سازمان ملل مانده اند.

جامعه جهانی دیگر بیش از این نمی تواند از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کند، چرا که این را به کشمیری ها مدیون است. جامعه بین الملل باید با اتخاذ اقدامات عملی هند را بابت زیاده خواهی هایش در جامو و کشمیر تحت اشغال اش پاسخگو و مسئول بداند. دولت هند باید اقدامات یک جانبه و غیر قانونی ۵ اگوست ۲۰۱۹ را لغو کند، به نقض فاحش حقوق بشر در جامو و کشمیر تحت اشغال هند پایان دهد و قطعنامه های مربوطه توسط شورای امنیت سازمان ملل را اجرایی کند.

پاکستان همچون همیشه، دوشادوش برادران کشمیری خود می ایستد و به حمایت کامل اخلاقی، دیپلماتیک و سیاسی خود از مبارزه به حق کشمیری ها برای تحقق حق لاینفک شان برای خود مختاری ادامه می دهد.

در این مراسم سرکنسول افغانستان، بازرگانان ایرانی و پاکستانی، خبرنگاران و دانشجویان حضور داشتند. مراسم با حضورشمار کثیری از شرکت کنندگان شامل نماینده دفترنمایندگی وزارت امورخارجه ایران، اعضای نمایندگی های کنسولی، اعضای جامعه تجار و اتاق های بازرگانی ، اساتید و دانشجویان دانشگاه ها ، اصحاب رسانه و اعضای جامعه پاکستانی ها در کنسولگری پاکستان در مشهد برگزار گردید و در انتها یک مستند ویدئویی خاص نیز در خصوص تاریخچه و اهمیت این روز برای حضار به نمایش گذاشته شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.