×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد برگزار می‌شود

به گزارش توس اکو، رییس شورای اسلامی شهر مشهد امروز، ۶ آبان‌ماه در نشست خبری دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری که در محل شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد، گفت: این کنفرانس از سال ۸۵ در مشهد با مشارکت شورای شهر مشهد، دانشگاه فردوسی و مرکز پژوهش‌های شورا پایه‌گذاری شده است.

وی افزود: امسال با همت شورا، شهرداری و‌ دانشگاه دهمین دوره کنفرانس را در ۲۴ و ۲۵ آبان برگزار می‌کنیم؛ سابقه این کنفرانس و دامنه اثر آن در کشور و خارج از کشور گسترده است. شهر مشهد برند این کنفرانس شده که برای ما بسیار مهم و باعث افتخار شورا، شهرداری و دانشگاه است.

موحدیان خاطرنشان کرد: توانستیم ارتباط و تعامل خوبی با دانشگاه فردوسی برقرار کنیم؛ اگر شهر را به عنوان یک موجود زنده بدانیم که می‌دانیم؛ باید به عنوان شورا که سیاست‌گذار هستیم، به این ارتباط و تعامل توجه کنیم؛ زیرا دستاوردهای جدید علمی در دانشگاه وجود دارد و تجربیات موفقی در دنیا انجام می‌شود‌ که اهمیت دارد.

رئیس شورای شهر مشهد برقراری ارتباط و تعامل مدیریت شهری را با دانشگاه ها ونخبگان ازاهداف این نشست دانست وافزود: اگر شهر را به عنوان یک موجود زنده بدانیم که می‌دانیم باید به عنوان شورا که سیاست‌گذار هستیم، به این ارتباط و تعامل توجه کنیم؛ زیرا دستاورد‌های جدید علمی در دانشگاه وجود دارد و تجربیات موفقی در دنیا انجام می‌شود که اهمیت دارد.

موحدیان تاکیدکرد: تعداد زیادی از مقالات توسط بدنه شهرداری‌ها و به خصوص شهرداری مشهد ارایه شده که این دستاورد بزرگی برای شهرداری مشهد می باشد که توانسته ارتباط بسیار خوبی را با دانشگاه برقرارکند .

 

محمدرحیم رهنما نیز در ادامه اظهار کرد: پایدار کردن یک کنفرانس در ایران کار سختی است، اگر همت بزرگواران نبود شاید این اتفاق نمی‌افتاد. کنفرانس‌ها برای برند شدن باید تداوم داشته باشند، بنابراین تلاش شده این کنفرانس نهادینه شود و تداوم پیدا کند. امیدواریم تجربه مشهد برای سایر شهر‌ها نیز اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: اقدامات مربوط به کنفرانس از فروردین ۱۴۰۱ در دانشگاه شروع شده و ۲۴ و ۲۵ آبان در دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده علوم برگزار می‌شود. کمیته راهبردی کنفرانس متشکل از شهردار مشهد، رئیس شورای شهر، رئیس مرکز پژوهش‌ها، رئیس دانشگاه فردوسی، دبیر علمی کنفرانس و دو همکار دیگر است. مسکن شهری و بازآفرینی دو محور ویژه کنفرانس بوده و به تبع آن هفت زیر محور توسعه کالبدی، نهادی، اجتماعی، اقتصادی، آینده‌نگاری، زیست‌محیطی و مسائل ویژه کلان‌شهر مشهد محور‌های فرعی هستند.

این استاد گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در همین راستا سایتی در دانشگاه فردوسی طراحی و اعلام عمومی شده است. از زمان اعلام عمومی تاکنون ۳۱۱ مقاله آمده که در شرایط بعد از کرونا جزو بزرگ‌ترین رویداد‌های فرهنگی کشور است. در بخش بین‌الملل ۳ مقاله از کانادا، ۲ مقاله از استرالیا و تعدادی از ایتالیا هم داشتیم که به صورت مجازی ارائه می‌شود، تجربه این کشور‌ها برای ما بسیار مفید خواهد بود.

رهنما خاطرنشان کرد: در بررسی هر مقاله دو داور به طور متوسط فعالیت داشتند و ۵۸۰ داور مقالات را داوری کردند. ۶۱ مقاله معادل ۱۹.۶ درصد رد شدند. از مقالات باقیمانده ۳۹ مقاله برای ارائه در دو روز برنامه کنفرانس، ۲۷ مقاله برای پوستر و باقیمانده برای چاپ در کتابچه چکیده مقالات پذیرفته شدند. در این کنفرانس سه پنل با موضوعات آینده نظام مسکن در کلان‌شهر‌ها با تکیه بر برنامه هفتم، آسیب‌شناسی برنامه‌های اقدام مشترک در حل مسائل حاشیه شهر‌ها و تجربه شهرداران کلان‌شهر‌ها در بازآفرینی شهری داریم.

دبیر علمی دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری ادامه داد: در کنار این سه پنل سه کارگاه نیز داریم که بیش از ۸۵ نفر ثبت نام کردند. کارگاه اول کاربرد هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی شهری به صورت مجازی و حضوری، دوم بررسی ظرفیت‌های قانون درآمد‌های شهرداری‌ها و سوم کاربرد رصدخانه شهری در پایش است. بازدید از پروژه‌های شهرداری را نیز در برنامه خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در این همایش دستگاه‌های مختلفی حضور دارند. از ۲۱ استان در این کنفرانس شرکت کردند. از ۱۲۰ موسسه آموزش عالی و پژوهشی نیز مقاله ارسال شده است. مسائل کلان‌شهر مشهد بخش عمده‌ای از کنفرانس‌ها در ابعاد مختلف را به خود اختصاص داده است.

این استاد گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: جهش کلی مسکن بحث بسیار مهمی است. کمبود مسکن در کشور وجود دارد و رشد حاشیه‌نشینی، رشد جمعیت و نرخ فرسودگی دست به دست هم می‌دهد تا مسکن مساله عمده کشور شود. برای بیش از یک میلیون مسکن زمین تامین شده و دارد به مرحله اجرا می‌رسد. امیدواریم مساله مسکن و بازآفرینی به صورت کاملا ویژه در کنفرانس مورد توجه قرار گیرد.

 

در ادامه محمد سهیلی عضو کمیته راهبردی دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری اظهار کرد: هدف از این کنفرانس گذشته از جنبه علمی آن، جنبه آمیخته شدن کنفرانس با مسائل و فرایند‌های مدیریت شهری است. درصد مهمی از مقالات ناظر به این بخش بوده و بیش از ۱۵۶ مقاله یعنی نیمی از مقالات از سوی مدیران، کارشناسان و صاحب‌نظران مدیریت شهری به ویژه شهرداری مشهد ارسال شده است.

 

در بخش دیگری از نشست محمود عبدالله‌زاده دبیر اجرایی دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری تصریح کرد: با توجه به موضوع کنفرانس مبنی بر مسکن و بازآفرینی شهری، دبیرخانه اجرایی برعهده سازمان بازآفرینی قرار گرفت، در همین راستا در سازمان کمیته‌های مربوطه در جهت شکل‌گیری ساختار اجرایی را تدوین کردیم.

وی بیان کرد: عمده کمیته‌ها، کمیته نمایشگاه و تامین مالی است. در حاشیه کنفرانس نمایشگاهی را تدارک دیدیم که متولیان امر اعم از انبوه‌سازان می‌توانند از آن استفاده کنند.

عبدالله‌زاده خاطرنشان کرد: صحبت شده با همکاری متروپلیس یک یا دو کارگاه آموزشی برگزار کنیم تا استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی را به صورت کامل داشته باشیم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.