×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برگزاری آیین تجلیل و تقدیر از خدمتگزاران زائران ایام پایانی ماه صفر در مشهد

هر سرمایه‌گذاری در مشهد باید در خدمت ‌زائران امام رضا (ع) باشد

به گزارش توس اکو ، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در آئین تقدیر از خبرنگاران، مدیران و عوامل اجرایی دهه پایانی ماه صفر اظهار داشت: از همه شما که در قسمت‌های مختلف به‌گونه‌ای فعالیت کرده‌اید که در انتها، میزبانی مشهدی‌ها به‌عنوان یک موضوع تحسین‎ شده و شایسته توجه در دنیا به‌ حساب بیاید، تشکر می‌کنم. مسئله قابل‌ توجه برای ارج نهادن بر زحمات و خدمات شما عزیزان در میزبانی از مهمانان امام هشتم(ع) نیز همین است؛ همین که در انتها نام مشهدالرضا(ع) را بالاتر می‌برد.

وی افزود: شاید بسیاری از این تلاش‌ها در پیش چشم خودتان عادی به نظر بیاید، اما به‌ یقین خودتان هم نمی‌دانید که این مجاهدت‌ها، تا چه حد عنایت علی ابن موسی‌الرضا(ع) را به زندگی شما جلب کرده و برکت آن شامل حال شما خواهد شد.

نماینده ولی‌ فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بنده همیشه بر این نکته تأکید کرده‌ام که ما اینجا دو مفهوم مرسوم در همه کلان‌شهرها را نداریم؛ یکی مفهوم «گردشگر» و دیگری مفهوم «شهروند» زیرا از اساس، اینجا شهری که جدا از فرهنگ رضوی و مضجع منور امام هشتم(ع) باشد، وجود ندارد و هر کسی به این شهر بیاید زائر و هر کسی در این شهر مکرم و عزیز زندگی کند، مجاور است.

وی ادامه داد: در دهه آخر صفر امسال بیش از ۷ میلیون نفر به مشهدالرضا(ع) آمدند که اگرچه آمار رسمی آن هنوز احصا نشده اما طبق قرائن موجود، بیش از ۱۰ هزار نفر از آن‌ها زائر خارجی بوده‌اند. حقیقت هم این است که حتی یک نفر از این میان برای سیاحت و گردشگری نیامده و همگی برای عرض ارادت به ساحت امام هشتم(ع) و زیارت راهی مشهد می‌شوند. این‌ها گردشگر دینی هستند بنابراین هر کسی بخواهد در این شهر سرمایه‌گذاری کند باید جهت‌گیری سرمایه خود را در خدمت به زائران بداند و مثلاً اگر قرار است هتلی در اینجا ساخته شود، این هتل در حقیقت مهمان‌پذیری برای مهمانان امام رضا(ع) است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه امام هشتم، اول مالک مشهد است، تصریح کرد: هویت این شهر، بسته به وجود اقدس امام رضا(ع) است. اولین زمینی که در این شهر در مالکیت یک فرد درآمد، باغ حمید ابن قحطبه بود که توسط امام هشتم(ع) خریداری و بعدها به‌عنوان مدفن حضرت به‌نام حرم مطهر رضوی خوانده شد. از آن روز، هرچه هست، در فضای پیرامونی این باغ شکل گرفته و اینجاست که می‌گوییم همه مشهدی‌ها، مجاور امام رئوف(ع) هستند.

وی تأکیدکرد: عزیزان من، این را بدانید که عرض بنده نه در جهت تحمیل یک نظر و فکر به مردم بلکه در راستای صیانت از هویت این شهر است. از این حیث، هر فعالیتی در این شهر بخواهد صورت بگیرد که با هویت فرهنگ رضوی سازگاری نداشته باشد، یک حرکت غاصبانه است که حق امام هشتم را مورد تعدی قرار می‌دهد. برنامه‌ای که بخواهد با هویت رضوی تطبیق نداشته باشد و شأن امام هشتم(ع) را دچار خدشه کند، سرمایه‌گذاری که بخواهد بر موضوعی مغایر با ارزش‌های رضوی متمرکز شود و مسئولی که خدای‌ ناکرده بخواهد به برنامه‌ای مخالف با معرفت رضوی مجوز بدهد، همگی غاصب حق امام رضا(ع) هستند.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: از سوی دیگر، همه آن‌هایی هم که چه به‌عنوان مسئولیت شغلی و چه به‌عنوان تکلیف شرعی، پا به میدان میزبانی از زائران امام هشتم(ع) گذاشتند و در این حوزه از سرمایه‌های زندگی خود وقف تکریم مهمانان حضرت کردند، همکار و شریک صدیق امام و خادم بااخلاص حضرت محسوب می‌شوند. از خدای متعال می‌خواهیم که به همه این عزیزان برکت دهد و در دنیا و آخرت از عنایت خاص امام رئوف(ع) برخوردار باشند.

 

آغاز فعالیت ستاد خدمت‌رسانی به زائران نوروزی مشهد

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی نیز در این آیین ‌اظهارداشت: زیارت اگرچه بخشی از مناسک، آداب و اذکار و ادعیه است اما یک منشور و سبک زندگی است. در ایام پایانی ماه صفر و ایام اربعین افتخار میزبانی از ۷میلیون و ۶۰۰هزار زائر را در مشهد داشتیم همچنین پیگیری‌های دولت، دستورات ریاست جمهوری و برگزاری کارگروه ملی زیارت، پیگیری وزرای دولت و حضور معاون اجرایی رئیس جمهور در روزهای پایانی ماه صفر؛ اهتمام و انسجام ویژه در سطح ملی برای خدمت به زائران بارگاه منور رضوی بود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی به استقبال بی‌نظیر مردم استان و مشهدی‌ها در میزبانی از زائران بارگاه رضوی سهمی که مردم استان و مشهدی‌ها در میزبانی از زائران بارگاه امام رضا(ع) نظیر اسکان در منازل، برگزاری موکب‌ها و غیره داشتند؛ دومین ویژگی ممتاز دهه آخر صفر بود و این درحالی است که کسانی که به حرم حضرت رضا (ع) مشرف می‌شوند، به نوعی با آن امام رئوف میثاق می‌بندند و لحظه‌های زندگی خود را بر مدار امام رضا(ع) قرار می‌دهند.

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی زیارت امام رضا (ع) را یک منشور و سبک زندگی دانست و گفت:از امروز فعالیت ستاد خدمت رسانی به زائران نوروزی را آغاز کردیم. در این راستا امیدواریم با فعال شدن همه کمیته‌ها در استان و شهرستان‌ها، میزبانی خوبی از زائران نوروزی همزمان با ماه مبارک رمضان داشته باشیم.

گنابادی نژاد افزود: هجرت تمدن ساز امام رضا(ع)، آغاز یک فرصت عظیم هدایتی و دنیایی از برکات در ایران اسلامی و خراسان رضوی بود، در این راستا ما به شکل ویژه شاکر پروردگار و حضرت امام رضا (ع) هستیم که در ماموریت‌هایمان بخش و فصلی برای خدمت رسانی به زائران فراهم شده است.

 

گفتنی است؛ طی این رویداد از تلاش‌ها و خدمت‌رسانی‌های خادمان رضوی در دستگاه های مختلف اجرایی و تشکل های مردمی در امر برگزاری ایام دهه پایانی ماه صفر تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.