×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بررسی رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۲ 

اواخر هفته گذشته بود که بانک مرکزی گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در بهار سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. محاسبات مقدماتی بانک مرکزی نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی کشور در سه ماهه نخست سال جاری به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ معادل ۳۸۰ هزار میلیارد تومان بوده؛ رقمی که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۶٫۲ درصد افزایش یافته است. به علاوه، رشد اقتصادی بدون نفت نیز در مدت مذکور ۵٫۲ درصد ثبت شده است.

این ارقام در حالی به ثمر رسیده‌اند که آمارها نشان می‌دهند که رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت در بهار سال گذشته به ترتیب ۱٫۹ درصد و ۱٫۷ درصد بوده است. به عبارت دیگر، ارقام رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از سه برابر شده‌اند.

 

پیشتازی نفت در رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۲

بررسی‌ها حاکی از آنند که رشد ۶٫۲ درصدی کیک اقتصادی ایران در بهار ۱۴۰۲ در حالی رقم خورده که همه بخش‌های اقتصادی در این رشد سهم داشته‌اند.

بیشترین رشد اقتصادی در بخش نفت ثبت شده و این بخش در سه ماهه نخست سال رشدی ۱۶٫۴ درصدی را رقم زده است. این در حالیست که رشد بخش نفت در بهار سال گذشته تنها ۳٫۵ درصد بود و در کل سال ۱۴۰۱ به ۱۰ درصد رسید.

 

کدام بخش خدمات بیشترین رشد را ثبت کرد؟

طبق گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد در بخش خدمات نیز از ۲٫۳ درصد در بهار سال گذشته به ۶٫۲ درصد در بهار سال جاری افزایش یافته است. این رشد در حالی رقم خورده که زیربخش فعالیت‌های مربوط به تامین جا و غذا با رشد ۲۴٫۹ درصدی، بیشترین سهم را در آن ایفا کرده است.

از سوی دیگر اما زیربخش فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی با رشد منفی ۸٫۷ درصدی، بیشترین تاثیر منفی را بر رشد بخش خدمات داشت.

رشد اقتصادی بخش صنعت و معدن به ۳.۷ درصد رسید

بخش صنعت و معدن که در بهار سال گذشته ساکن مانده و رشد اقتصادی صفر درصدی را ثبت کرده بود، در سه ماهه سال جاری، پس از بخش نفت و خدمات، بیشترین رشد را به خود اختصاص داده؛ طوری که اقتصادی ایران در این بخش ۳٫۷ درصد بزرگتر شده است.

در زیربخش ‌های صنعت نیز بیشترین رشد اقتصادی به میزان ۴٫۶ درصد در زیربخش تامین برق، گاز، بخار و تهویه هوا رقم خورده است. این نرخ در حالی ثبت شده که زیربخش آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه، هفت درصد کوچک شده است.

به علاوه، پایین‌ترین رشد اقتصادی در میان بخش‌ها در بهار امسال به بخش کشاورزی با رقم ۲٫۲ درصدی تعلق یافته؛ با این وجود این رقم همچان بیشتر از رشد ۱٫۹ درصدی این بخش در سال گذشته است.

 

سهم هر بخش از رشد اقتصادی بهار چقدر بود؟

گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که ۳٫۶ درصد از رشد اقتصادی ایران در بهاری که گذشت، مربوط به بخش خدمات بوده است. پس از این بخش گروه نفت قرار دارد که سهمی ۱٫۵ واحد درصدی از رشد اقتصادی را به خود اختصاص داده است. به علاوه، بخش‌های صنایع و معادن ۰٫۸ واحد درصد و کشاورزی، ۰٫۲ واحد درصد نیز در رشد اقتصاد ایران در سه ماهه نخست سال جاری سهم داشته‌اند./تجارت نیوز

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.