×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بیش از ۶۰۰ موکب در مشهد برپا شده است

به گزاش توس اکو، محمد حسین‌زاده امروز، در هفتمین نشست خبری قرارگاه عملیاتی زائران دهه آخر صفر استانداری خراسان رضوی با محوریت کمیته فرهنگی اجتماعی و اطلاع رسانی که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: امسال مهم‌ترین اتفاقی که به لطف علی‌ ابن ‌موسی‌ الرضا(ع) و‌ همراهی بسیار خوب دولت و شخص رئیس‌جمهور افتاد این بود که کارگروه ملی زیارت شکل گرفت و ذیل آن کمیته فرهنگی رسانه‌ای رسمیت پیدا کرد.

وی افزود: اولین جلسه این کارگروه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت. مبنای این کمیته طرحی به نام مبدا تا مبدا است که زائر وقتی از منزل خود در هر جای ایران قصد زیارت می‌کند، خدمات فرهنگی و اجتماعی شروع شود و در طول مسیر، در ورودی شهر، در مشهد و تا مسیر برگشت ادامه پیدا کند. مجموعه اتفاقات حوزه فرهنگی، رسانه‌ای و تبلیغی از مسیر مبدا تا مبدا را به کمیته فرهنگی رسانه‌ای کارگروه ملی زیارت عرضه کردیم، مورد تصویب قرار گرفت و به دستگاه‌های اجرایی ملی ابلاغ شد.

حسین‌زاده بیان کرد: آنچه امروز رخ داده یعنی درگیر شدن دستگاه‌های ملی در زیارت و خدمت‌رسانی به زائران در مشهد در طول چند ۱۰ سال اخیر سابقه نداشته است. در مشهد چندین نوبت در سال شاهد حضور میلیونی زائران هستیم، در ایام نوروز، روز میلاد و شهادت حضرت رضا(ع) حضور میلیونی زائران را در مشهد داریم. تاکنون بسیج امکانات و اختیارات دستگاه‌های دولتی و اجرایی برای زائران حرم امام رضا(ع) به این شکل اتفاق نیفتاده بود و اکنون هماهنگی در همه حوزه‌ها نسبت به دو سال گذشته بیشتر شده است. نشانه‌های طرح مبدا تا مبدا را در سطح کشور می‌بینیم و هر ماه که پیش می‌رویم اقدامات بیشتر می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: امروز شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی اقداماتی در زمینه خدمت‌رسانی به زائر، رساندن محتوا و اطلاعات انجام می‌دهند. تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم اما این اتفاق ما را خوش‌بین می‌کند که به زودی بسته کاملی از خدمات فرهنگی رقم بخورد.

وی در خصوص موکب‌هایی که خدمات فرهنگی ارائه می‌دهند، عنوان کرد: در مسیر داورزن-سبزوار-نیشابور ۶۳ موکب، تربت جام-فریمان ۲۵ موکب، سرخس ۱۵ موکب، قوچان-چناران-مشهد ۵۸ موکب، کلات ۸ موکب و تربت حیدریه ۲۴ موکب فعال هستند. عمده فعالیت‌های موکب‌ها فرهنگی است اما خدمت‌رسانی‌های دیگری نیز انجام می‌شود. دستگاه‌های اجرایی تسهیل خدمت‌رسانی مردم به زائران را رقم می‌زنند. این حجم از زائر را کسی جز مردم نمی‌تواند میزبانی کند و ما باید تسهیل‌کننده باشیم.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: در مشهد بالغ بر ۶۰۰ موکب برپا شده که در خیابان امام رضا(ع) بالغ بر ۲۰۰ موکب بوده است. روزانه ۱۳۰ ساعت برنامه تلویزیونی و رادیویی از طریق ۵۰ شبکه داخلی و خارجی اخبار، تحولات و رویدادها را پوشش می‌دهند. دو موکب رسانه‌ای با حمایت جریان‌های مردمی برپا شده است. کمپین آرام جان‌ها و چندین کمپین دیگر در حال فضاسازی تبلیغی و شریک کردن مردم در حال و هوای مشهد هستند. تاکنون بالغ بر ۱۵۰۰ روحانی کار تبلیغ را انجام داده‌اند که عمده فعالیت‌ها از دیشب آغاز شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: نمایشگاه‌های متعددی در سطح شهر در قالب نگارخانه‌ها یا موکب‌ها برپا شده است. بالغ بر ۲۰۰ عنوان برنامه فرهنگی و هنری متنوع، ۴۵ نمایشگاه، ۱۰ سرود، ۵ مسابقه کتاب‌خوانی حول زندگی و سیره امام رضا(ع) و ۵۰ مورد اجرای تئاتر و نمایش در مشهد داشتیم.

وی افزود: سوگواره تعزیه شور شیدایی در حدود ۲۰ شهرستان در استان اجرای برنامه داشتند و ۱۰۰ تعزیه اجرا شده است. شهرداری در حوزه استقبال از زایر در ورودی‌های شهر موکب‌های متنوعی را فراهم کرده و همچنین ۱۸ پایگاه راهنمای زائر در سطح شهر فعال شده است.

 

۶۴ موکب در اماکن متبرکه درحال خدمت‌رسانی است

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست بیان کرد: ۶۴ موکب در اماکن متبرکه استان به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند. میزان اقامت در اسکان‌های موقت و اضطراری مساجد و حسینه‌ها و اماکن وقفی تاکنون به ۶۰هزار نفر رسیده است. از طریق قرارگاه هم‌محله امام رضا(ع) نیز از ظرفیت مردمی برای اسکان و خدمت‌رسانی به زائران استفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده در ادامه به خدمت‌رسانی در مواکب بین راهی اشاره کرد و افزود: در مواکب منتهی به شهر مشهد تاکنون ۱۰۰هزار آب‌ معدنی توزیع شده است. بالغ بر ۱۱۰ مبلغ در این مواکب خدمت‌رسانی کرده و در حدود ۵۰۰ برنامه سخنرانی برگزار شده است. همچنین بیش از ۲۰هزار محصول فرهنگی و با کمک منابع مردمی و خیرین، ۵۰۰ هزار وعده غذایی به زائران توزیع شده است.

وی در پایان تاکید کرد: ظرفیت اسکان ما تقریبا تمام شده و از مردم درخواست می‌کنیم اگر امکان پذیرایی و میزبانی از زائران را دارند، از طریق قرارگاه هم‌محله امام رضا ارائه خدمت کنند.

 

فعالیت ۱۱ کتابخانه سیار در دهه آخر صفر

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در این نشست مطرح کرد: روز گذشته زیارت از بعید رسول اکرم (ص) در تمام کتابخانه‌های استان برگزار شد. دو موکب در خیابان ابوطالب بین قرنی ۲۶ و ۲۸ و خیابان امام رضا (ع) ۴۸ در مشهد داریم که جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در آن‌ها اجرا می‌شود. هر ساله استان رتبه اول را در این جشنواره که بزرگ‌ترین جشنواره کتاب‌خوانی کشور است، کسب می‌کند.

علی‌اکبر سبزیان افزود: پرده‌خوانی و نقالی نیز در موکب‌های ما انجام می‌شود و عصرها محفل ادبی را خواهیم داشت. همچنین عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی در این موکب‌ها انجام خواهد شد.

وی درخصوص توجه به کودکان و نوجوانان در فعالیت‌ها مطرح کرد: ما در زمینه نقاشی، قصه‌خوانی و جمع‌خوانی کتاب با محوریت رضوی برنامه تدارک دیدیم. زیارت به نیابت از امام (ره) و رهبری و شهدای نویسنده و کتابدار نیز راس ساعت ۸ انجام می‌شود.

سبزیان گفت: ۱۱ کتابخانه سیار در دهه پایانی ماه صفر به حسینیه کتاب سیار تبدیل شدند. در این کتابخانه‌های سیار امانت کتاب انجام می‌شود و این امکان فراهم شده تا زائران پس از مطالعه این کتاب‌ها، آن را به کتابخانه شهر خود تحویل دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به فعالیت دو موکب در گناباد و تایباد بیان کرد: دو کتابخانه عمومی شهید مطهری و شهید مفتح در مشهد برای اسکان زئران پیاده خدمت‌رسانی می‌کنند و ساختمان اداره کل کتابخانه‌ها برای همکاران کتابدار سطح کشور در زمینه اسکان و استراحت فراهم است.

 

افزایش ساعت کاری مترو و اعلام آمادگی ۷۳ محله برای میزبانی از زائران

در ادامه معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد از برخی فعالیت‌های شهرداری مشهد در دهه آخر صفر خبرداد و گفت: قرار نوجوانی با همکاری سازمان تبلیغات در عرصه میدان شهدا حال برگزاری است که بیش از ۱۶۰۰ نوجوان دختر و پسر از دیروز فعالیت خود را در آن آغاز کردند.

سید جلیل بامشکی ادامه داد: دختران در این موکب کاردستی‌ها و سوغاتی‌هایی که خود تولید می‌کنند را به نوجوانان زائر پیاده اهدا می‌کنند. پسران نیز در زمینه پذیرایی و ارائه خدمات فرهنگی و نظافتی فعالیت دارند. همچینن موکب حضرت خدیجه ویژه بانوان در بوستان ریحانه درحال فعالیت است که بیش از ۳۰ تشکل در ان خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی به پویش نذر من اشاره کرد و گفت: این پویش توسط نوجوانان و با موضوع محیط زیست، پاکسازی زباله و فرهنگ‌سازی در این خصوص اجرا می‌شود. در زمینه فرهنگ میزبانی نیز اقدامات متنوعی انجام شده که یکی از موضوعات پویش قدمت بر چشم بوده است. در این راستا بیش از ۱۵۰ تجربه به دبیرخانه پویش معرفی شده است. امیدواریم در آینده نزدیک تولیدات هنری از این تجارب داشته باشیم.

معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: در راستای فرهنگ میزبانی قرارگاه هم‌محله‌ای امام رضا (ع) را داریم که در راستای فعال‌سازی ظرفیت محلات مشهد است. در این رابطه حدود ۷۳ محله اعلام آمادگی کردند تا با محوریت مسجد محل محله خود را برای میزبانی فعال کنند.

بامشکی درخصوص فعالیت راهنمایان زائر گفت: برای راهنمایی و اطلاع‌رسانی به زائران علاوه بر افزایش پایگاه‌های راهنمای زائر به ۱۸ مورد، ۳۵ اکیپ سیار راهنمای زائر نیز در محدوده حرم و ورودی‌ها فعالیت دارند. ساعت کاری پایگاه‌ها نیز شبانه‌روزی شده است.

او در پایان از افزایش ساعت کاری مترو خبر داد و گفت: سرویس‌دهی خطوط قطار شهری و اتوبوس‌های منتهی به حرم در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه رایگان بوده و سرویس‌دهی قطار شهری پنجشنبه از ساعت ۶ تا ۲۲، جمعه از ساعت ۷ تا ۲۳ و شنبه از ساعت ۶ تا ۲۲ خواهد بود.

 

ورود ۲۴۰ هزار و ۷۸۷ نفر به مشهد در ۲۲ شهریورماه

مدیرکل امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی نیز ادامه این نشست اظهار کرد: تاالان در خدمت‌رسانی به زائران موفق بودیم و امیدواریم در روزهای باقیمانده نیز خدمات‌رسانی خوبی داشته باشیم.

محمدعلی توسلی بیان کرد: از دو روز گذشته که زائران پیاده در مسیر بودند ۵۰ دستگاه اتوبوس شهری در مسیر جاده قدیم در حال سرویس‌دهی هستند. تاکنون ۳۵ هزار پتو و ۱۳ هزار موکت بین مواکب توزیع شده است.

وی با بیان اینکه در مسیر ملک‌آباد به مشهد با پیگیری‌هایی که انجام شد تمام ‌موکب‌ها نیاز خود به سیلندر گاز را ثبت کردند، عنوان کرد: ۶۰۰۰ سیلندر گاز در مواکب جاده‌های منتهی به مشهد توزیع شده است. چهار خاور برای تامین سیلندر گاز نیز فعال هستند. از دیشب سه ایستگاه به صورت شبانه‌روزی فعال شده تا در زمینه تامین سیلندر گاز خدمت‌رسانی کنند.

مدیرکل امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از اربعین تاکنون ۶۵ میلیون لیتر بنزین در محورهای خراسان رضوی مصرف شده است.

وی با اشاره به اینکه دیشب در ملک‌آباد که ظرفیت ۴۸ هزار نفری برای اسکان زائران پیاده تکمیل شده، تصریح کرد: در ملک‌آباد جمعیت بیشتری نیز استقرار داشتند. از محور قوچان ۳۰ هزار نفر زائر پیاده آمدند و ۵ هزار نفر در مسیر هستند. از محور کلات نیز ۲ هزار نفر در مسیر قرار دارند. ۴۰ هزار نفر از فریمان به سمت مشهد آمده اند.

توسلی گفت: آمار ورودی در ۲۲ شهریور ۲۴۰ هزار و ۷۸۷ نفر بوده که ۱۱ هزار و ۷۰۸ نفر از طریق هوایی، ۲۰ هزار و ۷۲۴ نفر ریلی، ۳۷ هزار و ۳۹۵ نفر جاده‌ای و ۱۷۰ هزار و ۹۶۰ نفر به صورت شخصی وارد مشهد شدند. آمار اسکان نیز تاکنون ۳ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۸۰ نفر شب بوده که ۸۷ درصد مراکز اسکان اضطراری و ۱۵ درصد سالن‌های ورزشی نیز تکمیل شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.