×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
نشان طیب با هدف رتبه بندی کیفیت محصولات غذایی

به گزارش توس اکو، حسین زمانی در نشست خبری «همایش بین المللی غذای طیب» با اشاره به ویژگی‌های این طرح اظهار کرد: نشان طیب با هدف رتبه بندی کیفیت محصولات غذایی و فرهنگ‌سازی در راستای ارتقاء کیفیت زندگی طراحی شده است.

مدیرعامل موسسه دانش بنیان کیفیت رضوی با ابراز امیدواری برای افزایش حمایت‌ها از توسعه سامانه رتبه‌بندی کیفیت محصولات مواد غذایی گفت: این طرح می‌تواند برای تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و صادرکنندگان ارزش اقتصادی داشته باشد.

 

ثبت اطلاعات بیش از  ۵۰۰ محصول

وی ادامه داد: در مسیر توسعه این طرح، سامانه رتبه‌بندی کیفیت محصولات، اصناف و سازمان ها به همت موسسه دانش بنیان کیفیت رضوی فعال شده و هم اکنون بیش از ۵۰۰ محصول در این سامانه ثبت و برای هر یک شناسنامه کیفیت همراه با کد QR و برچسب اصالت سنجی صادر شده است تا مخاطب با اسکن آن، مشخصات و اطلاعات غذایی محصول را دریافت کند.

حرکتی نوآورانه برای توسعه دهنده نشان حلال

زمانی ادامه داد: نشان طیب متشکل از ۵ رکن اصلی از جمله حلیت، سلامت، اصالت، برکت و جذابیت است و الگویی از کیفیت را معرفی می‌کند.

به گفته او، این نشان یک حرکت نوآورانه و توسعه دهنده نشان حلال است.

وی در ادامه گفت: نشان حلال، صرفا خطوط قرمز را در محصولات غذایی مشخص می‌کند اما نشان طیب نماد کیفیت و بیانگر بالاترین میزان کیفیت در یک محصول و خدمت است و می‌تواند این مفهوم را توسعه دهد

.مدیرعامل موسسه دانش بنیان کیفیت رضوی تصریح کرد: مصرف انواع مواد غذایی روی ژنتیک انسان و نسل‌های آینده تاثیر گذار است و از منظر دین مبین اسلام نیز، غذا یک مسئله سرنوشت ساز است.

وی افزود: با توجه به این میزان اهمیت، نشان طیب صرفا روی محصولات دارای اصالت و کیفیت درج می‌شود و ارزیابی مستمر این محصولات نیز از طریق بازدید های مستمر ارزیابان طیب در محل خط تولید شرکت یا کارخانه صورت می گیرد.

مشارکت علمی بیش از ۴۰۰ استاد و دانشجو
زمانی با اشاره به پشتوانه قوی علمی و دانشگاهی این طرح اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، و آستان قدس رضوی با همکاری بیش از ۴۰۰  استاد، دانشجو و محقق از این طرح ملی و سلامت محور پشتیبانی می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه نشان طیب ابزاری معتبری برای برندسازی است، گفت: در صورت اعتبار بخشی به نشان کیفیت طیب، بدون شک این نشان، ارزش افزوده اقتصادی برای تولیدکننده، مصرف کننده و صادر کننده خواهد داشت.

 

مشارکت ۵ کشور و ۴۰ مرکز دانشگاهی در برگزاری همایش بین‌المللی غذای طیب

دکتر محمدعلی رضوی، رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی نیز در این نشست به مبنای طراحی نشان طیب اشاره کرد و گفت: این نشان در قالب سه پروژه تحقیقاتی با موضوع بررسی شاخصه‌های طیب در قرآن و حدیث طراحی شده است.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم حیات طیبه به معنی زندگی با کیفیت است، گفت: باید نشان طیب با نماد کیفیت و باعنوان استانداردهای زندگی به عنوان یک برند شناخته شود.

رضوی در ادامه به ارکان اصول طیب اشاره کرد و گفت:حلیت، سلامت، برکت، اصالت و جذابیت از اصول نشان طیب هستند که شاخص‌های متعددی دارند.

مرضیه رضوی زاده، دبیر علمی همایش غذای طیب نیز در این نشست عنوان کرد: همایش غذای طیب بصورت بین المللی توسط موسسه کیفیت رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می‌شود. ۱۸۶ مقاله برای همایش پذیرفته شده است که ۱۰۰ مقاله بصورت شفاهی و ۸۶ مقاله بصورت پوستر ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: ۶ مهمان از ۵ کشور خارجی در این همایش حضور خواهند یافت و مقالات همایش در ۴ محور، پژوهش‌های کاربردی، تجارت و مدیریت، فقه و شریعت و قوانین و استانداردها خواهد بود. تاکنون ۳۴۷ نفر جهت شرکت در این همایش ثبت نام کرده‌اند.

دبیر علمی همایش با بیان اینکه محل برگزاری همایش در موسسه پژوهش صنایع غذایی پارک علم و فناوری خراسان است، خبر داد: ۲ کارگاه آموزشی و یک میزگرد در رابطه حلال و طیب و در زمینه فقه و شریعت در حاشیه همایش پیش‌بینی گردیده است.

وی افزود: حدود ۳۵ پیش نشست توسط مراکز دانشگاهی و علمی- پژوهشی از مدت ها قبل در این رابطه برگزار شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.