×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
انعقاد ۱۲ تفاهم نامه آموزشی مهارتی و ایجاد ۱۲ هنرستان جوار کارخانه در استان خراسان رضوی

محمدمهدی کاظمی،معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش در این نشست اظهارداشت: با توجه به نیاز صنایع به نیروی کار ماهر و متخصص ،ورود به بازار کار از طریق دانشگاه‌های علمی کاربردی همچون گذشته میسر نیست و باید از سنین کمتر آموزش مهارت به دانش آموزان صورت بگیرد.

وی افزود: از میان ۹۰۰ هزار شغل ایجاد شده در سال گذشته، بیش از ۵۴۰ هزار شغل در سطح دیپلم و برای مشاغل امور تکنسین‌ها بوده ودراین درحالی است که نشان دهنده نیاز صنایع به نیروی ماهر و نیمه ماهراست.

معاون وزیر آموزش وپرورش هدایت تحصیلی مناسب در دوره متوسطه را سبب جلوگیری از دانشگاه گرایی دانست و ادامه داد: متناسب با نیاز‌های کشور، توسعه متوازن آموزش متوسطه مطرح است.

کاظمی تاکیدکرد: باتوجه به اینکه خراسان رضوی استان صنعتی و با گستره مطلوب کشاورزی است و همچنین ظرفیت‌های خوب خدماتی را نیز دارا است این قول را می‌دهیم که ۱۰ درصد برنامه تخصصی دروس این هنرستان‌ها متناسب با نیاز کارخانه تامین و تدریس آن نیز برعهده نیرو‌های متخصص معرفی شده از سوی اتحادیه‌ها و کارخانجات باشد.

وی نیاز کنونی کشور را مهارت آموزی عنوان کرد و افزود: آموزش مهارت به همه دانش آموزان از راه تربیت نیروی انسانی متخصص و توجه به نیازهای ذینفعان در این حوزه سبب تعریف جدیدی از آموزش فنی و حرفه‌ای در سطح مدارس خواهد شد و اگر دانش آموز بتواند صاحب حرفه و مهارت شود، چرخه فقر در کشور قطع و اشتغال و کارآفرینی محقق می‌شود. همچنین اشتغال باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش ازدواج در بین جوانان خواهد شد.

 

فراهم شدن زمینه اشتغال و رفع نیاز صنعت با ایجاد هنرستان های همجوار کارخانجات

سید امیر شوشتری مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: از نظر توسعه متوازن رشته های دوره متوسطه خراسان رضوی وضعیت بسیار خوبی دارد و بیش از ۳۶ درصد هدایت تحصیلی در استان به هنرستان ها صورت می گیرد.

وی بیان کرد: با امضای این تفاهم نامه ها اگر دانش آموزی به مدرسه تعهد کار در همان کارخانه را بعد از تحصیل بدهد، از ابتدای تحصیل حقوق دریافت می کند.

وی ادامه داد: امضای تفاهم نامه های مذکور به منظور توانمندسازی و ایجاد مهارت نیروی انسانی، ایجاد فرصت شغلی، تربیت نیروی کار حرفه‌ای در سطح استان و شهرستان و بهبود مستمر فضای کسب و کار؛ در راستای توسعه گسترش و اعتباربخشی به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی با توجه به اصل شش سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش صورت می گیرد.

شوشتری افزود: اصل شش سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ظرفیت سازی، فرهنگ سازی و بسترسازی برای تقویت مشارکت‌های مردمی و غیردولتی است که انعقاد این تفاهم نامه ها و ایجاد ۱۲ هنرستان جوار در سطح استان این اصل را در بر می گیرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی نیز با اشاره به ضرورت ایجاد هنرستان هم جوار عنوان کرد: امیدواریم در راه اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ایجاد جذابیت رشته های فنی و حرفه ای این برنامه را توسعه دهیم تا سال آینده دو برابر این انعقاد را داشته باشیم.

در ادامه این برنامه محمود رضایی؛ معاون متوسطه آموزش و پرورش استان خراسان رضوی بیان کرد: توسعه رشته های هنرستان جوار کارخانه و روستا از اهداف بلندی برای ایجاد نیروهای متخصص و ماهر، ایجاد فرصت شغلی و تربیت نیروی کار حرفه ای، بهبود فضای کسب و کار و توسعه آموزش های فنی و حرفه ای است.

رضایی بیان کرد: ما نیازهای فوری در جامعه داریم که نیازمند مدرک دکتری نیست بلکه نیازمند حرفه و مهارت است و در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسناد ما در چشم انداز فنی و حرفه ای و توسعه آن هدایت دانش آموزان به سمت اشتغال است.

وی افزود: کمبود نیروی انسانی، استفاده بهینه از صاحبان صنایع در جهت تعلیم و تربیت هدفمند از مواردی است که ضرورت ایجاد هنرستان های همجوار را فراهم می کند.

منصوره شریف الحسینی، مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز در این مراسم عنوان کرد: آموزش باید به کار ربط پیدا کند و ایران بتواند از سرمایه‌های خود به درستی استفاده کند. مرکز ما با تمام دستگاه‌های متولی مهارت، مشارکت صنعت و سرمایه گذاری اجتماعی و اقتصادی مردم تشکیل شده است و مقید به پرداختن به ۳۲ برنامه است.

وی افزود: سه دستگاه متولی مهارت یعنی آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و آموزش عالی و سازمان فنی و حرفه‌ای عضو این مجموعه هستند که در کنار حضور صاحبان صنایع در این خصوص سازماندهی انجام می‌دهند.

در پایان این برنامه ۱۲ تفاهم‌نامه با کارخانجات سیمان زاوه، آتش نشانی نیشابور، شرق صنعت نیشابور، چرم مشهد و آبتین رزین، فرش مشهد، نان رضوی، سحرخیز، نیان الکترونیک، ریزان فلز و معدن بردسکن با آموزش و پرورش منعقد شد.

همچنین از پوستر طرح آیین انعقاد ۱۲ تفاهم نامه آموزشی مهارتی و ایجاد ۱۲ هنرستان جوار کارخانه در استان خراسان رضوی رونمایی شد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.