×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
انجام ۱۹۷۰ اقدام پژوهشی در آستان قدس رضوی طی یک سال اخیر

به گزارش توس اکو، احد فرامرز قراملکی در نشست خبری تشریح عملکرد پژوهشی و فناوری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، که صبح امروز با حضور جمعی از اصحاب رسانه در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: همان گونه که شرکت‌های کسب و کار، سال مالی دارند بهتر است که هفته پژوهش هر سال، تا سال بعد را سال پژوهشی بدانیم.

وی یکی از ره‌آوردهای سال پژوهشی گذشته را تبدیل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، به پژوهشگاه دانست و افزود: به تازگی طی ابلاغی از سوی شورای انقلاب فرهنگی، جایگاه بنیاد ارتقا یافته و به پژوهشگاه رسمی کشور تبدیل شده است.

قراملکی با بیان اینکه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بر اساس سند سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی، راهبردهای مهمی دارد، ادامه داد: کسب مرجعیت علمی در حوزه‌های مرتبط و متناسب با ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل، سازمان بخشی و شبکه‌سازی ظرفیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی با هدف اعتلای معارف رضوی و… از جمله این راهبردها است.

وی افزود: سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی از طریق اقداماتی همچون، حضور ۱۱ موسسه وابسته به این سازمان در نمایشگاه‌های مختلف علمی و پژوهشی، آغاز همایش صنایع خلاق عالم آل محمد(ص)، رونمایی از محصولات فناورانه، رونمایی از ۱۱ اثر جدید، تبیین ابعاد مکتب هنر رضوی با همکاری دانشگاه هنر تهران، استفاده از ظرفیت‌های نخبگان در طرح‌های پژوهشی و… به برخی از راهبردها و اهداف خود دست یافته است.

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۹۷۰ اقدام پژوهشی توسط سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به سرانجام رسیده است، گفت: ۱۱۰ طرح پژوهشی،۳۰۲ محصول مکتوب اعم از کتاب و مقالات،۷۸۷ مورد راهنمایی و حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، برگزاری ۲۸۹ نشست علمی و آموزشی، ۷۱ دستاورد علمی و پژوهشی غیر مکتوب، ۳۲۰ برنامه توانمندسازی، ۴۰ هزار نفر ساعت آموزش اخلاق خدمت به زوار در داخل و خارج از آستان قدس رضوی از جمله این اقدامات است.

قراملکی در ادامه به اقدامات و دستاوردهای یک ساله بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اشاره و خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های بین‌المللی امام رضا(ع)، علوم اسلامی رضوی و بنیاد پژوهش‌های اسلامی ۳ بازوی علمی آستان قدس رضوی است.

وی همچنین، انتشار ۱۹۰ جلد کتاب در یک سال گذشته، برگزاری ۲۱ کرسی ترویجی، برگزاری نشست‌های علمی، حضور در نمایشگاه‌های بین المللی کتاب از جمله دوحه، مسقط، نجف، کربلا و…با شعار هر نمایشگاه کتاب یک پایگاه علمی برای آستان قدس رضوی را از دیگر دستاوردهای یک ساله این مرکز دانست.

قراملکی همچنین به انتشار کتاب ارزشمند «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر البلاغه» اشاره کرد و گفت: این اثر به لحاظ حجمی و کمی در تاریخ تمدن اسلام مانند ندارد. تا کنون ۴۵ جلد از این اثر منتشر شده است و قرار است تا ۷۰ جلد از این کتاب منتشر شود.

 

ایجاد بانک اطلاعات علمی و فرهنگی آستان قدس در دستور کار کتابخانه مرکزی رضوی

حجةالاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این نشست خبری  از ایجاد بانک اطلاعات علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی توسط کتابخانه مرکزی رضوی خبر داد.

وی افزود:: وظیفه ما زمینه سازی برای پژوهش است.‌ برای اولین بار مرکز رصد آستان قدس در مرکز کتابخانه‌ها راه‌اندازی می‌شود. بانک اطلاعات علمی ایجاد خواهد شد و پایگاه‌‌های تحقیقی به روزرسانی یا ایجاد می‌شود. همچنین بخش آستان شناسی راه‌اندازی خواهد شد.

حجةالاسلام حسینی با اشاره به اینکه امکان ۱۷۰ میلیون منبع برای محققان فراهم شده است، اظهار کرد: سازمان کتابخانه‌ها آستان قدس بزرگترین مرکز مطالعاتی کشور است که ۱۴ هزار و ۳۱۵ نفر عضو از ۱۱ کشور جهان دارد. ۳ هزار و ۱۷۰ تولید علمی داشته اند.

 

امضای ۱۰ طرح پژوهشی با مراکز علمی مختلف

مرتضی رجوعی، ریاست دانشگاه بین‌المللی امام رضا( ع) نیز گفت: ۶ اقدام مهم پژوهشی در دانشگاه صورت گرفته است که این اقدامات با همکاری بنیاد موقوفات رضوی، وزارت دفاع، سپاه امام رضا(ع)، بسیج کل کشور انجام شد.

وی افزود: در سال آینده جشنواره خلاق فرهنگی عالم آل محمد را برگزار می‌کنیم. ما قصد داریم طرح‌های سال قبل را ارتقاء و توسعه دهیم. همچنین حمایت از پایان‌نامه‌های تقاضا محور و برگزاری دوره‌‌های تخصیصی ارتقاء مهارتی را داریم.

وی همچنین طرح تحول دانشگاهی با اندیشمندان صنعتی را از دیگر فعالیت‌های این دانشگاه در سالی که گذشت دانست و هدف این طرح را ارتباط اساتید باصنایع وابسته به آستان قدس رضوی در بنیاد بهره وری و موقوفات ذکر کرد.

رجوعی ادامه داد: امسال ۱۰ طرح پژوهشی با مراکز علمی مختلف منجر به امضا و عقد تفاهم نامه شده است و سعی ما این است ارتباط بین دانشگاه با صنعت را پر رنگ‌تر کنیم.

 

تدوین آیین نامه حمایت و تشویق کارگزاران وقف علمی در دانشگاه رضوی

حجةالاسلام محمد امامی، سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در این نشست عنوان کرد: ما تنها دانشگاه حوزوی در کل کشور هستیم. در این دانشگاه هم تمام برنامه ها و دروس دانشگاهی و هم تمام برنامه‌های حوزوی تدریس و اجرا می‌شود و دانش آموختگان این دانشگاه طلبه دانشجو هستند.

وی ادامه داد: در سال گذشته در راستای پاسخ به نیاز‌های جامعه سیاست و رویکرد جدیدی به تصویب رسید. یکی از آنها ارتقاء سرانه علمی اساتید و هیات علمی بود و دیگری مسلط کردن دانشجویان به دانش بازار کار است.

سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: در زمینه جذب وقف علمی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی، «آیین نامه حمایت و تشویق کارگزاران وقف علمی» تدوین شد و در این رابطه توانستیم سه مورد وقف در زمینه فعالیت‌های پژوهشی جذب نماییم.

 

احیای پژوهش‌سرای امام رضا(ع)

سید محمد صادق علی پرست، ریاست بنیاد فرهنگی رضوی نیز اظهار کرد: مدارس امام رضا شامل ۱۹ مدرسه است، ۱۵ مدرسه فیزیکی داریم که دو مدرسه در شهرستان چناران و سرخس و مابقی در مشهد واقع شده‌اند که بیش از ۷ هزار و ۲۰۰ دانش آموز را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: در یکسال اخیر پژوهش‌سرای امام رضا(ع) فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را با رویکرد تربیت دانش پژوهان نوجوان در قالب گروه‌های علمی نجوم، فیزیک، شیمی، زیست و ریاضی در سطح مدارس امام رضا(ع) از سر گرفته است.

وی با اشاره به تولید اولین محتواهای تخصصی مبتنی بر روش های نوین آموزشی در سطح بین المللی در قالب تالیف کتاب‌های «آزمایش و سرگرمی با رویکرد کاوشگری» و اجرای فوق برنامه «مدرسه پلاس» اظهار کرد: مدارس امام رضا(ع) به سمت غنی سازی تعلیم و تربیت با فعالیتهای علمی و پژوهشی حرکت می‌کنند.

علی پرست با بیان اینکه هدف مدارس امام رضا(ع) کادر سازی برای نظام و تربیت افراد فرهیخته برای حکمرانی است، گفت: تولید محتوا با روش‌های روزآمد و غنی سازی مدرسه با محتوا‌های آموزشی، پژوهشی، فنی، مهارتی و تربیتی از برنامه ها است. در حال ارتباط گیری با مراکز علمی دنیا هستیم و سمینار‌های مشترک داریم.

ریاست بنیاد فرهنگی رضوی تصریح کرد: ۳۲۰ برنامه ویژه توانمند سازی ویژه ۱۱۰ هزار مخاطب برگزار شد و مدرسه کارآفرین شکل گرفته است. رویداد کارآفرینی در قالب همایش انجام تا دانش آموزان با چرخه تولید شونند. جشنواره ایده تا عمل با هدف تجاری سازی، اجرای طرح واقفان پژوهش از دیگر فعالیت ها در مدارس امام رضا (ع) است. همچنین رویکرد مدارس مسائل محوری بوده که روش جدید در سبک آموزشی در دنیا است.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.