×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 16 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امسال ۹۰۰۰ معلم جدید به کادر آموزشی استان اضافه خواهدشد

به گزارش توس اکو، سید امیر شوشتری در نشست خبری پروژه مهر (طرح ملی بازگشایی مدارس) که امروز چهارشنبه ۲۲شهریورماه ۱۴۰۲ در محل اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با حضور مدیران کل حوزه تعلیم و تربیت استان، از جمله جاسم حسین پور مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، ابراهیم زره ساز مدیرکل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان استان، محمدرضا دیمه کار مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی و رنجبر مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان برگزار شد، ضمن بیان اینکه جلسه حال حاضر رونمایی از شورای هماهنگی مدیران تعلیم و تربیت در استان خراسان رضوی است، عنوان کرد: شورای هماهنگی مدیران اداره کل نوسازی، دانشگاه فرهنگیان، کانون پرورش فکری و در کنار آن مجمع خیرین مدرسه‌ساز را شامل می‌شود.

وی با اشاره به شعار انسجام از درون و تعامل با برون وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: با توجه به اینکه شروع ماه مهر امسال مصادف با امامت حضرت امام زمان(عج) است، مهر امسال با شعار “مهر مهدوی” آغاز خواهد شد. امیدواریم امسال بتوانیم بیشتر به مسائل مهدویت و وظایف ذاتی‌مان در قبال تربیت فرزندانمان به عنوان دانش‌آموزان و سربازان امام زمان(عج) بپردازیم.

مدیرکل آموزش وپرورش استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود معلم در استان، امسال قرار است ۹۰۰۰ معلم جدید به کادر آموزشی استان اضافه شوند.

وی اضافه کرد: همچنین براساس آزمون‌های استخدامی که برگزار شده، تاکنون ۱۰ هزار نفر از مرحله مصاحبه عبور کرده‌اند و ۱۵ هزار نفر هم در حال انجام مصاحبه برای اخذ عنوان دبیری هستند. در حال حاضر بیش از ۶۰ مدرسه به عنوان کانون‌های مصاحبه و ارزیابی و گزینش تعیین شده‌اند.

شوشتری خاطرنشان کرد: البته با جذب این تعداد، باز هم مشکل کمبود نیروی معلم در استان حل نخواهد شد و به ناچاریم برخی از نیرو‌های مورد نیازمان را از طریق جذب نیرو‌های مکمل، بازنشستگان، خرید خدمت و حق‌التدریس تامین کنیم.

وی از واگذاری یکسری فضا‌های جدید آموزشی به اداره‌کل آموزش و پرورش استان خبر داد و افزود: این فضا‌ها با همکاری فرماندار مشهد، آستان قدس رضوی و اداره‌کل مسکن و شهرسازی انجام شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به وضعیت ثبت نام دانش‌آموزان استان برای سال تحصیلی جدید گفت: تاکنون ۹۶ درصد این دانش‌آموزان برای سال جدید ثبت نام کرده‌اند که نیمی از آنان را مشهدی‌ها تشکیل می‌دهند.

شوشتری با اشاره به برگزاری پروژه مهر به مناسب بازگشایی مدارس نیز عنوان کرد: بر این اساس ۲۸ شهریور جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها، ۲۹ شهریور جشن جوانه‌ها و ۳۰ شهریور آیین تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: روز نخست مهر نیز با شعار «مهر مهدوی، تجلی عشق و ایثار» زنگ آغاز به کار مدارس نواخته خواهد شد.

مدیرکل آموزش وپرورش استان خراسان رضوی در پاسخ به پرسشی در خصوص طرح مولدسازی مدارس، عنوان کرد: مسئله مولدسازی هضم عمومی روانی ندارد. ما فعلا یک‌ فرهنگ‌سازی را در سطح مسئولین انجام‌ می‌دهیم. در سطح اجتماع شاید مقداری چالش‌برانگیز باشد، زیرا این‌موضوع مرسوم و متداول نبوده است. بسیاری از مدیران ومسئولان ما به این نکته می‌رسند که باید از ظرفیت‌ها استفاده کنند. اصل جریان، بهره‌وری از سرمایه‌های موجود است اما دست و پایشان می‌لرزد تا در راه تعلیم و تربیت کاری انجام دهند.

 

انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت ۸۰۰ مدرسه در استان

جاسم حسین‌پور نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: امسال ۲۳۵ پروژه در قالب تهیه تجهیزات کلاسی و هنرستانی برای ۱۱۰۰ کلاس درس با زیربنای ۱۱ هزار و ۵۳۷ متر مربع با اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان انجام شد.

وی اضافه کرد: همچنین ۵۵۰ هزار متر مربع از سقف‌های مدارس استان ایزوگام شد. ۲۵۰ هزار متر مربع از محوطه مدارس آسفالت، ۱۰۰۰ چشمه سرویس بهداشتی احداث، ۲۰۰۰ کلاس درس تجهیز و ۱۰۰۰ وسیله گرمایشی تحویل مدارس استان در نقاط دوردست شد.

مدیر کل نوسازی مدارس خراسان رضوی گفت: همچنین با کمک‌های بنیاد کرامت رضوی همه مدارس کانکسی مستقل بالای ۱۰ دانش‌آموز در خراسان رضوی جمع‌آوری و جایگزین شد.

حسین‌پور همچنین از برنامه‌ریزی برای افتتاح ۱۲ مدرسه با ۱۵۰ کلاس درس در حاشیه شهر مشهد طی مهر ماه امسال خبر داد و اضافه کرد: این مدرسه‌ها در مجموع ۲۵۰ هزار متر مربع زیربنا دارد. بنیاد علوی در این زمینه همکاری داشته و مشارکت داشته است. علاوه بر این با همکاری ستاد بازآفرینی شهری تجهیز مدارس مزبور انجام خواهد گرفت.

مدیر کل نوسازی مدارس خراسان رضوی خاطرنشان کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای که با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) منعقد شده و با مشارکت استانداری خراسان رضوی قرار است ۸۰۰ مدرسه با ۴۰۰۰ کلاس درس و ۳۵۰ نمازخانه با اعتبار ۵۵۰۰ میلیارد تومان در استان ساخته شود. در صورت عملیاتی شدن این تفاهم، بخش عمده‌ای از کمبود‌های اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی مرتفع می‌شود.

 

ورود ۲ هزار و ۴۶۰ نفر فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان امسال به عرصه آموزش و پرورش

مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در خراسان رضوی نیز در این نشست خبری گفت: دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۰ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و دانشگاهی جوان با ریشه عمیق در تربیت معلم است.

محمدرضا دیمه‌کار ادامه داد: پردیس شهید بهشتی و پردیس شهید هاشمی‌نژاد دو مرکز پردیس دانشگاه‌های فرهنگیان در استان خراسان رضوی است. زیر مجموعه هرکدام از پردیس‌ها مراکز دانشگاهی وجود دارد. در پردیس شهید بهشتی پسرانه ۴ مرکز دانشجویی داریم. مرکز دانشجویی ثامن‌الحجج در مشهد و سه مرکز دانشگاهی در شهرستان‌های سبزوار، تربت حیدریه ونیشابور است.

مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در خراسان رضوی خاطر نشان کرد: کل جمعیت دانشجویی استان در حال حاضر با احتساب ورودی های جدید ۸ هزار و ۶۶۶ دانشجو است که به لحاظ تعداد ما دومین استان بعد از تهران هستیم. دانشگاه فرهنگیان استان در ۱۷ رشته در حال فعالیت است.

دیمه‌کار با بیان اینکه استان خراسان رضوی قطب رشته‌های علوم پایه کشور است، افزود: استان خراسان رضوی در رشته‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، ریاضی و زیست شناسی نیز به فعالیت می‌پردازد. تفاوت حائز اهمیت دانشگاه فرهنگیان این است که دانشجوی ما باید توان انتقال آنچه که یاد می‌گیرد را داشته باشد.

وی تصریح کرد: ورودی‌های جدید امسال ما ۵۹۰ نفر در رشته‌های دبیری در پردیس شهید بهشتی و ۷۶۴ نفر دبیری در بخش خواهران است. همچنین ۹۹۰ دانشجو در بخش برادران و ۱۸۷ نفر در بخش خواهران در رشته آموزش ابتدایی جذب خواهیم کرد.

مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در خراسان رضوی ضمن اشاره به روش‌جدید مصاحبه استخدامی دانشگاه فرهنگیان و رضایت حداکثری مصاحبه‌شوندگان، خاطر نشان کرد: در حال مصاحبه ۶ هزار و ۲۵۸ دانش‌آموز پسر و دختر هستیم که در یک فاصله زمانی ۱۲ روزه آغاز شده است. مکانیسم مصاحبه تغییر کرده‌ و با روش‌های قبلی بسیار متفاوت است. هیچ سوال وجوابی از آن‌ها نمی‌شود و عملکرد آن‌ها در محل مصاحبه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

دیمه‌کار تشریح کرد: در مهر ماه هزار و ۶۶۵ معلم جوان برادر و ۷۹۵ معلم جوان خواهر و جمعا ۲ هزار و ۴۶۰ نفر فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان وارد عرصه آموزش و پرورش خواهند شد.

وی ضمن تاکید بر اینکه در دانشگاه فرهنگیان با داوطلبان زیادی به جهت ارزیابی مواجه هستیم، یادآور شد: به دلیل اینکه این روزها با داوطلبان زیادی برای مصاحبه مواجه هستیم عموما از بیرون راهنمایی‌های اشتباه می‌شوند؛ به عنوان مثال کتاب‌هایی به عنوان کتب مرجع مصاحبه معرفی می‌شود. هیچکدام از این راهنمایی‌ها وجاهت قانونی ندارد. روش‌های گذشته کنار گذاشته شده است.

مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در خراسان رضوی در خصوص قانون‌های ارزیابی در دانشگاه فرهنگیان برای مرحله تکمیلی ارزیابی پس از آزمون سراسری، تشریح کرد: داوطلبان در گروه‌های ۱۶ نفری در کانون‌ها تقسیم می‌شوند و کدها به صورت رندوم از مرکز کشور به ما اعلام می‌شود. این ۱۶ نفر در ۴ اتاق ساماندهی می‌شوند. اتاق بحث گروهی، اتاق بازی گروهی، اتاق آزمون سلامت و روان و اتاق ارزیابی سوابق و معاینات پزشکی چهار اتاقی است‌ که داوطلبان در آن‌ها حضور پیدا می‌کنند.

دیمه‌کار اضافه کرد: بنابراین هیچ‌گونه منبع، کتاب و راهنمایی مربوط به سال‌های گذشته در روش‌های جدید وجود ندارد. برخی کاسبان در این‌موضوع کسب می‌کنند. خانواده‌ها و داوطلبان محترم می‌توانند به سایت‌های دانشگاه فرهنگیان مراجعه کنند. داوطلبان در یک زمان ۵ تا ۶ ساعته در این اتاق‌ها حضور پیدا می‌کنند.

 

افزایش تعهدات خیران مدرسه‌ساز خراسان رضوی نسبت به سال‌های گذشته

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی در این نشست خبری ضمن تاکید بر اینکه مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی یک‌ مرکز مردمی است، عنوان کرد: تاکنون حدود ۵ هزار و ۵۰۰ مدرسه با حدود ۲۶ هزار کلاس درس در استان به صورت مردمی ومشارکتی احداث شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۵۳ پروژه با ۵۸۵ کلاس و زیربنای ۴۵ هزار مترمربع به صورت مشارکتی و مردمی احداث شده است. این رقم با رشد بسیار خوبی در شش ماهه اول امسال به ۱۲۱ پروژه با ۵۱۳ کلاس و ۴۰هزار متر مربع زیربنا رسیده است. این آمار نشان‌دهنده آن است که چیزی حدود ۹۰ درصد زیربنای سال گذشته در شش ماهه اول امسال ساخته‌ شده است.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی در خصوص تعهدات خیرین مدرسه‌ساز در بازه سه ساله اخیر، تشریح کرد: این تعهدات در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان و در پنج ماهه اول امسال به ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. پیش بینی ما این است که اگر این روند افزایشی ادامه پیدا کند تا پایان سال تعهدات ما از ۱۰۰۰ میلیارد تومان عبور پیدا کند.

رنجبر در مورد اولویت‌های مجمع در راستای عدالت آموزشی، گفت: جانمایی مناسب پروژه‌ها در راستای عدالت آموزشی، توجه به مناطق محروم به ویژه روستاهای پرجمعیت و حاشیه شهر مشهد، توسعه‌فضاهای آموزشی فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها، توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، تکریم‌ خیرین‌ مدرسه‌ساز و ایجاد نمایندگی‌های مجمع در شهرستان‌ها از جمله اولویت‌های مجمع خیرین مدرسه‌ساز است.

 

زنگ بازی و سرگرمی در مدارس خراسان رضوی نواخته خواهد شد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، نیز در ادامه این نشست خبری ضمن اشاره به روز سینما و تاکید مقام معظم رهبری به سینمای اقتباسی اظهار کرد: تمام فعالیت‌های کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان با ۳۷ مرکز ثابت، ۸ مرکز سیار، ۲ مرکز پستی و یک مرکز مکاتبه‌ای و همچنین تنها استان کشور که مجهز به تماشاخانه بزرگ سیار است، با محوریت کتاب انجام می‌شود.

ابراهیم زره‌ساز ادامه داد: سال گذشته طرح کانون مدرسه با موقفیت در اکثر استان اجرا شد. حدود ۶۷ فعالیت فرهنگی و هنری در این طرح به انجام رسید.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با اشاره به اینکه انیمیشن سینمایی بچه زرنگ‌ تولید کانون ‌پرورش فکری کودکان‌ و نوجوانان از مهرماه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: اکران عمومی و کشوری این انیمیشن با مشارکت آموزش و پرورش از مهرماه آغاز خواهد شد. تم عمومی این انیمیشن و داستان اصلی آن هویت رضوی دارد و یکی از چالش‌های داستان نیز هویت ملی و مباحث محیط زیست است.

زره‌ساز با اشاره به پیش رو بودن هفته ملی کودک خاطرنشان کرد: در این ایام پوشش کتابخوانی اعضا آغاز خواهد شد و اختتامیه آن در ۲۴ آبان ماه خواهد بود.

وی اضافه کرد: با توجه به دغدغه‌ای که آموزش و پرورش نسبت به حوزه سرگرمی دانش‌آموزان، کودکان ونوجوانان دارد، امروزه آموزش به سمت استفاده از تکنولوژی و فضاهای سرگرمی رفته است و امیدواریم بتوانیم امسال زنگ بازی و سرگرمی را در برخی از مقاطع تحصیلی و مدارس استان آغاز کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.