×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش ۲۰ درصدی تولید زعفران در خراسان رضوی طی سال جاری

غلامحسین ساربان در خصوص میزان تولید زعفران در خراسان رضوی طی سال جاری اظهار کرد: از ۱۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران کشور ۹۱ هزار هکتار مربوط به خراسان رضوی است؛ در واقع ۷۶ درصد سطح زیر کشت زعفران کشور در استان ماست.

وی افزود: همچنین خراسان رضوی رتبه اول تولید زعفران در کشور و دنیا را به خود اختصاص داده است. برداشت زعفران در مهر ماه از مناطق سرد استان مانند جلگه‌رخ شروع شده و تا ۱۵ آذر ادامه دارد. در این اقلیم‌ها کیفیت زعفران و عملکرد بالاتر است؛ یعنی به ازای ۷۰ تا ۸۰ کیلو گل یک کیلو زعفران نگین تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه گاهی در اقلیم‌های معتدل و سرد در برخی سال‌ها با حوادثی مانند خسارت باران و تگرگ رو به رو هستیم، عنوان کرد: در این مواقع عملکرد زعفران کاهش می‌یابد. این محصول به شدت تحت تاثیر دما و بارندگی است. سالی که بارندگی مناسب است، عملکرد بسیار خوب است.

ساربان بیان کرد: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ که میزان بارندگی در خراسان رضوی ۳۲۵ میلیمتر بود، ۳۲۰ تن زعفران در استان تولید شد. در سال‌های ۹۸ و ۹۹ که بارندگی حدود ۲۹۲ میلیمتر بود ۳۰۹ تن بود. در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ که سال سختی را از لحاظ بارندگی تجربه کردیم و بارندگی به ۱۱۹ میلیمتر رسید، عملکرد تولید زعفران به ۱۵۰ تن رسید. امسال پیش‌بینی‌ها با ۱۵۸ میلیمتر بارندگی تولید ۱۷۰ تن زعفران بود که خوشبختانه چون بارندگی در برخی مناطق استان مناسب بود، عملکرد زعفران استان بیشتر بود.

وی افزود: هر هکتار زعفران متوسط به صورت عادی ۲۱۸ نفرروز اشتغال ایجاد می‌کند. در خراسان رضوی ۱۲۹ هزار خانواده بهره‌بردار زندگی می‌کند که عمده زعفران استان مربوط به تربت حیدریه و اطراف آن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: البته این نگرانی وجود دارد که زیرساخت‌های لازم برای صادرات وجود نداشته باشد که همین موضوع موجب کاهش صادارت می‌شود. باید دنبال فرآوری و تولید دارو از از این محصول و استفاده از آن در بخش صنایع غذایی و… باشیم.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.