×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
افتتاح نخستین مرکز طب تسکینی (هاسپیس) در مشهد

سید احمد خطیب، مدیرعامل بنیاد خیریه دکتر خطیب امروز در نشست خبری افتتاح مرکز هاسپیس مشهد اظهار کرد: موافقت‌ها برای ایجاد مرکز هاسپیس را در سال ۱۳۹۰ گرفتیم. وجود این مرکز تا کنون سابقه‌ای در ایران ندارد و به همین دلیل چند سال طول کشید تا آیین‌نامه آن تدوین شده و به امضای وزیر برسد. دلیل دیر افتتاح شدن این مرکز باوجود آماده بودن آن از سال ۹۶ همین موضوع است که باعث وقفه در بهره‌برداری شد.

وی ادامه داد: در اسفند سال گذشته پروانه بهره‌برداری گرفتیم و از اردیبهشت‌ماه به صورت آزمایشی شروع به فعالیت کردیم. آخرین امکانات استاندارد را در این مرکز داریم. همچنین درمانگاه شبانه‌روزی هم در این مرکز وجود دارد دارد که ورود برای عموم مردم در درمانگاه آزاد است. در بخش هاسپیس بیماران لاعلاج حضور دارند.

مدیرعامل بنیاد خیریه دکتر خطیب عنوان کرد: زمین اینجا را از مسکن و شهرسازی در مزایده خریدیم. زمین حدود ۴۰۰۰ مترمربع است و ۵۵۰۰ مترمربع زیر بنا دارد. طراح ساختمان برای ساخت مرکز به چند کشور خارجی سفر کرد تا نمونه‌برداری کرده و سپس نمونه خود را بومی کند.

خطیب با اشاره به اینکه هزینه ساخت هاسپیس و درمانگاه شبانه‌روزی بیش از۱۰۰ میلیارد شده است، اظهار کرد: ما ۱۰ سوییت داریم و ظرفیت برای بستری در هاسپیس ۱۰ نفر است که تا ۳۰ نفر قابل افزایش است، اما از آنجا که۹۰ درصد کار ما در منزل است، هر تعداد بیمار مراجعه کند تحت پوشش قرار می‌دهیم ولی در بستری کردن محدودیت داریم.

وی در مورد مدت زمان نگهداری بیماران در هاسپیس عنوان کرد: امکانات ما محدود است. آیین‌نامه پیش‌بینی کرده که افراد دو هفته می‌توانند در اینجا بمانند، اما ما سعی می‌کنیم بیمار تا زمانی که نیاز دارد بتواند در اینجا بماند و همچنین امکانات را در خانه و در هر ساعت از شبانه‌روز به بیمار بدهیم.

مدیرعامل بنیاد خیریه دکتر خطیب درمورد نحوه پذیرش بیماران در هاسپیس گفت: پذیرش ما با تایید پزشک متخصص است که باید به صراحت بنویسد که بیمار دوره حاد بیماری را گذرانده و قابل بستری در بیمارستان نیست. خیلی از مواقع پزشکان بیماران لاعلاج را به چنین مراکزی معرفی نمی‌کنند؛ زیرا بیماران لاعلاج به نوعی کارخانه پول برای پزشکان هستند و هر روز قسمتی از بدن آنها دچار مشکل می‌شود؛ بنابراین خود خانواده باید به پزشک بگوید که بیمار را به هاسپیس معرفی کند.

خطیب با بیان اینکه در آیین‌نامه هاسپیس عنوان شده که حتی تا ۱۳ ماه بعد فوت بیمار باید با خانواده او در ارتباط باشیم و مشاوران ما به آنها خدمات بدهند تا بهتر با مشکل کنار بیایند، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بیمار تا لحظه آخر از این آزمایشگاه به آن آزمایشگاه و از این دکتر به آن دکتر می‌رود و بعضا بیماران ماشین و خانه خود را می‌فروشند و خرج بیماری می‌کنند، درحالی که طبق نظر پزشکان چند ماه دیگر بیشتر زنده نیستند و این هزینه‌ها به نوعی هزینه اضافی برای خانواده بیمار و دولت است. هاسپیس از این مسائل جلوگیری می‌کند و کمک می‌کند که بیمار بتواند با عزت کامل، درد کمتر و آرامش بیشتر روزهای پایانی زندگی خود را بگذراند.

 

وی درمورد نرخ خدمات در این مرکز گفت: نرخ‌ها در مجموع به چند صورت خصوصی، دولتی و خیریه است، اما هزینه‌ای که در اینجا از بیماران گرفته می‌شود براساس نرخ خیریه است. اگر کسی بسیار نیازمند باشد با تایید واحد مددکاری خدمات برای آنها رایگان است.

مدیرعامل بنیاد خیریه دکتر خطیب در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا حضور در این مراکز باعث ناامیدی افراد نمی‌شود؟ تصریح کرد: سعی ما این است که اینجا حالت بیمارستان را نداشته باشد. مشاور و روانشناس بالینی داریم که به بیمار و خانواده او کمک می‌کنند. همچنین در واقعیت خیلی از بیمارها و خانواده‌شان می‌دانند که بیماری در چه سطحی است و بیمار احتمالا تا چند وقت دیگر زنده نخواهد بود.

خطیب ادامه داد: در تمام کشورها پزشکان دنبال درمان هستند اما گاهی این اتفاق نمی‌افتد و درمانی وجود ندارد. در چنین مواقعی افراد را به مراکز هاسپیس معرفی می‌کنند. پزشک وقتی گواهی می‌دهد که بیمار مرحله حاد را گذارنده و در بیمارستان قابل بستری نیست، آن وقت سراغ خدمات تسکینی و مراکز هاسپیس می‌روند.

مدیرعامل بنیاد خیریه دکتر خطیب در مورد پذیرش اتباع خارجی در هاسپیس خاطرنشان کرد: اتباع مجاز هم در هاسپیس پذیرفته می‌شوند. در ۱۸۰ کشور دنیا این مراکز وجود دارد در کشورهای اسلامی هم چنین مراکزی داریم حتی در پاکستان و مالزی نیز چنین مراکزی داریم. وی با بیان اینکه برای ساخت این مرکز یک ریال کمک بیرونی چه از جانب دولت و نهادها یا دیگر خیران نداشته‌ایم، گفت: تمام هزینه‌ها توسط دکتر خطیب تامین شده است. اگر خیری بخواهد با ما همکاری کند این امکان وجود دارد.

خطیب درمورد تاثیر تحریم بر ساخت این مرکز گفت: بانک‌های آمریکا با بانک‌های ایران ارتباطی ندارند و به همین دلیل باید بانک واسطه‌ای باشد. بانک‌های اروپایی هم طبق قوانین اتحادیه اروپا بانک‌های ایرانی را تحریم کرده بودند. دکتر خطیب در آمریکا وکیل گرفتند و تنها ایرانی‌ای هستند که توانستند از آمریکا مجوز بگیرند که به مقصد ایران پول بفرستند. این اقدام کاری بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر بود و ما دو سال در زمان ترامپ به این دلیل گیر کرده بودیم.

وی در خصوص رضا خطیب، بنیانگذار بنیاد خیریه دکتر خطیب بیان کرد: ایشان مشهدی هستند. پزشکی را در ایران گذراندند و برای تخصص به آمریکا رفتند. دکتر خطیب جراح و متخصص مغز و اعصاب در آمریکا هستند.

مدیرعامل بنیاد خیریه دکتر خطیب افزود: دکتر خطیب در سال ۸۰ تصمیم گرفتند بنیاد خیریه‌ای که در آمریکا بود را به مشهد منتقل کنند. در همان زمان در محل منزل پدری ایشان سه خانه خریداری شد و یک مجتمع شامل درمانگاه و هتل آپارتمان ساخته شد. درمانگاه و هتل آپارتمان وقف شده. درآمد هتل آپارتمان صرف بیماران نیازمند می‌شود. در حال حاضر ۶۰۰ خانوار که شامل ۳۰۰۰ نفر می‌شود را تحت پوشش داریم. خدمات درمانی این افراد را تا هر مرحله‌ای که نیاز باشد انجام می‌دهیم.

وی یادآور شد: این ۶۰۰ خانوار پنجاه فرزند نخبه و ممتاز دارند که دکتر خطیب تعهد کردند تا هر زمان که آنها درس بخوانند هزینه تحصیلشان را پرداخت می‌کنند.همچنین هر ۴۵ روز یکبار به خانواده‌ها بسته مواد غذایی می‌دهیم.

لارم به ذکر است «هاسپیس» عنوان واژه‌ای است که به معنای مهمانداری، پذیرایی و نگهداری از یک مهمان بکار می‌رود و در اصطلاح پزشکی به مرکزی گفته می‌شود که از بیماران لاعلاج نگهداری کرده و به آنان خدمات مختلف پزشکی، عقیدتی، روانشناسی و… ارائه می‌کند تا روزهای پایانی عمر خود را در فضایی با آرامش سپری کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.