×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 30 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اعلام ویژه برنامه‌های بزرگداشت سالروز ورود آزادگان در مشهد

به گزارش توس اکو، حجت الاسلام مهدی حسن زاده نامقی صبح روز سه شنبه، ۲۴ مردادماه، در نشست خبری اعلام برنامه‌های ویژه روز ۲۶ مردادماه سالروز ورود آزادگان به میهن، در بنیاد شهید خراسان رضوی اظهار کرد: نخستین ویژه برنامه این ایام، اجلاسیه «الماس‌های درخشان» است که صبح فردا (۲۵ مرداد) و با حضور جمعی از آزادگان سرافراز و خانواده‌های آنان در استانداری خراسان رضوی برگزار می‌شود که این برنامه همزمان و به صورت وبینار با حضور فرمانداران شهرستان‌ها در سراسر استان برگزار می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی ادامه داد: همچنین فردا پس از اقامه نماز مغرب و عشا، ویژه برنامه شب خاطره و تجدید عهد با شهدای زنده انقلاب در محل یادمان شهدای گمنام پارک ملت مشهد برگزار می‌شود که آغاز این برنامه از آسایشگاه جانبازان امام خمینی (ره) خواهد بود.

نامقی بیان کرد: گردهمایی همسران و فرزندان آزادگان پیش از ایام اسارت آنان نیز روز ۲۸ مردادماه در تالار شهر واقع در میدان شهدا برگزار می‌شود.

او تصریح کرد: دیدار آزادگان با تولیت آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی، تجدید دیدار مسئولان استان و شهرستان‌ها با آزادگان با حضور در منازل آزادگان سرافراز، اکران تصاویر آزادگان متوفی، پخش تیزر و اکران خاطرات شهدا در فضای قطار شهری، تکریم آزادگان در ادارات و دستگاه‌های دولتی، سخنرانی‌های پیش از خطبه‌های نمازجمعه و بین الصلاتین مساجد توسط آزادگان سرافراز، پخش خاطرات و حماسه آفرینی‌های آزادگان در دوران اسارت از طریق صدا و سیما و تجدید میثاق با خانواده‌های شهدا و ایثارگران در گلزار شهدای بهشت رضا و سایر گلزار شهدای سراسر استان، از دیگر ویژه برنامه‌های تدارک دیده شده برای بزرگداشت این ایام است.

 

آزادگان بیان کننده نیمه پنهان دفاع مقدس هستند

در بخش دیگری از این مراسم، «علی اکبر عرفانی» مدیر موسسه پیام آزادگان نیز با بیان این که آزادگان بیان کننده نیمه پنهان دفاع مقدس هستند و هر روز زوایای جدیدی از ابعاد این بعد پنهان مانده از دفاع مقدس را می‌توان از زبان این عزیزان شنید، خاطرنشان کرد: بزرگداشت سالروز ورود آزادگان به کشور از ابعاد مختلف حائز اهمیت است. نخست، آزادی خود این عزیزان بود که پس از حدود یک دهه از آغاز جنگ تحمیلی صورت گرفت و اگر حمله نظامی عراق به کویت صورت نمی‌گرفت، شاید آزادی این عزیزان سال‌ها به تعویق می‌افتاد و اصلا بنای اولیه صدام بر آزادی اسرا نبود.

وی افزود: از سوی دیگر، ورود آزادگان در کشور با وجود این که از روز‌های شادی آفرین و بزرگ در تاریخ ایران است، اما سختی‌ها و تلخی‌هایی را نیز به همراه دارد که تا کنون، کمتر به آن پرداخته شده است.

عرفانی خاطرنشان کرد: این نکته را نیز نباید از یاد ببریم که آزادگان ما به دست بدترین دژخیم قرن به اسارت در آمده بودند و تحت انواع آزار و شکنجه‌ها قرار می‌گرفتند و حتی نام بسیاری از اسرا نیز در اسامی صلیب سرخ ثبت نشده بود.

وی افزود: از سوی دیگر، این نکته نیز حائز اهمیت است که مسئولان ایرانی بر اساس توصیه‌های اکید مرحوم امام (ره)، رفتاری بسیار انسانی و اخلاقی با اسرای اخلاقی داشتند و همین امر نیز موجب شد جمع زیادی از اسرای عراقی، تقاضای پناهندگی خود را ارائه کنند. برخی از همین افراد نیز پس از پناهندگی به ایران، در قالب لشکر بدر با نظامیان بعثی عراق جنگیدند و ۴۲۶ نفر از آن‌ها نیز در همین راه به شهادت رسیدند.

 

مقایسه وضعیت اسرای ایرانی و عراقی دوران دفاع مقدس

در بخش دیگری از این نشست، «محمدصادق خاکساری» مسئول وقت اردوگاه اسرای عراقی در مشهد نیز به مقایسه وضعیت اسرای ایرانی و عراقی حاضر در خاک دو کشور پرداخت و گفت: وضعیت نگهداری این اسرا در ابعاد مختلف تغذیه، بهداشت و درمان، استراحت، کار و فعالیت اقتصادی و … قابل مقایسه نیست. بر خلاف رفتار‌های غیرانسانی و شکنجه‌های دولت بعث عراق با اسرای ایرانی، مسئولان ایران با تاکید بر لزوم رعایت رافت اسلامی با اسرا، بر اساس معاهده ژنو با این اسرا رفتار می‌کرد و حتی امکانات و خدماتی بیش از این معاهده را در اختیار آن‌ها قرار می‌داد.

وی افزود: در این دوران در مجموع ۱۰ هزار و ۶۳۴ اسیر عراقی به ایران تقاضای پناهندگی دادند که در نهایت با برخی از توصیه‌های نیرو‌های صلیب سرخ به آنها، این تعداد به ۷ هزار و ۶۳۴ نفر رسید. بسیاری از آن‌ها در قالب سازماندهی‌های گردان‌های احرار و در کنار نیرو‌های ایران، به مقابله با تهاجم ارتش بعث پرداختند و از ۴۲۶ شهید این اسرا پیکر ۳۳۸ شهید شناسایی نشد و بسیاری از آن‌ها نیز به خیل جانبازان و مجروحان این جنگ پیوستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.