×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
استفاده از ظرفیت گفتگوی ادیان برای حمایت از مردم غزه

به گزارش توس اکو، دکتر احد فرامرز قراملکی در نشست خبری دومین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان که ظهر امروز با حضور جمعی از اصحاب رسانه در نمایشگاه دائمی این مرکز برگزار شد ، عنوان کرد: این همایش بین‌المللی امام رضا(ع) با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و دانشگاه امام صادق(ع) و مشارکت مراکز مختلف دانشگاهی و حوزوی داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از ابعاد زندگی امام رضا(ع) گفت وگو با ادیان است، نخستین دوره از این همایش در سال ۱۳۹۷ برگزار شده است، به اهداف این همایش اشاره کرد و گفت وگو و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان و مذاهب در کنار یکدیگر، تقویت تعامل علمی بین دانشمندان ادیان و مذاهب گوناگون، تقویت تعامل علمی میان مؤسسات دینی ایران و سایر کشورهای جهان،همفکری ادیان و مذاهب در چالش های اجتماعی دوره معاصر،تاکید بر نقش خانواده به عنوان نهادی مقدس از منظر ادیان و مذاهب را برخی از این اهداف برشمرد.

به گفته قراملکی از سال گذشته نیز دبیرخانه دومین کنگره جهانی راه‌اندازی شد و در همین راستا شورای سیاست‌گذاری تشکیل و دبیر و اعضاء این دبیرخانه انتخاب شدند. همچنین به منظور زمینه‌سازی علمی جهت مشارکت هرچه بیشتر پژوهشگران در این همایش، پیش نشست‌های متعددی به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی در سطح ملی و بین المللی در مراکز دینی مختلف برگزار شده است.

وی ادامه داد: ۳۲ نهاد حمایت کننده و ۸۱ مرکز تحقیقاتی از کشورهای اروپایی، آمریکایی و خاورمیانه در این همایش با ما مشارکت و همکاری داشتند و کمیته علمی داخلی متشکل از ۳۴ نفر از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و ۱۸ دین پژوه جهانی تشکیل شده است.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه با بیان اینکه، تاکنون ۱۸ پیش نشست در شهرهای مختلف و ۸ پیش نشست در کشورهای عراق و ایتالیا برگزار شده است، افزود: ۱۰ مجموعه سخنرانی با تاکید بر خانواده و اهمیت تحکیم آن یکی از امتیازات این پیش نشست‌هاست.

وی یکی از امتیازات این پیش نشست‌ها را برگزاری درمعابد و با حضور ادیان مختلف و کلیساها و آتشکده‌های زرتشتی در مناطق مختلف کشور و ارتباط با مراکز ادیان دانست و اظهار کرد: در این همایش دانشمندان تراز اول با مشارکت ادیان مختلف مسیحی، زرتشتی، کلیمی و …مشارکت دارند.

دکتر قراملکی ابراز کرد: خوشبختانه همایش نخست طبق سیاست گذاری آگاهانه جنبه عمومی بالایی داشت و بر جنبه فرهنگی تاکید شده بود از همین رو بازتاب رسانه ای گسترده‌ای داشت اما جهت گیری دومین دوره از این همایش نخبگانی است و با تاکید بر مناظرات امام رضا(ع) در فلسفه دین و الهیات تطبیقی برنامه ریزی شده است.

رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: مقرر شده است آورده‌های همایش توسط گروه ادیان بنیاد پژوهش‌های اسلامی عمومی‌سازی شود و در اختیارمخاطبان قرار گیرد.

وی ابراز کرد: ۶۰ کتاب در سطح جهانی درحوزه روش‌شناسی ادیان و خانواده شناسایی شده که هر کتاب به شکل مقاله معرفی شده است و تلاش داریم آورده های این همایش عمومی‌سازی شود، مبنای ما در این همایش میراث رضوی در گفت وگوی ادیان است و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آثاری را در این حوزه در دست چاپ دارد.

وی بیان کرد: الگوی ما از گفتگوی ادیان به مثابه رفع اختلاف است، از همین رو بر نقاط مشترک ادیان و مذاهب مختلف و رفع اختلاف تاکید داریم.

قراملکی ادامه داد: در دومین دوره از این همایش بنا داریم از ظرفیت گفتگوی ادیان در حمایت از مردم غزه استفاده کنیم در واقع گفتگوی ادیان صرفاً یک نظریه نیست و باید به ظرفیتی در حمایت از مردم مظلوم غزه تبدیل شود.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در خصوص برنامه‌های این همایش گفت: آئین افتتاحیه این همایش در تاریخ چهارشنبه ۲۷ دیماه با حضور تولیت آستان قدس رضوی و سخنرانی دکتر اعوانی همراه با برگزاری نشست‌هایی به زبان انگلیسی، فارسی و عربی با سخنرانی ۱۱ استاد از کشورهای ترکیه، اندونزی، چین، عراق و کویت، ۶۵ استاد از مراکز حوزوی و در مجموع ۲۴ سخنرانی داخلی و ۱۱ سخنرانی بین‌المللی همراه با رونمایی از ۲۶ پوستر تدارک دیده شده است.

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.