×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
ارزآوری ۹۱۰ میلیون دلاری صادرات پسته

امارات، اردن، ارمنستان، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، اسلواکی، افغانستان، امارات، اوکراین، ایتالیا، آلمان، برزیل، بلاروس، بلژیک، پاکستان، تاجیکستان، تایلند، تایوان، ترکمنستان، ترکیه، چین، ژاپن، سنگاپور، سوریه، سوئیس، صربستان، عراق، روسیه، فرانسه، فیلیپین، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، گرجستان، لبنان، لهستان، لیبی، مالزی، مکزیک، هلند، هند و هنگ کنگ مقاصد صادراتی پسته ایرانی در پنج ماهه نخست سال بوده اند.

صادرات ۹۱۰ میلیون دلاری پسته ایران در سال گذشته

محمدکاظم رمضانی، یکی از صادرکنندگان پسته با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به ۱۳۵ هزار تن پسته به ارزش ۹۱۰ میلیون دلار از ایران صادر شد، گفت: سالانه ۲۰ هزار تن پسته از ایران به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا صادر می شود.

وی سطح باغات بارور پسته کشور را حدود ۴۲۰ هزار هکتار و میزان تولید از این سطح را نزدیک به ۳۸۵ هزار تن عنوان کرد و افزود: بر اساس گزارش سیستم هشدار سریع اتحادیه اروپا میزان مرجوعی پسته ایران به دلیل آلودگی به آفلاتوکسین از سال ۲۰۱۷ تاکنون زیر ۵ درصد بوده که عدد خوبی است.

رمضانی اظهار داشت: مقررات سختگیرانه ای برای واردات پسته سالم به اتحادیه اروپا حاکم است و همایش ملی سلامت پسته که هفته دیگر برگزار می شود، می تواند به توسعه صادرات این محصول به کشورهایی نظیر استرالیا، ژاپن، کل کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه اوراسیا نیز کمک کند.

قول سازمان توسعه تجارت برای رفع مشکلات تعهد ارزی
یکی از مشکلات پیش روی صادرکنندگان پسته به تعهد ارزی آنان بر می گردد به همین دلیل آن طور که علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت می گوید قرار است در آینده نزدیک برای توسعه صادرات این محصول مشکلات تعهد ارزی آنان حل شود. در همین خصوص محمد صالحی، رئیس هیات مدیره انجمن پسته در گفت و گو با «ایران» گفت: طی سال های اخیر خشکسالی و سرمازدگی به کاهش تولید و به تبع آن کاهش صادرات این محصول منجر شده است.

وی افزود: از طرف دیگر صادرکنندگان با مشکل تعهد ارزی روبه رو هستند که با توجه به جلساتی که با سازمان توسعه تجارت داشتیم قرار است این مشکل حل شود تا دوباره شاهد توسعه صادرات پسته و ارزآوری بیشتر این محصول باشیم.

تاثیر عوارض نیم درصدی بر صادرات پسته
صالحی درخصوص وضع عوارض نیم درصدی برای صادرات محصولات کشاورزی نیز گفت: پسته به آب بسیار کمی برای رشد نیازمند است، از طرف دیگر کل سود صادرات این محصول ۱٫۵ تا ۲ درصد است و با توجه به اخذ نیم درصد آن توسط گمرک دیگر صادرات این محصول به صرفه نیست و همین امر منجر به افزایش قاچاق پسته شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن پسته در ادامه خاطرنشان کرد: قیمت هر کیلو پسته صادراتی بسته به انواع مختلف آن بین ۷ تا ۹ دلار و کشورهای مقصد این محصول چین، کشورهای اروپایی، خاورمیانه، هند و روسیه هستند. وی امریکا را مهم ترین رقیب ایران در تولید پسته دانست و افزود: سال گذشته در امریکا حدود ۶۰۰ هزار تن پسته تولید شد که این حجم از تولید در مقابل ۱۵۰ هزار تن پسته تولیدی ما بسیار بالاتر است، در حال حاضر امریکا رتبه نخست را در تولید پسته در جهان دارد.

موجودی ۱۵۰ هزار تنی پسته در انبارها
صالحی خاطرنشان کرد: امسال میزان تولید پسته به ۱۳۵ هزار تن رسیده که با توجه به پسته ای که از سال گذشته در انبارها مانده، می توان گفت بیش از ۱۵۰ هزار تن پسته در انبارهای سراسر کشور موجود است.

وی افزود: برداشت پسته از باغ ها و مزارع سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و بزرگترین استان تولیدکننده آن یعنی کرمان شروع شده است. رئیس هیات مدیره انجمن پسته با بیان اینکه در سال ۹۹ حدود ۲۲۰ هزار تن و در سال گذشته ۱۵۰ هزار تن پسته در کشور تولید شد، اظهار کرد: با این حال متاسفانه به دلیل خشکسالی و سرمازدگی انتظار می رود تا ۱۵ مهرماه (اتمام فصل برداشت) ۱۳۵ هزار تن پسته از باغ های سراسر کشور برداشت شود.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.