×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
احتمال کمبود گاز صنایع خراسان رضوی در زمستان امسال چقدر است؟

علی اکبر لبافی در خصوص مشکلات صنایع خراسان رضوی در فصل سرما و تامین گاز صنایع اظهار کرد: یکی از موانع جدی توسعه استان و استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان برای توسعه صنعتی، کمبودهای موجود در حوزه انرژی از جمله برق و گاز است. خراسان رضوی استانی رو به توسعه معدنی و فولادی بوده و در این استان رویکرد به سمت صنایع سنگین است. این صنایع نیازمند انرژی است‌.

وی افزود: به طور کلی عدم تامین انرژی در خراسان رضوی یکی از موانع جدی در جهت استفاده از ظرفیت‌ها و توسعه ظرفیت‌هایی است که می‌توان برای استان برنامه ریزی کرد. حل این مساله نیازمند چانه زنی است.

رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تصریح کرد: موضوع کمبود انرژی بیشتر در فصل سرما به خصوص در زمستان نمایان شده و این مساله دو علت دارد. مورد اول اینکه خطوط انتقال گاز در استان کفاف مصرف را به دلیل دامنه مصرف بالا و توسعه روز افزون در استان را نداده و از طرفی ارزش حرارتی در خراسان رضوی نسبت به میانگین کشور کمتر است، در نتیجه این مساله موجب شده در زمستان گاز مورد نیار بخش تولید تامین نشود. در تابستان نیز کمبود انرژی در زمینه برق صنایع را با مشکل مواجه می‌کند.

وی افزود: به همین دلیل صنایع در زمستان سوخت جایگزین مصرف می‌کنند. طی سال گذشته این سوخت در اختیار صنایع قرار گرفت، اما برخی از صنایع به دلیل عدم داشتن مشعل دوم نتوانستند از گازوئیل و مازوت بهره برده و درنتیجه غیر فعال شدند. از طرفی به دلیل مشکلات زیست محیطی صنایع با جرایم مواجه می‌شوند.

لبافی با اشاره به راه حل مشکل صنایع ادامه داد: باید در این زمینه مشکلات به صورت ریشه ای حل شده و خطوط انتقال گاز در استان اصلاح و توسعه پیدا کند. این مساله نیازمند پیگیری از طرف نمایندگان استان و شرکت گاز استان است.

وی افزود: در سفر رییس جمهور به مشهد موضوع ذخیره گاز در سرخس در قالب مخازن ذخیره گاز مطرح و در دستور کار قرار گرفت. هنوز میزان پیشرفت این مخازن مشخص نیست‌.با توجه به اینکه در تابستان گازی مصرف نمی‌شود پس قابلیت ذخیره وجود دارد.

رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به تشریح موضوع تقاضای استثنائات تبصره ۸ ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده به کارگاه‌ها و کارخانجات تولیدی و به طور کلی صنایع پرداخت و گفت: در فصل زمستان اصولا با کمبود گاز مواجه می شویم و برخی واحدهای صنعتی بایستی از مشعل دوم خود استفاده نمایند که این موضوع در نهایت به جریمه بنگاه‌ها از سوی دستگاه محیط زیست منجر می‌شود.

لبافی ادامه داد: قانونگذار در تبصره ۸ ماده ۲۷ قانون مالیات ارزش افزوده آورده است، در صورتی‌که پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌هایی که سوخت اصلی آنها نفت‌کوره و نفت‌گاز نیست، در مقاطع خاصی از سال با درخواست دولت، مجبور به استفاده از سوخت‌های مزبور شوند، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است این موضوع را در احتساب سطح و مدت آلایندگی آن واحدها لحاظ نماید و افزایش آلایندگی ناشی از استفاده نفت کوره و نفت گاز را مطابق با قبل از الزام مزبور محاسبه کند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که در شرایط فعلی کشور بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی به دلیل عدم تامین گاز و خارج از میل و اراده مسئولان بنگاه اقتصادی، از استفاده از سوخت گاز منع و به ناچار ملزم به استفاده از سوخت های جایگزین دارای آلایندگی هستند، به شورای گفت و گو پیشنهاد می گردد تبصره ۸ ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده (عوارض سبز) مصوب سال ۱۴۰۱ به بنگاه‌های اقتصادی صنعتی تولیدی نیز تسری پیدا کرده و از طریق شورای مرکز به دولت پیشنهاد شود.

لبافی تصریح کرد: در سال جاری باید دید که حاکمیت چه تصمیمی برای گاز صنایع با ورود به فصل زمستان در نظر می‌گیرد. شاید در زمستان سال جاری مشکلی ازلحاط تامین گاز برای صنایع وجود نداشته و گاز صنایع قطع نشود. درزمان قطع گاز صنایع فولادی از این مساله بیشتر آسیب دیده و سایر صنایع به دلیل وجود مشعل دوم طبیعتا می‌توانند با افزایش هزینه‌ها فعال باشند. انتقال و خرید مازوت برای صنایع بسیار هزینه بر بوده و موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود./ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.