×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز پذیرش دانشجو بدون کنکور در مراکز علمی کاربردی خراسان رضوی

به گزارش توس اکو، محمدجواد سلجوقی گفت: درحال حاضر ۳۰ مرکز در استان فعالیت می کنند که در ۳۸۰کد رشته محل، پذیرش صورت خواهد گرفت. با توجه به دانشگاه های متعددی داریم، سهم آموزش های دانشگاه علمی کاربردی درحال حاضر نزدیک به ۳۰درصد از دانشگاه ها است.

سلجوقی تاکید کرد: این دانشگاه بر اساس نیاز‌ واقعی بازار کار، پذیرش در رشته ها دارد و به طور معمول رشته هایی آمو‌زش می دهد که رشته مورد نیاز جامعه کاری باشد.

رئیس این دانشگاه جامع در ادامه تصریح کرد: ۱۶ هزار دانشجو در مراکز علمی کاربردی استان خراسان رضوی مشغول به کار هستند و همچنین حدود ۲۵۰۰ مدرس در این دانشگاه مشغول به تدریس هستند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی با توجه به اهداف مدنظر سهمی در بخش اقتصادی دارد به نقش دانشگاه های علمی کاربردی در اشتغال اشاره کرد و افزود: ۳۰درصد سهم اشتغال در بخش صنعت است و ۲۵درصد دانشجویان در بخش صنعت مشغول به تحصیل هستند. ۴۶درصد سهم اشتغال استان در بخش خدمات است که ۴۷ درصد دانشجویان ما در بخش خدمات مشغول به کار هستند و ۲۶ درصد در بخش فرهنگ و هنر. همچنین ۲۴درصد سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی است که سهم کمتری از دانشجویان ما به دلیل تعطیلی مراکز در این حوزه فعالیت دارند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کربردی خراسان رضوی گفت: دانشگاه در ترم گذشته و ترم جدید۱۱۰ رشته جدید را معرفی کرده که تحول بزرگی در این دانشگاه محسوب می شود. ما در پذیرش مهر ماه ۲۰ درصد رشد داشتیم علی رغم اینکه اکثر دانشگاه ها از از نظر جذب تعداد دانشجو جذب نداشتند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت : شهریه ها نسبت به مهر ماه تغییری نداشته است و بیشتر رشته های جدید درزمینه آی تی و خدمات است و آن عم به خاطر بازار کاری که دارد.

سلجوقی با اشاره به ظرفیت ۲۰ هزار نفری دانشگاه علمی کاربردی خراسان رضوی، اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد ظرفیت خالی در این دانشگاه وجود دارد؛ البته در حوزه‌های خدمات و مدیریت تقاضای بیشتری برای ثبت نام وجود دارد و در بهمن ماه و مهرماه سال گذشته حدود ۲۰ درصد رشد پذیرش را شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: در نظر داریم ظرفیت خالی ۵۰ درصدی را با مقوله‌های پژوهش و خانه‌ نوآوری و استارتاپ‌ها پر کنیم. در بسیاری از مراکز علمی کاربردی مرکز نوآوری وجود دارد و از ظرفیت خالی برای آموزش‌های کوتاه مدت در مراکز نوآوری و خلاقیت استفاده می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی ضمن تقسیم دانشگاه‌های کشور به سه دسته، دانشگاه‌هایی که مرزهای دانش را گسترش می‌دهند، دانشگاه‌هایی که آموزش برای آموزش می‌دهند و سوم دانشگاه‌هایی که در حوزه اشتغال فعالیت می‌کنند، بیان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی از جمله دانشگاه‌هایی است که در حوزه اشتغال و در ارتباط با نیازهای جامعه فعالیت می‌کند.

سلجوقی در ادامه تاکید کرد: سیاست علمی کاربردی تامین نیاز بازار کار است. یکی از اهداف دانشگاه بحث اشتغالزایی و توانمندسازی شاغلین است . به همین دلیل بیشترین رشته هایی که داریم در حوزه است این دانشگاه تنها دانشگاهی است که در هر پذیرش نیازسنجی می کند و اساس تقاضا رشته ها تغییر می کند

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر از سال گذشته دانشگاه بر اساس طرح آمایش آموزش عالی و سرزمین پذیرش انجام می‌دهد و به عبارتی مراکز برنامه چهار ساله دارد. سیاست دانشگاه اینکه اگر برای رشته ای متقاضی نباشد و یا بازار کاری وجود نداشته باشدم رکز تعطیل می شود.

سلجوقی گفت: ببش از ۱۰۰دانشجوی اتباع در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که بیشتر از کشورهای عراق و افغانستان  می باشند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.