×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
آغاز به کار دومین کنگره بین‌المللی تغذیه در مشهد

به گزارش توس اکو، دبیر علمی دومین کنگره بین‌المللی تغذیه در آیین افتتاحیه دومین کنگره بین‌المللی تغذیه که با موضوع “از آزمایشات پایه تا مطالعات بالین” در مشهد در حال برگزاری است گفت: این کنگره بین‌المللی با موضوعات مختلف حوزه تغذیه از پایه تا بالین و با حضور پزشکان متخصص رشته‌های مختلف از نقاط مختلف ایران و همچنین کشورهای آمریکا، آلمان، ونزوئلا، شیلی، پاکستان، ترکیه، ایتالیا، نیجریه، ژاپن، اندونزی، مالزی، عراق و افغانستان در مشهد گشایش یافته است.

دکتر مجید غیور مبرهن افزود: این کنگره بین المللی با حضور متخصصان، دانشمندان و نخبگان بیش از ۳۰ کشور دنیا و به همت مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکاری مراکز و سازمان‌های جهانی همچون سازمان بهداشت جهانی، مرکز یونسکو، مرکز یونیسف و دانشگاه‌های داخل و خارج کشور همزمان با ایام میلاد فرخنده پیامبر اکرم(ص) و حضرت امام جعفرصادق(ع) در مشهد گشایش یافته است.

وی مهمترین مسائل مربوط به حوزه تغذیه را بحث سیاست‌گذاری غذا ذکر کرد و گفت: در حوزه سیاست‌گذاری غذا افراد متعددی دخیل هستند و تاکنون سبد غذایی کشور خوب تنظیم نشده است. به مشکلات اقتصادی کشور واقفیم اما مشکل، موضوعات مالی نیست؛ چراکه اعتقاد ما بر این است که با همین منابع مالی موجود، می‌توان برای سبد غذایی کشور برنامه‌ریزی بهتری داشت.

وی ادامه داد: این رویداد بین‌المللی از ۱۲ تا ۱۴ مهر ماه امسال به مدت سه روز در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار می‌شود.

دبیر علمی دومین کنگره بین‌المللی تغذیه گفت: معتقدیم که در بحث سلامت هرچه قدر که به موضوع تغذیه سالم توجه شود به همان نسبت از ابتلای به بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌شود.

غیور مبرهن افزود: در تلاش هستیم تا با برگزاری این کنگره بین‌المللی، آگاهی مردم در حوزه سلامت و در موضوع تغذیه سالم را افزایش دهیم.

 

نقش بی‌بدیل متخصصان تغذیه در سلامت تمامی جوامع به‌ خوبی دیده شده است

در این کنگره سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ظرفیت بسیار زیادی در حوزه پژوهش و در موضوعات مختلف از جمله تغذیه برخوردار است و این دانشگاه اساتید نخبه یک درصدی و صاحب سبک زیادی در تمامی رشته‌های مرتبط با حوزه سلامت از جمله رشته تغذیه دارد.

دکتر محسن تفقدی افزود: ما نقش بی‌بدیل متخصصان تغذیه را در سلامت تمامی جوامع به‌خوبی دیده‌ایم و معتقدیم که باید به موضوع بسیار مهم تغذیه سالم توجه شود.

وی اظهار کرد: آمادگی داریم تا با محققان و پژوهشگران حوزه تغذیه و فعالان شناسه دار این حوزه برای تبیین هرچه بهتر نقش کلیدی و اثربخش تغذیه سالم در حفظ سلامت جامعه همکاری کنیم.

 

لزوم ارائه آموزش‌های تغذیه در میان آحاد مختلف جامعه

دبیرکل مرکز یونسکو ایران نیز در این همایش گفت: ارائه آموزش‌های تغذیه در میان آحاد مختلف جامعه نقش بسیار مؤثری در دوری از مشکلات گوارشی و انواع سرطان‌ها دارد.: در موضوع تغذیه تحقیقاتی در بحث تراریخته‌ها صورت گرفته که نتایج خوبی تا این لحظه حاصل نشده و نیاز است که به محصولات با راندمان بالای تغذیه‌ای توجه شود.

دکتر علی‌اکبر متکان ادامه داد: اگر ما بتوانیم آموزش‌های تغذیه را در میان آحاد مختلف جامعه و متناسب با مزاج افراد داشته باشیم بسیاری از بیماری‌های مختلف از جمله مشکلات گوارشی و انواع سرطان‌ها از جمله سرطان پستان جلوگیری می‌شود.

وی عنوان کرد: ما به موضوع درمان و شیوه‌های درمانی به‌خوبی پرداختیم، اما روی موضوعات پیشگیرانه آن گونه که باید پرداخته نشده است. اگر به اندازه ۱۰ درصد اقدامات صورت گرفته در حوزه درمان در بحث پیشگیری و آموزش تغذیه صحیح کار کنیم از بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها و به تبع آن از هزینه‌های دارویی و درمانی جلوگیری می‌کنیم.

دکتر متکان افزود: با همکاری معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور، کمیسیون خانواده مجلس، سازمان بهداشت جهانی، مرکز یونیسف و مرکز یونسکو برنامه‌های ویژه‌ای در بحث آموزش‌های مرتبط با تغذیه و سلامت داریم که بزودی اعلام خواهد شد.

 

جای خالی یک برنامه تغذیه محور در حوزه سلامت

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران در حاشیه برگزاری آئین افتتاحیه دومین کنگره بین‌المللی تغذیه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کودکان آینده هر کشوری هستند و سرمایه‌گذاری برای آنان در بحث تغذیه سرمایه‌گذاری برای آینده کل کشور است، اظهار کرد: جای خالی یک برنامه تغذیه محور در حوزه سلامت خالی است و ما برای حفظ سلامت جامعه نیازمند تدوین و اجرای یک برنامه مناسب تغذیه‌ای هستیم.

پرفسور جعفر حسین متذکر شد: بسیاری از بیماری‌ها که در میان‌سالی می‌بینیم حاکی از تغذیه نامناسب در دوران کودکی بوده و اگر به این موضوع بسیار مهم توجه شود از تحمیل بسیاری از مشکلات جسمی و روحی و هزینه‌های دارویی و درمانی کلان جلوگیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ما نباید تنها به تغذیه کودک توجه کنیم، خاطرنشان کرد: ما همچنین باید به تغذیه مادر هم به طور ویژه توجه کنیم تا که کودک شیرخوار دچار سوءتغذیه نشود.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران افزود: یکی از مسائل مهم که در بحث تغذیه کودک باید رعایت شود تغذیه سالم بوده و در این خصوص خانواده مهمترین نقش را داشته و مسئولان دولتی و حکومتی هم نقشی تعیین‌کننده دارند.

پروفسور جعفر حسین اضافه کرد: این همایش مبتنی بر شواهد و تحقیقات بوده و از یک ارزش علمی بسیار بالایی برخوردار است و عمل به توصیه‌های بیان شده ما را از بسیاری از مشکلات تغذیه‌ای و حتی مرگ ناشی از آن به‌دور خواهد کرد؛ ایران جایگاه بسیار بالایی در حوزه سلامت دارد و در بحث واکسیناسیون پوششی ۹۰ درصدی داشته و مشهد و خراسان رضوی یکی از برترین شهرها و استان‌ها در این خصوص بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه بیماری سرطان ایمنی بدن را پایین می‌آورد تغذیه مناسب در این خصوص هم بسیار مهم است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.