×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
وضعیت ترانزیت کالا از خراسان رضوی به ترکمنستان

محمود امتی  در خصوص وضعیت ترانزیت خراسان رضوی در سال جاری اظهار کرد: ترانزیت استان با دو کشور افغانستان و ترکمنستان صورت می‌گیرد. ترانزیت استان با کشور افغانستان نسبت به سال گذشته به دلیل تحولات سیاسی در افغانستان کاهش داشته و تجار افغانستانی به علت تحولات سیاسی فعالیت کمتری داشته‌اند. از طرفی دیگر کالاهایی که توسط بخش دریایی به بنادر حمل می‌شود کرایه حمل بیشتری دارد. برای مثال کرایه حمل کالایی که از چین به بندرعباس حمل می‌شود ۳ برابر کرایه حمل از چین به بند کراچی است.

وی با اشاره به ترانزیت به آسیای میانه و کشور ترکمنستان افزود: بعد از شروع بیماری کرونا حدود ۹ ماه مرزها بسته بود و پس از بازگشایی پذیرش کالا بسیار کم بود و ناوگان ایرانی اجازه ورود به ترکمنستان را نداشت، تا اینکه دولت ترکمنستان مصوبه‌ای را تصویب و اجازه عبور ناوگان ایرانی را بر اساس این مصوبه با شرایط خاص را داد. همچنین ترکمنستان اعلام کرده است که تنها ۲۰ درصد عوارض یک و نیم دلار تا کیلومتر برای ورود و خروج به ترکمنستان را دریافت می‌کند. البته این مساله هنوز کاملا مورد تایید رانندگان و افرادی که به این کشور سفر کرده‌اند، قرار نگرفته است و این مساله به زودی مشخص می‌شود.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی بیان کرد: موضوع بعدی بحث ورود کامیون‌های ایرانی به مقاصد شهرهای ترکمنستان از داخل کشور ایران است. در این خصوص صحبت‌هایی شده اما در حال حاضر هنوز عملا این مساله رخ نداده زیرا پروسه گرفتن ویزا با مشکلاتی رو به رو بوده و طولانی است. به طور کلی هم اکنون ترانزیت به ترکمنستان مانند گذشته صورت می‌گیرد، یعنی کامیون‌های ایرانی محموله را تا مرکز لطف آباد و سرخس حمل و از آنجا با کامیون ترکمن بار را به مقصد مورد نظر چه داخل کشور ترکمستان یا کشورهای آسیای میانه بار حمل می‌کنند و تنها طی رزوهای آتی می‌توان در خصوص رفع مشکل نظر داد.

امتی با اشاره به اینکه در حال حاضر کالاهای متنوعی از طریق استان ترانزیت می‌شود، گفت: برداشتن محدودیت‌های ترانزیت و تردد روان کامیون‌های ایرانی درخواست شرکت‌های حمل و نقل و بخش خصوصی است.

وی با اشاره به مشکلات ترانزیت استان بیان کرد: بخشی از مشکلات ترانزیت استان نرم افزاری و بخشی دیگر مشکلات زیر ساختی یا سخت افزاری است. در بحث مشکلات نرم افزاری قوانین متعددی وجود داره که مخل فعالیت‌ها بوده یا تعدد آن‌ها در تصمیم گیری‌ها تاثیرگذار است. علاوه بر این قوانین کنوانسیون‌های بین المللی در بحث ترانزیت حاکم بوده و این موارد در حوزه ترانزیت محدودیت ایجاد کرده است.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از مسائل دیپلماسی اقتصادی است. در حوزه تزانزیت دو کشور خارجی در ارتباطند. اگر دیپلماسی فعال اقتصادی داشته باشیم، موجب می‌شود تا با همسایگان و کشورهای دنیا روابط تجاری بیشتر صورت گیرد، اما اکنون به دلیل تحریم‌ها در بخش دریایی هزینه کالاهایی که از بنادر دیگر به کشور حمل می‌شود، گرانتر است. همچنین توقف‌های مرزی نیز به دلیل عدم وجود مدیربت واحد مرزی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

امتی با اشاره به مشکلات سخت افزاری در حوزه ترانزیت تصریح کرد: به لحاظ سخت افزاری در بنادر وقتی بار زیادی وجود دارد، شاهد طولانی شدن پروسه حمل کالاهای ترانزینی هستیم. مورد بعدی نامناسب بودن جاده‌ها و عدم وجود زیر ساخت مناسب در زمینه ترانزیت است. همچنین از دیگر مشکلات حوزه ترانزیت می‌توان به فرسودگی ناوگان حمل و نقل است. ناوگان بین المللی یعنی اینکه بتوانیم با کامیون همسایگان و کشورهای همسایه رقابت کرد، اما فرسودگی حمل و نقل شرایط رقابت را از ما گرفته است. فرسودگی کامیون‌ها و ناوگان حمل و نقل موجب افزایش کرایه حمل شده و بهای تمام شده کالای تزانزیتی و صادارتی را گرانتر کرده است. در کشور ما صدها هزار ناوگان باری وجود داشته و کامیون‌هایی که در مسیر بین المللی حمل و نقل انجام میدهند باید استاندارهای لازم را داشته باشند. کشورهای خارجی برای بحث ترانزیت استاندارهای خاص خود را داشته و ۷۰ درصد ناوگان ما امکان حمل بار به کشورهای خارجی را ندارند. اگر این مشکلات عنوان شده حل شود شاهد رشد ترانزیت در استان خواهیم بود. همچنین در حال حاضر شرکتهای لجستیک قوی در استان نداریم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.