×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هر تن کالای ترانزیتی بین ۱۷ تا ۲۰ دلار درآمد ایجاد می‌کند/سود سرشار ترانزیت برای اقتصاد کشور

احمد زمانیان‌یزدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت صنعت حمل‌ونقل در ایران و خصوصا خراسان‌رضوی اظهار کرد: حمل‌ونقل یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد در ابعاد گوناگون آن از جمله تولید،کشاورزی و… بوده و همچنین یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی محسوب می‌شود. کشور ما از لحاظ کریدورهای بین‌المللی در یک موقعیت جغرافیایی مطلوب و مناسب قرار دارد. مرزهای مشترک ایران با کشورهای همسایه و نیازمندی بخش اعظمی از کشورهای اطراف ایران به کالاهای صادراتی کشور، از جمله پتانسیل‌های چشمگیرمان در این حوزه محسوب می‌شود.

فعالیت ۲۵۰ شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی در خراسان‌رضوی

وی افزود: حمل‌ونقل همچنین ظرفیت خوبی برای جذب سرمایه‌گذاران دارد و از گذشته تا کنون شرکت‌های خصوصی متعددی در این زمینه ورود کرده و افراد زیادی به انجام فعالیت‌های حمل‌ونقلی پرداخته‌اند. درحال حاضر ۲۵۰ شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی در خراسان‌رضوی مشغول به فعالیت هستند که نقش عمده‌ای در جابه‌جایی کالاهای صادراتی و ترانزیت دارند. در این زمینه اشتغال‌زایی خوبی نیز صورت گرفته است و در نتیجه فعالیت این شرکت‌ها در حوزه حمل‌ونقل، برای ۲۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد شده است که تمام این مراحل توسط بخش خصوصی و بدون کمک بخش دولتی طی شده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی خراسان رضوی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه حوزه حمل و نقل بیان کرد: استان ما نیز با توجه به مرزهای مشترکی که با افغانستان و ترکمنستان دارد و همچنین دروازه‌ای که از طریق کشور ترکمنستان به سوی تجارت با دیگر کشورها می‌گشاید، ظرفیت خوبی در استفاده از پتانسیل‌های منحصر به فرد خود در این حوزه دارد. هرچند که طی دو سال اخیر به دلیل محدودیت‌های کرونا و بسته شدن مرزهای ترکمنستان، حجم ترانزیت کالای صادراتی‌مان کاهش یافت، اما برای جبران این مسئله و جلوگیری از روند نزولی صادرات، به کشف راه‌های جایگزین پرداختیم. یکی از راه‌های جایگزینی که برای صادرات کالا به کشورهای همسایه مورد استفاده قرار دادیم، ارسال ناوگان‌های حامل بار به کشورهایی همچون قزاقستان، ازبکستان و… از طریق آذربایجان و آستارا بود.

زمانیان گفت: همچنین طی ۹ ماه اخیر روش‌های جدیدی برای صادرات کالا و حمل ناوگان‌ها با ترکمنستان مقرر شده است. رئیس جمهور نیز طی سفری که به ترکمنستان داشت از مسئولین مرتبط این کشور خواستار بازگشایی مسیر و تسهیل تردد ناوگان‌های ایرانی شد. هرچند که به عملی شدن این مسئله چندان خوش‌بین نیستیم، اما امیدواریم ترکمنستان به این قول و قرار پایبند باشد. روابط تجاری و حمل‌ونقلی ایران با افغانستان نیز با توجه به تغییرات ایجاد شده در این کشور تا حدودی کاهش یافته و از حجم کالاهای صادراتی و ترانزیتی کم شده است. سرمایه‌گذاران افغانستانی به دلیل عدم ثبات سیاسی و اقتصادی در این کشور، فعالیت خود را متوقف کرده‌ و یا از افغانستان خارج شده‌اند که این از مسائلی است که تاثیر مستقیمی در کاهش مراودات تجاری ما با این کشور دارد.

مانع تراشی برخی از سازمان‌ها و وضع قوانین نامناسب موجب کند شدن روند فعالیت‌های صنعت حمل و نقل خراسان رضوی شده است

وی ادامه داد: طی ۲۸ سال گذشته که خراسان‌رضوی فعالیت‌های حوزه حمل‌ونقل را به طور جدی آغاز کرده است، سرمایه‌گذاری‌های خوبی نیز در این زمینه انجام شده که مورد استقبال نیز قرار گرفته است. اما در دو سال اخیر روند فعالیت‌های حمل‌ونقلی و فعالیت‌های وابسته به آن، تا حدودی کاهش پیدا کرده و سیر نزولی را پشت سر گذاشته است که از عمده دلایل این اتفاق، علاوه بر محدودیت‌های کرونا به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران می‌توان اشاره کرد. همچنین مانع تراشی برخی از سازمان‌ها و وضع قوانین و مقررات نامناسب موجب کند شدن روند فعالیت‌ها این حوزه شده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: موارد مذکور موجب کاهش اشتیاق و تمایل شرکت‌های خصوصی حمل‌ونقل بین‌المللی به فعالیت در این زمینه شده است که دلیل عمده این اتفاق سنگ‌اندازی‌های مسئولان داخلی و وضع قوانین نامناسب است. ترانزیت برای اقتصاد کشور ما یک نعمت بزرگ محسوب می‌شود. هر تن کالای ترانزیتی تنها برای دولت بین ۱۷ تا ۲۰ دلار درآمد دارد. اگر سالانه میانگین ۱۰ میلیون تن ترانزیت صورت بگیرد، حدود ۲۰۰ میلیون دلار برای دولت درآمد ایجاد خواهد شد که رقم بسیار چشمگیری است و ترانزیت پس از نفت درآمدزایی سرشاری دارد که دولت باید توجه کافی به این مسئله داشته باشد.

زمانیان اظهار کرد: اگر برای توسعه ترانزیت به انجام اقدامات مطلوبی بپردازیم و نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم، درآمد بسیار خوبی عاید دولت و بخش خصوصی خواهد شد. همچنین ترانزیت کالا درآمد بسیار خوبی برای خراسان رضوی نیز به همراه دارد و موجب افزایش اشتغال‌زایی در سطح استان و کشور می‌شود. بخش خصوصی در این زمینه، به دولت متکی است و از آن انتظار دارد نگاه تسهیل‌گرایانه‌ای نسبت به این مسئله داشته باشد. اما متاسفانه دولت در برخی موارد نگاه سخت‌گیرانه‌ای دارد و کار را برای بخش خصوصی دشوار می‌کند.

هر تن کالای ترانزیتی بین ۱۷ تا ۲۰ دلار درآمد ایجاد می‌کند/سود سرشار ترانزیت برای اقتصاد کشور

بیش از ۵۰ درصد از ناوگان‌های حمل و نقل کشور فرسوده است

وی ضمن تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان‌ حمل و نقل گفت: متاسفانه بیش از ۵۰ درصد از ناوگان‌ های کشور فرسوده است و اگرچه که ناوگان‌های فرسوده قادر به تردد درون کشور هستند، اما اگر شرایط به گونه‌ای پیش برود که مرزهای سایر کشورها مثل ترکمنستان باز شود و تردد به صورت آزاد در آنجا صورت بگیرد، کشورهای مذکور اجازه تردد ناوگان‌های فرسوده ما را نخواهند داد. دولت‌ها تا کنون اقدامات زیادی برای نوسازی یا جایگزینی ناوگان‌ها انجام داده‌اند که با موفقیت همراه نبوده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و نقل بین المللی خراسان رضوی تصریح کرد: کارخانه‌های داخل کشور ظرفیت محدودی برای تولید یا مونتاژ کامیون دارند، از طرفی قیمت ساخت کامیون‌ها در داخل کشور نیز بسیار افزایش یافته است. واردات کامیون از کشوری مانند آلمان که سرآمد صنعت خودروسازی است، بسیار به صرفه‌تر خواهد بود. از دلایلی که تاکنون دولت‌های مختلف قادر به نوسازی ناوگان‌ها نبوده‌اند، وضع ضوابط و مقررات دشوار و محدودکننده است.

خودمالکی کامیون‌ها چالشی بر سر راه نوسازی ناوگان‌ حمل و نقل در کشور/خودمالکی در ناوگان‌های کشور بالای ۹۰ درصد است

زمانیان عنوان کرد: همچنین مسئله خودمالکی کامیون‌ها نقش زیادی در عدم نوسازی ناوگان‌ها دارد و متاسفانه میزان خودمالکی در ناوگان‌های کشور بالای ۹۰ درصد است که باید هرچه زودتر برطرف شده و شرکت‌ها و صاحبان ناوگان‌ها اقدام به نوسازی یا جایگزینی ناوگان‌ها کنند. نوسازی به دو روش صورت می‌گیرد که شامل واردات و تولیدات داخلی است. هزینه تولید یک کامیون در داخل کشور بسیار بالا و بیش از ۵ میلیارد تومان است اما واردات آن با هزینه به صرفه‌تری صورت می‌گیرد.

وی با بیان لزوم انتخاب یک مدیر به عنوان مدیریت واحد مرزی، عنوان کرد: یکی از مسائل دیگری که در حوزه حمل و نقل مطرح است، مدیریت واحد مرزی است. مدیریت یک واحد مرزی باید به یک سازمان سپرده شود تا تمام دستگاه‌هایی که در مرزها فعالیت می‌کنند را کنترل و هماهنگ کند. خوشبختانه طی سال گذشته دستوری مبنی بر واگذاری مدیریت واحد مرزی به سازمان راه و شهرسازی صادر شده اما زیرساخت‌های لازم آنطور که باید به روزرسانی نشده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی افزود: مرز دوغارون پر ترددترین مرز در خراسان‌رضوی است که رفت‌وآمدهای زیادی در آن صورت می‌گیرد. یکی از مشکلات حاضر در این زمینه، مسئله پارکینگ ناوگان‌ها است. اگر توقف کامیون‌ها در پارکینگ و نوبت‌دهی‌ها به صورت الکترونیکی صورت بگیرد، تاثیر مثبتی در تسهیل امور پارکینگ‌ها در این مرز خواهد گذاشت که این پیشنهاد را به سازمان‌های متولی ارائه کرده‌ایم. اگر این طرح عملی شود، حدود ۷۰ درصد از مشکلات مرز دوغارون برطرف خواهد شد.

زمانیان ضمن انتقاد از تصمیم‌گیری‌های خودسرانه مسئولان دولتی و عدم نظرخواهی از بخش خصوصی بیان کرد: مشکل اساسی که در ترانزیت وجود دارد این است که هر دستگاهی به دنبال اعمال نظر خودش است و به اصل مسئله و آثار ناشی از تصمیم‌گیری‌هایشان اهمیت نمی‌دهند. میان دستگاه‌های مربوطه هماهنگی لازم در تصمیم‌گیری وجود ندارد و تصمیم‌گیری‌ها کاملا به صورت سلیقه‌ای صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اقدامات و تصمیم‌گیری‌ها در حوزه ترانزیت باید به سمت تسهیل‌گری و روان‌سازی پیش برود. اگر سنگ‌اندازی‌های دولتی در این زمینه کم شود، حتی با وجود محدودیت‌های ویروس کرونا نیز شاهد رونق و درآمدزایی در این عرصه خواهیم بود.

هر تن کالای ترانزیتی بین ۱۷ تا ۲۰ دلار درآمد ایجاد می‌کند/سود سرشار ترانزیت برای اقتصاد کشور

کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی ترانزیت کالا در کشور طی دو سال گذشته

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی افزود: از سال ۹۸ به بعد، با ورود ویروس کرونا و تشدید تحریم‌ها و فشارهای ارزی که بر کشور وارد می‌شد، حمل‌ونقل و ترانزیت کالا در کشور بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است که این آمار در خراسان‌رضوی نیز صدق می‌کند. دلیل عمده این کاهش علاوه بر تحریم‌ها، مانع تراشی‌ها است که در ورود و خروج ناوگان‌ها صورت می‌گیرد. در موضوع حمل و نقل سه نکته حائز اهمیت است که شامل امنیت،سرعت و هزینه پایین می‌شود. در حال حاضر امنیت در حمل‌ونقل پایدار است، اما سرعت حمل‌ونقل و هزینه آن از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. متاسفانه جایگاه ترانزیتی ایران در منطقه در حال افول است و به شدت کاهش پیدا کرده است. کشورهایی همچون چین،آذربایجان، پاکستان و… در حال پر کردن جایگاه ایران در منطقه هستند که این مساله جای نگرانی دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.