×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 22 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
مشهد میزبان بزرگترین نمایشگاه صادراتی به آسیای میانه و افغانستان

 

به گزارش توس اکو، سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد در نشست خبری اولین نمایشگاه تخصصی صادرات به آسیای میانه و افغانستان که صبح امروز (شنبه، ۲۸ مهرماه) در تالار جلسات نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، با تأکید بر اینکه مشهدالرضا(ع) دومین قطب نمایشگاهی کشور است، اظهار کرد: در هر کشوری، نمایشگاه‌ها به‌عنوان آینه پیشرفت و اقتصاد محسوب می‌شوند و هرساله حدود ۳۲ هزار نمایشگاه در کل دنیا برگزار می‌شود که بیش از ۵۵۱ میلیارد دلار گردش مالی ایجاد می‌کنند. به همین دلیل و با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه در کشور‌های توسعه‌یافته، نمایشگاه بین‌المللی مشهد متمرکز است تا فعالیت‌های نمایشگاهی و همایش‌های تخصصی را بیش از پیش گسترش دهد.

فرزین سلطانی افزود: در آینده پیش‌رو، راهبرد اصلی این است که غرفه‌های غیربومی اعم از خارج استان و خارج از کشور، نمایشگاه مشهد را حلقه اتصال تولید داخل با بازار‌های صادراتی بدانند. به همین دلیل، در شرایطی که قرار است طبق برنامه‌ریزی رسمی، اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به آسیای میانه و افغانستان از یکم تا چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۳ در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شود، مقرر شده که در حاشیه آن، ویژه‌برنامه تور تجاری مشترک با حضور تجار ایرانی، افغانستانی و کشور‌های آسیای میانه نیز برپا شود تا بتوانیم از سامانه باشگاه مشتریان نمایشگاه رونمایی کنیم.

وی با اشاره به جزئیات رویداد پیش‌رو گفت: حضور ۱۵۰ مهمان از افغانستان، ۸۰ نفر از ترکمنستان، ۲۰ نفر از تاجیکستان و پنج نفر از سایر کشور‌های آسیای میانه در این رویداد، فرصت کم‌نظیری برای رایزنی‌های تجاری و معرفی محصولات ایرانی است. این یک حقیقت است که غرفه‌داری شرکت‌ها در نمایشگاه‌های اقتصادی آسیای میانه، بسیار گران‌قیمت و پرهزینه است و به‌طور مثال فقط اعزام و اقامت دو نفر کارشناس غرفه‌دار از ایران به ترکمنستان به همراه تصدی یک غرفه ۲۴متری، حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت. بنابراین حضور در این رویداد بومی با کمتر از یک‌نهم هزینه، فرصت فوق‌العاده‌ای برای تولیدکنندگان و تجار خواهد بود.

نمایشگاه آسیای میانه وافغانستان

خراسان رضوی، دروازه صادرات به آسیای میانه
در ادامه، محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و افغانستان، استان خراسان رضوی را بهترین پل دسترسی تجاری به افغانستان و آسیای میانه دانست و خاطرنشان کرد: نخستین بار اوایل دهه هشتاد بود که همزمان با ورود آمریکا به افغانستان، رویداد مشابهی در مشهدالرضا(ع) با حضور ۱۴ کشور دنیا برگزار شد. اکنون مایه خرسندی است که در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر قرار است این رویداد در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شود تا بسیاری از آن‌هایی که هنوز دانسته‌هایشان نسبت به بازار افغانستان قدیمی است، بتوانند با حقایق دوران کنونی آشنا شوند.

وی ادامه داد: امروزه در چهار حوزه، فرصت‌های تجاری و صادراتی جدی در افغانستان وجود دارد. علاوه بر این، ترکمنستان که تا پیش از این به‌دلیل اختلافات پرونده تبادل گاز و انرژی، روابط کم‌رنگی با ایران داشت، به لطف تلاش دولت سیزدهم به صف مشتریان پروپاقرص محصولات ایرانی پیوسته است و کشور‌های دیگر همچون تاجیکستان و ازبکستان نیز شرایط مشابه دارند.

رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و افغانستان تصریح کرد: واقعیت این است که در سه سال گذشته، سرتاسر افغانستان به یک کارگاه سازندگی تبدیل شده و سند اثبات این ادعا، افزایش چهاربرابری مساحت و سطح معاملات بازار هرات طی این مدت، به‌عنوان یک نمونه کوچک است. صادرات استان ما به افغانستان نیز در شش‌ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته، با ۳۱.۸ درصد رشد از ۸۶۰ میلیون دلار به بیش از یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار افزایش یافته است و این امیدواری وجود دارد که با ایجاد مسیر‌های ترانزیتی جدید در افغانستان، سطح وزنی و ارزشی صادرات ما بیش از پیش افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ تاجر افغانستانی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، افزود: اما به نظر من به‌سبب اتفاقات رخ‌داده در افغانستان که باعث شده است بخش زیادی از تجار افغانستانی به ایران بیایند، این تعداد افزایش خواهد یافت و به تجار افغانستانی از طرق مختلف  برگزاری نمایشگاه را اطلاع رسانی کرده ایم.
سیادت یادآورشد: طی دو سفری که بتازگی من و اعضای هیئت مدیره به هرات و کابل داشتیم در حاشیه نمایشگاه ابوحنیفه در کابل و همچنین در جمع فعالین اقتصادی هراتی‌ها ، موضوع نمایشگاه را مطرح کردیم و اتاق مشترک افغانستان – ایران  و طرف افغانستانی ما درحال حاضر در بیشتر ولایات افغانستان کسانی که توانمند و خریدار کالای ایرانی هستند را سازماندهی می کند تابصورت گروهی برای بازدید از این نمایشگاه حضور یابند.
رئیس هیات مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان از برگزاری دو برنامه همزمان با این نمایشگاه خبرداد و افزود : همزمان با این نمایشگاه دو برنامه نیز پیش‌بینی شده است .ابتدا جلسات مذاکره دو طرفه تجاری برای غرفه‌داران تجار افغانستانی و همچنین همایشی که موضوعات افغانستان در آن مطرح می‌شود .

 

حضور ۸۴ شرکت در اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات مشهد
مدیرعامل شرکت برگزارکننده اولین نمایشگاه تخصصی صادرات به آسیای میانه و افغانستان نیز در ادامه این نشست در خصوص جزئیات برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: این نمایشگاه با همکاری بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی برگزار می‌شود و هدف آن کاهش هزینه‌های سنگین شرکت‌های ایرانی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی است.

احمد ابراهیمی با اشاره به هزینه‌های بالای شرکت در نمایشگاه‌های کشورهای همسایه مانند ترکمنستان و افغانستان گفت: هزینه هر متر مربع غرفه در این کشورها بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار است و هر شرکت برای حضور در این نمایشگاه‌ها باید هزینه‌هایی بالغ بر ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار برای اقامت و سایر مخارج پرداخت کند.

مدیرعامل شرکت برگزارکننده اولین نمایشگاه تخصصی صادرات به آسیای میانه و افغانستان اضافه کرد: این ارقام می‌تواند برای یک شرکت کوچک تا ۶۰۰ میلیون تومان هزینه به همراه داشته باشد؛ اما در نمایشگاه صادرات که در ایران برگزار می‌شود، این هزینه‌ها به حدود یک دهم کاهش یافته است.

ابراهیمی بابیان اینکه به دلیل برگزاری اولین دوره با برخی چالش‌ها روبرو بودیم اما امیدواریم که این نمایشگاه به موفقیت برسد و در آینده گسترده‌تر شود، عنوان کرد: هزینه یک غرفه ۲۴ متری در این نمایشگاه تنها حدود ۴۰ میلیون تومان است که به دلیل کاهش هزینه‌های اقامت و پروازهای داخلی، برای شرکت‌ها بسیار مقرون به صرفه است.

وی در بخشی از سخنان خود به اهداف نمایشگاه اشاره کرد و گفت: این رویداد فرصتی برای ایجاد بازارهای جدید، شبکه‌سازی بین‌المللی و ارتقای رقابت‌پذیری محصولات ایرانی است. علاوه بر آن، نمایشگاه به تقویت گردشگری تجاری و کاهش هزینه‌های شرکت‌ها کمک می‌کند. ۸۴ شرکت تولیدی و خدماتی در این نمایشگاه حضور دارند که برخی از آن‌ها دارای تجربه فعالیت در بازارهای بین‌المللی هستند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: همچنین چهار نشست تخصصی در طول نمایشگاه برگزار خواهد شد که یکی از این نشست‌ها با حضور ۳۱۰ نفر از تولیدکنندگان ایرانی و مهمانان بین‌المللی برگزار می‌شود و جلسات بی‌توبی (B2B) نیز در روزهای نمایشگاه در جریان خواهد بود تا شرکت‌ها بتوانند به طور مستقیم با شرکای تجاری خود ارتباط برقرار کرده و به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.