×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ضرورت تفکر فرامرزی در روند تجاری‌سازی غذای طیب

به گزارش توس اکو، در این همایش دو روزه که نخستین رویداد بین‌المللی موسسه دانش‌بنیان کیفیت رضوی در چشم‌انداز ۱۴۰۴ این مجموعه به‌شمار می‌رود، شرکت‌کنندگان با آخرین دستاورد‌های علمی در خصوص غذای طیب و نیز روش‌های مختلف فرآوری و ارتقاء کیفیت محصولات آشنا خواهند شد. این همایش که امروز و فردا برگزار می‌شود، محورهایی همچون پژوهش‌های کاربردی بنیادی، اقتصاد، تجارت مدیریت، فقه و شریعت و استانداردها را در دستور کار خود دارد.

در این همایش بین‌المللی، دکتر مصطفی قانعی، رئیس همایش با بیان این‌که نشان طیب می‌تواند برای کشورهای اسلامی هویت‌ساز باشد، گفت: این برند باید نسبت به محصولات موجود در بازار ضمن برخورداری از قابلیت تجاری‌سازی، سلامتی را در سطح وسیع‌تری برای بشر فراهم کند.
وی ادامه داد: مطالعه نشان طیب از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و تاکنون روند روبه رشدی داشته است اما تجاری شدن آن باید با سرعت بیشتری صورت گیرد.

 

لزوم نگاه فرامرزی به برند طیب
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به سلامت، حلیت، اصالت، برکت و جذابیت به عنوان ارکان نشان طیب اظهار کرد: آنچه می‌تواند به بین‌المللی کردن این نشان کمک کند، استفاده از علم بیوتکنولوژی است که در جهانی کردن طیب نقش دارد.
وی ادامه داد: غذا می‌تواند هم سالم باشد و هم حلال، اما اگر در فرآیند تولید آن به محیط زیست، کیفیت مواد اولیه و… توجه نشود، دیگر طیب نیست.
قانعی ادامه داد: این برند حاصل تحقیق و توسعه است که علاوه‌بر سلامت، جذابیت و برکت، زیست محیط را هم پایش می‌کند.
وی افزود: این نشان با ترکیب سه مقوله ارزش افزوده غذا، ارزش افزوده اقتصادی و اثرگذاری کیفیت محصول، حداکثر بهره‌وری را با تولید بهترین محصول و حداقل آسیب به زمین ایجاد می‌کند.
او با تاکید بر لزوم نگاه فرامرزی به برند طیب گفت: باید برند طیب را از دست کوتاه نظران نجات بدهیم و آن را جهانی کنیم و با این برند کشور را صاحب ثروت کنیم.

 

الگوی طیب، نماد بالاترین سطح کیفیت است
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی هم در این همایش گفت: غذای طیب می‌تواند نماد بالاترین سطح کیفیت در تمام مراحل زنجیره تولید تا مصرف محصولات باشد و اگر بتوانیم الگوی طیب را در جوامع اسلامی توسعه دهیم، این امر ضامن ایمنی و سلامت مواد غذایی خواهد شد.
دکتر محمدعلی رضوی ادامه داد: موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی از سال ۱۳۹۴ مطالعه و تحقیق درباره طیب را آغاز کرد و با انجام ۲۰ طرح پژوهشی، در حال حاضر الگوی ارزیابی کیفیت و رتبه‌بندی برخی محصولات را با حمایت‌های مادی و معنوی موسسه کیفیت رضوی و معاونت علمی ریاست جمهوری طراحی و اجرا کرده است.
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: مفهوم طیب هنوز در نقطه آغاز است و باید تلاش های مضاعفی را برای فراگیری و تجاری‌سازی آن نه تنها در حوزه غذا بلکه در همه عرصه‌های زندگی انجام دهیم.
گفتنی است، نخستین همایش بین‌المللی غذای طیب فردا که از امروز آغاز شده، فردا نیز ادامه خواهد یافت و کارشناسان داخلی خارجی با ارائه نظرات و دیدگاه های خود، نقشه راه تقویت الگوی طیب و غذای طیب را تدوین خواهند کرد.

 

بی‌توجهی به برندینگ عامل از دست رفتن بخشی از بازارهای صادراتی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این همایش با اشاره به اینکه یکی از مشکلات صادرات مساله برندینگ است، گفت: متاسفانه ما بخشی از بازارهای صادراتی خود را به دلیل عدم توجه به مساله برندینگ در رقابت با کشورهای همسایه از دست داده‌ایم. یکی از دلایل این امر نیز عدم وجود ساختار مناسب برای ایجاد برندهاست.

امیررضا رجبی اظهار کرد: طیب یکی از زمینه‌هایی است که در محور اهداف برنامه‌ریزی شده وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد. یکی از اهداف ما ارتقاء بهره‌وری در صنایع غذایی است و از این‌ رو نشان طیب می‌تواند این مسیر را برای ما به صورت بومی و در چارچوب آموزه‌های اسلامی فراهم کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آنچه که تاکنون برای ارتقاء بهره‌وری در صنایع توصیه شده، برگرفته از کشورهای غربی است؛ بنابراین نشان طیب می‌تواند این مدل را تغییر داده و طرحی نو بیافریند.

رجبی تصریح کرد: نشان طیب از خراسان رضوی آغاز شده و امید است تا زمان محدودی کشورهای جهان را درنوردد. این نشان می‌تواند به عنوان چتری برای همه برندها باشد. از طرفی ما در استان چند برند در صنایع غذایی داریم که در فضای بین‌الملل می‌درخشند. از این‌ رو اگر نشان طیب به عنوان یک چتر قرار گیرد، توسعه این برندها در سطح بین‌الملل با سرعت بیشتری امکان‌پذیر خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: موضوع دیگری که مورد توجه صنعت است، صنایع سبز و یا صنایع دوست‌دار محیط زیست است که در این خصوص نیز نشان طیب به عنوان یک فرایند از شروع تا پایان تولید محصول کمک می‌کند تا صنایع ما در یک چارچوب مشخص و مبتنی بر آموزه‌های قرآنی این مسیر را طی کند و دوست‌دار محیط زیست هم باشند.

رجبی تصریح کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از معتقدین توسعه نشان طیب است. همچنین سازمان توسعه تجارت صنایع هم برای مدل حمایتی و تعریف جایگاه این برند در گسترش صنایع مامور شده است. بنابراین سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی کاملا حامی توسعه نشان طیب است.

وی ادامه داد: امید است که روزی شاهد باشیم هم این نسل و هم نسل آینده از کسانی که برای توسعه این نشان تلاش کردند، یاد کنند و این نشان راه خود را برای داشتن یک زندگی سالم باز کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: نشان «طیب» محدود به غذا نیست بلکه در حوزه‌های مختلف زندگی قرار است این نشان توسعه پیدا کند؛ به عبارتی تعریف سبک زندگی جدید بر اساس آموزه‌های دینی است که با عنوان طیب ارائه خواهد شد.

مسعود میرزایی‌ شهرآبی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز در این همایش اظهار کرد: تا زمانی‌ که به لحاظ عقلی و شعوری با طبیعت ارتباط برقرار نکنیم، نمی‌توانیم فناوری سطح بالایی به دست آوریم. اگر امروز دمای زمین در حال افزایش است، اگر اقلیم دستکاری شده و ذهنیت‌های اشتباهی در رابطه با فناوری وجود دارد، به این علت است که به کدهایی که خداوند در طبیعت برای ما قرار داده، مراجعه نکرده‌ایم.

میرزایی‌ شهرآبی ادامه داد: به اعتقاد ما دنیا سراسر پر از افعال خداوند است اما این افعال خداوند را چطور می‌توان آشکار کرد؟ امروز با بهره‌گیری از فیزیک، شیمی، ریاضی و صنایع غذایی است که می‌توان افعال خداوند را آشکار کرد. در حال حاضر فناوران با الهاماتی که از طبیعت گرفته‌اند، محصولاتی با تکنولوژی بالا تولید کرده‌اند که همگی دستاوردهای چشمگیری داشته است. با توجه به اینکه علمای دین اسلام معمولا شیمیدان و فیزیکدان بوده‌اند اما امروز جهان غرب با کار رسانه‌ای ویژه‌ای که انجام داده، گزاره‌ای مبنی بر جدایی علم و دین را مطرح کرده است؛ این در حالی است که ما دست روی این خرابکاری غرب گذاشته‌ایم و می‌خواهیم این گزاره را بازسازی کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی بیان کرد: تلاش می‌کنیم در حد توان خود دستیابی به فناوری به درستی، به دور از هیجان و به صورت پایه‌ای دنبال شود و به شکوفایی جدی و دور از کپی‌کاری دست یابیم و به بخشی از اهداف کشور که مهم‌ترین آن، فرهنگ فناوری است، نائل شویم. در این راستا لازم است با همکاری یکدیگر از آنچه خداوند در طبیعت کدگذاری کرده، به درستی استفاده کنیم تا از این طریق به یک جامعه فرهنگی و فعال تبدیل شویم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.