×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رشد ۲۹ درصدی تعداد سفرها به مشهد

به گزارش توس اکو، یعقوبعلی نظری روز چهارشنبه و در نشست خبری با رسانه های استان خراسان رضوی پیرامون آخرین جمع بندی ارائه خدمت به زائران بارگاه رضوی در ایام نوروز سال ۱۴۰۲ افزود: اگر بودجه لازم در اختیار قرار گیرد، ترمیم و اصطلاح زیرساخت های فرسوده در کنار ایجاد سایر نیازهای عمرانی برای حضور بیشتر زائران بارگاه منور رضوی با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم با فراهم شدن شهر فرودگاهی مشهد، قطار سریع السیر تهران-مشهد و آزاد راه حرم تا حرم شاهد حضور بیشتر و ایمن زائران در شهر مشهد باشیم و این در حالی است که اجرای مقدماتی این موارد در سطوح مختلف و از جمله در مصوبات سفر رییس جمهور به خراسان رضوی انجام شده است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به بازه خدمت به زائران از ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین ماه سال جاری، بیان کرد: مردم و مسوولان در کنار سایر تشکلهای مردمی و نهاد های مختلف خدمت رسان در این مدت، تلاش وافری را به نمایش گذاشتند و این در حالی بود که ریاست محترم جمهوری نیز به صورت مستمر پیگیر ارائه خدمت به زائران بودند.

او ضمن تاکید بر اینکه تامین امنیت زائران با توجه به شرایط ویژه استان خراسان رضوی دستاورد قابل توجهی به شمار می‌رود، اظهار کرد: تلاشهای بسیاری در بخش‌های مختلف و با همکاری دستگاه‌های گوناگون در عرصه‌های بسیار و در قالب کمیته‌های تخصصی به زائران ارائه شد و با توفیقات الهی موضوع چالش برانگیزی در ارائه خدمت رسانی به زائران رخ نداد.

نظری گفت: شورای ملی زیارت و جلسات آن منحصر به مدت خاصی نیست بلکه کارهای زیربنایی و عمرانی بسیاری با استفاده از ظرفیت تشکیل آن دنبال می‌شود تا در نهایت زائران سفری سهل و ایمن داشته باشند و از فضای حرم رضوی بیشترین استفاده معنوی را به دست آورند.

وی با اشاره به تشکیل نشست‌های مختلف با حضور سایر اعضای شورای ملی زیارت و وزاری کابینه سیزدهم قبل از آغاز سال جدید شمسی اظهار کرد: ارائه خدمت به زائران نوروزی با پشتوانه ملی شکل گرفت و برای اجرای آن نیز هماهنگی بسیار خوبی با تولیت و مجموعه آستان قدس رضوی انجام شد.

دبیر شورای ملی زیارت ادامه داد: بر اساس پیش بینی ها و با توجه به پایان یافتن محدودیت‌های مرتبط با کرونا و حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در شهر مشهد، ورود بیش از ۱۰ میلیون زائر در بارگاه رضوی پیش بینی شده بود که بر اساس آمار منتشره طی تعطیلات نوروزی بیش از ۱۴ میلیون و۳۵۲ هزار نفر به استان خراسان رضوی وارد شدند که ۱۰ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۲۶۷ هزار نفر از آنها به مشهد سفر کرده اند.

او گفت: بر همین اساس شاهد رشد ۱۶ درصدی تعداد زائران نوروزی در مشهد و افزایش ۲۹ درصدی تعداد سفرها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده ایم.

نظری افزود: هفت میلیون از زائرانی که وارد شهر مشهد شدند در اقامتگاه های رسمی، موقت و اضطراری پیش بینی شده، اسکان پیدا کردند.

وی بیان کرد: از تعداد کل سفرهای انجام شده ۶ درصد با وسایل حمل و نقل عمومی جاده ای، ۸۶ درصد وسیله نقلیه شخصی، پنج درصد توسط خطوط ریلی و سه درصد نیز از مسیرهای هوایی وارد شهر مشهد شدند که نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه بسیاری از زائران نوروزی با توجه به اینکه سفر خود را چند منظوره تنظیم کرده بودند و سایر نقاط گردشگری و استانهای دیگر را هم در برنامه مسافرت خود قرار داده بودند، افزود: شاهد استفاده آمار بالا از خودروی شخصی هستیم که مردم آن را نسبت به سایر وسایل حمل و نقل مورد ترجیح خود قرار داده بودند و به همین دلیل نسبت به دهه آخر صفر که مردم فقط با نگاه زیارت به شهر مشهد مشرف می شوند، شاهد کاهش تجمع در پایانه های مسافری بودیم.

او گفت: ۲۰۳ میلیون لیتر بنزین در این مدت توسط خودروها در سطح استان خراسان رضوی مورد استفاده قرار گرفت و این در حالی است که برای تامین این میزان انرژی و با کمک ناوگان جاده ای از فاصله حدود ۲ هزار کیلومتری جنوب کشور، سوخت به استان وارد شد.

 

بازگرداندن بیش از ۲ میلیارد تومان به زائران

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: موضوع تامین کالا، عرضه و کنترل قیمت نیز توسط کمیته‌های تخصصی پیگیری شد و با تدابیر اندیشیده شده در قرارگاه خدمت و زیر نظر فرماندار شهر مشهد، شاهد ارائه خدمت مناسبی به زائران بودیم.

نظری گفت: ۱۳ هزارو ۵۹۳ پرونده نظارت و بازرسی در این ایام و در سطح استان خراسان رضوی تشکیل شد که ۱۰۰ هزارو ۲۷۳ مورد آن مورد بازرسی قرار گرفت و بدین منظور بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، اضافه دریافت توسط متخلفان به زائران بازگردانده شد.

به گفته وی، از سوی دیگر در این مدت ۱۵۹ واحد متخلف در خراسان رضوی نیز مهرو موم شدند که بیشترین تخلفات ثبت شده مربوط به مراکز غذایی و خوراکی و سپس مراکز فروش کیف، کفش و پوشاک بوده است.

 

بیش از هزار مورد تخلف سرعت بالا

دبیر ملی زیارت در ادامه گفت: در این مدت، هشت هزارو ۲۸۸ مورد تخلف سرعت در سطح جاده های خراسان رضوی به ثبت رسید و متاسفانه شاهد ثبت هزارو ۱۹ فقره سرعت بالای ۱۶۰ کیلومتر در ساعت بودیم که این خودروها نیز به مدت سه روز در توقیف قرار گرفتند؛ البته شاهد کاهش اینگونه تخلفات نیز در سطح استان نسبت به سایر نقاط کشور با کمک نیروهای فراجا بوده ایم.

نظری با اشاره به ایمنی و سلامت زائرانی که با وسیله شخصی در سطح جاده های استان تردد می‌کردند، افزود: متاسفانه بسیاری از حوادث جاده ای به زیر ساخت های آن مربوط نمی‌شود، بلکه خطاهای انسانی از جمله خواب آلودگی، عدم توجه به جلو و سرعت بالا موجب خسارتهای جبران ناپذیر جانی می‌شود.

وی ادامه داد: با تدابیر اندیشیده شده از جمله مشارکت بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ دهیار روستاهای استان برای نظارت در مسیرهای فرعی جاده ای، بسیج مردمی، اورژانس و هلال احمر شاهد کاهش تلفات جاده ای در نوروز امسال بودیم.

استاندار خراسان رضوی افزود: بر همین اساس ۳۴۴ تصادفات جرحی در تعطیلات نوروزی امسال در جاده های استان گزارش شد که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشت.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.